Full version: Tobak på vinglig fot
Katti med torpet
Har tillbringat hela eftermidagen ute i växthuset med omskolning och allmännt pyssel (läs njuuutit!!). wub.gif
Det mesta växer bra och framförallt Hjälmbönorna verkar mycket lovande. Stadiga och kraftiga med härlig mörklila färg på nerver och stammar. Skall bli spännande att se om de blir så fina som jag hoppas.

Det enda som jag är lite bekymrad över är tobaksplantorna. Har sått grandiflora (hög vit doftande) och en blå lite lägre (perfume blue). Jag planterade ner dem så att hjärtbladen vilade på ytan när jag skolade om dem för 2-3 veckor sedan. De växer fint och ovanför bladfästet är de rätt stadiga.
Det som bekymrar mig är att under bladfästet är rothalsen fortfarande väldigt tunn. Resultatet blir att de "välter" om jag lutar på krukan.
Brukar de vara såna här? Kan/ska jag plantera ner dem ännu djupare, kan det bli rötter på stjälken under hjärtbladen eller/och kommer den att bli kraftigare med tiden?
Känns lite tidigt att behöva ge stödpinne till växter som knappt är en dm höga... sad.gif
Inger GMT
Hej.
Mina tobaksplantor behöver alltid stöd väldigt tidigt. Stjälkarna blir kraftigare med tiden.
Hälsningar Inger

GMT trädgård
Katti med torpet
Tack för svaret Inger.
Eftersom ingen annan oponerar sig så tolkar jag det som att alla har ungefär samma erfarenhet.
Låter ju i alla fall bra att de blir stadigare med tiden. Det kan verkligen behövas om de inte skall blåsa omkull när de kommer ut. Som de vinglar nu är jag rädd att den tunna stjälken skall ryckas av vilken sekund som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon