Full version: Tvestjärtar
Lottarotti
Flyttade i juli 2005 till en lägenhet på Näset på Lidingö. Den ligger på första våningen. Hade HUR MÅNGA TVESTJÄRTAR SOM HELST inne hela sommaren och hösten!
Tycker tvestjärtar är småläbbiga utomhus och vidriga inomhus i sängen eller sittandes på toalocket som morgonhälsning.. (Kan de flyga, eller hur kom den upp dit?)
Ja, satt det inte en t.o.m under jularrangemanget jag satte ut i porten i julas!
Ska det vara så här nu? Eller var 2005 ett exeptionellt tvestjärtsår?

Undrar Lottarotti sad.gif
AndreasBK
Ja tvestjärtar kan flyga.
Anki V
Jag hoppas verkligen på att det var ett "tvestjärtår" förra året.

Jag hade dom också "överallt". Det var i och för sig första året som jag bodde i markplan så jag vet inte hur det är andra år.

Otygen åt hål i bladen på Stockrosorna och Dahliorna, kröp in i minsta fönsterspringa som stod öppen och tillbringade dygnets ljusa timmar inuti blommorna så det var omöjligt att ta in något. Jag gick ut med en krigsförklaring!

Fällor av wellpapp som jag fick tips om fungerade inte alls. Dom begrep nog inte vad det var. Enda sättet att få död på några var att vakta under blomfaten för där samlades dom om mornarna. Jag kunde också skaka på Dahliorna då fullständigt regnade det ur Tvestjärtar. Jag skakade ner dom i en bunke med rödsprit.

Kriget vanns av Tvestjärtarna ju fler jag fick ihjäl desto fler verkade dom bli.

Välkommen till Odla laugh.gif

/Anki
Eva 33c
En tröst i bedrövelsen kan väl vara att tvestjärtar äter bladlöss, förutom lite blad på växter alltså. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon