Rapchic
Hej jag ska hjälpa min mormor med trädårdslandet i sommar,
hon börjar få ont i knäna och kan inte ta hand om det så bra.
Jag kan inte komma så ofta, bara någon helg då och då men ogräs kommer ju hinna gro..
finns det något tips mot ogräs? + andra tps som kan hjälpa oogräsrelaterat skadar ju inte
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är grönsaksland så kan man marktäcka mellan raderna med ex. uppblött tidningspapper + halm el. täckbark (ge gärna lite extra gödning det går åt kväve när marktäckningen bryts ner). Mycket jobb i början när man lägger dit marktäckningen men sedan behöver man bara rensa ogräs i raderna.
Gurkan
Man kan kanske kombinera täckodling med rejält upphöjda bäddar om man inte måste ha jättestora land ... 3-4 pallkragar på höjden så sitter man bekvämt på kanten medans man påtar.
ingrid fuxwall
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-04-2006, 22:47)
Om det är grönsaksland så kan man marktäcka mellan raderna med ex. uppblött tidningspapper + halm el. täckbark (ge gärna lite extra gödning det går åt kväve när marktäckningen bryts ner). Mycket jobb i början när man lägger dit marktäckningen men sedan behöver man bara rensa ogräs i raderna.

Vad ska man göda med för att kompencera nedbrytningen?

ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Vad som helst som innehåller kväve ko/häst/hönsgödsel, blodmjöl, urin, konstgödning eller vad man nu vill använda för gödning.
Rapchic
är det nyttigt för naturen då? tidningspapper
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen fara numera med tidningspapper det är miljövänligt bläck i dagstidningarna så det går utmärkt att använda.
Rapchic
ok, tack va gulli ni är som hjälp till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon