Full version: groddar
Rapchic
Hej, jag har dvärgpapegojor som man kan mata med groddar men jag vet inte hur man gör sad.gif
vilket är synd eftersom att det blir mer vitaminberikat när man groddar,
vilket då är bra för dom (+ det är ju gott för människor också)
Åsa, mälardalen zon 2
De gånger jag har groddat har jag bara slängt ner 2-3 tsk frö i en glasburk som jag satt en nylonstrumpa över och en gummisnodd runt, fröerna får dra i vatten i några timmar i början. Sedan har jag sköljt fröerna med kallt vatten en gång om dagen och burken har fått stå upp och ner i diskstället. De första dagarna har burken stått ljust sedan har jag haft en handduk över.

Fast det finns ju många typer av groddar jag har mest haft rädisgroddar och jag vet inte om papegojor äter såpass pepprig mat. Kanske mungbönsgroddar el. dyl. är mildare mat.

Runåbergs fröer har groddfrö
evelina
CITAT (Rapchic @ 01-04-2006, 21:58)
Hej, jag har dvärgpapegojor som man kan mata med groddar men jag vet inte hur man gör sad.gif
vilket är synd eftersom att det blir mer vitaminberikat när man groddar,
vilket då är bra för dom (+ det är ju gott för människor också)

Här kommer en bra länk om hur du groddar till papegojor. smile.gif groddning
Rapchic
tack för alla länkar å sånt... nu tror jag att jag har förstått äntligen
Bessie
Fina pipor!

Se till att du är noggrann med att låta groddarna rinna av så att de inte möglar -- småfåglar lär ska vara känsligare än människor för olika sorters mikrober. Groddar du mungbönor brukar det alltid vara en viss procent som vägrar att gro, dem kanske det är bäst att plocka bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon