Full version: fuchsior
inglan
Hur lång tid ska jag vänta innan jag ger upp?
Flera av mina fuchsior kommer så snällt och fint men några vill inte visa ett endaste skott. sad.gif
Vet att jag kanske har dem i ett lite för varmt utrymme även om det är svalt, för man ska visst låta dem få så små temperaturskillnader som möjligt när man väcker dem. Men man får ju göra sitt bästa!
Nu går jag dagligen med duschflaskan och sprutar plantorna för det har jag läst mig till, och jag vattnar inte ihjäl några plantor. Men hur länge ska jag hålla på innan jag ger upp hoppet? unsure.gif

Och en fråga till :
Hur står det till med era fuchsior, hur långt har de kommit? Eller sover de än?

Hälsningar Inglan smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vänta till maj åtminstone en del sorter är väldigt trögstartade och ganska ofta har jag köpt nya plantor av sorter jag misstänker har dött för att sedan få se de "döda" plantorna skjuta nya skott.
Miamamma
Du kan skrapa lite försiktigt på stammen för att se om det finns något grönt under ytan.
Carex
skrapa försiktigt, försiktigt på barken så ser du om det är grönt under eller inte, ser det grönt och friskt ut lever de, ser det mest torrt ut, är svårt att skrapa av och har en grön färg som inte ser frisk ut är de döda. Man ser lätt skillnad på död och frisk ved om man gör på detta sätt, lever de är det bara att ha tålamod.!:) tänk på att skrapa långt ned, vissa grenar kanske är döda medan plantan lever lite längre ner på de tjocka stammarna. (men skrapa inte under eller strax ovanför jord)
bikiv
Yes laugh.gif Jag skrapade på min... och den är
GRÖN
kristerh
Mina sover ännu, och lär få göra det ett tag till, iväntan på värmen.
krister
emmsing75
Själv gjorde jag misstaget att tro att två av mina tre övervintrade fushior var döda eftersom den tredje hade massor av gröna blad och knoppar men när jag klippte av de "döda" stammarna för att kunna slita upp dem ur krukan upptäckte jag att de faktiskt var gröna inuti sad.gif
Antar att jag nu har dödat dem helt men de får sitta kvar i krukan så får jag se om det händer nåt med dem längre fram trots min dåliga behandling av dem.
inglan
Jag skrapade faktiskt på alla som jag inte såg att de levde när jag plockade fram dem, de som inte hade nåt grönt under barken klippte jag ner och slängde om jag inte såg nåt liv i stammen. Så alla som står i fönstret hade liv i sig, trodde jag, sad.gif men jag ska tåla mig och fortsätta att pyssla om efter bästa förmåga då! sleep.gif

Tack för tipsen!

Inglan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon