Full version: Kaniner
zaaritha
Har haft kaniner för många år se´n, två honor gick bra. Men; har nu fått rådet att ej ha två okastrerade honor ihop?
Vi ska skaffa kaniner till våren.
Nå´n som har erfarenhet av kastrering, eller inte kastrering? wacko.gif
Leia
Vi har två honor. Systrar från samma kull. Det gick jätte bra i början, men när de var ungefär året var jag tvungen att separera dem för de slogs och jagade varandra så att tussarna rök.
Ändå har de gott om plats (drygt 12 m2) så det var inte därför.
I min kaninbok står det att just två systrar ska gå bra, men tydligen inte alltid.... Pratade senare med en uppfödare som sa att det kanske funkar på hälften av kaninerna. Så man kan alltså aldrag veta i förväg om det kommer att fungera. Mina är okastrerade, om det är någon skillnad om man kastrerar dem ska jag låta vara osagt.
Lycka till! smile.gif
pinhead
är nog hemskt olika från individ till individ med djur i ren allmänhet , men vet inte hur det är o kastrera en kanin . borde gå bra . vet iaf att kastrera ett marsvin kan leda till döden då dom är känsliga för att sövas ner
Hajjen
Kaniner är också väldigt känsliga mot nedsövning.
pinhead
CITAT (Hajjen @ 05-04-2006, 15:23)
Kaniner är också väldigt känsliga mot nedsövning.

verkar gälla dom flesta gnagare ? våran kanin går absolut inte ihop med andra o inte oss heller för den delen . stoppar man in handen går hon till anfall . morrar,stampar i botten o river . så läderhandskar på där . hon biter igenom dom men inte så det blir hål . har åkt på rejält med stryk av henne . nu är hon lös i hallen och gjort det till sitt revir . vet inte vad vi ska göra med henne men hon e ju så goo . bara sommaren kommer får hon flytta ut till hagen igen
Rapchic
när jag var liten hade vi två honor ihop...
men smaken är väl som baken även för kaniner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon