Ormhassel, Corylus avellana 'Contorta' är nog snyggast på vintern med sina snirkliga grenar, men helt klart ett smycke på sommaren också.
Trollhassel, Hammamelis x intermedia finns i flera sorter, men 'Pallida' ska nog vara den bästa. Blommar ungefär jan-mars, och är en riktig glädjekälla när detr är som mörkast ute och inget annat blommar. Doftar gör den oxå. Den är ok resten av året oxå.
Cornus alba 'Sibirica' har röda stammar (om man beskär den regelbundet) och är snygg på vintern. Blommar med vita blommor på våren men är kanske inte den buske jag skulle välja om jag bara fick välja EN enda...
Bambu, Fargesia murielae finns i olika höjder och brukar kunna se hyffsad ut på vintern om den inte är för kall.
Sen tycker jag att Rödbladig smällspirea, Physocarpus opulifolius 'Diablo' är skitläcker, men den bör visserligen stå i sol för att få de där riktigt mörkröda bladen. Har dock inte testat den i skugga - det kanske funkar.
Varför inte en liten japansk lönn. Det finns en med gula blad som heter Acer japonicum 'Aureum' säljs ibland som A. shirasawanum 'Aureum'. borde passa i ditt nordläge. Kan visserligen bli 1,5-4m, men det går nog att hålla ner.

Om du tycker det är för högt eller stort kan du titta på andra japanska lönnar, det finns ett flertal som bara blir ca 1,5 m höga, t.ex. A. palmatum 'Crimson Queen' och A. palmatum 'Dissectum' (något högre men med vackra flikiga blad)
Du har ju också en hel knippe maffiga prydnadsgräs att välja på. De ska inte klippas ner på hösten, och brukar vara jättefina under vintern. Ex. Miscanthus sinensis var purpurascens. Kanske egentligen vill ha lite mer sol, men man kan ju testa. Det blir 1,2m
Jaja, det var några förslag. Lycka till!
Hälsar Lars