|
Rapchic
01-04-2006, 22:33
hej, jag brukar köpa kryddväxter på tex. ica till mina älskade dvärgpapegojor men dom överlever alldrig en lång tid (växterna alltså), varför? ska dom inte det eller?
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2006, 22:38
De är hårt drivna i näringslösningar med konstljus mm. i växthus omställningen till bostadsmiljön blir oftast för drastisk så de överlever inte så länge, och de är inte odlade för att leva länge det är meningen att man ska använda det gröna och slänga resten ganska snart efter att man köpt kryddväxten.
På vissa butiker kan man köpa ekologiska kryddor som sitter i större krukor och dessa är inte odlade i näringslösningar mm. så de har större chans att överleva längre tid idfall man planterar om dem i större kruka och ger dem extra belysning under den mörka årstiden.
(+Många kryddväxter som odlas i kruka ex. basilika funkar utmärkt att så själv allt man behöver är en kruka, jord, fröpåse, en plastpåse, lite vatten + en lysrörslampa.)
Rapchic
02-04-2006, 12:31
tack nu går det säkert bättre..... de enda överlevarna från en kruka är tre "stammar" av basilika... ska jag skära ner dom?
Hannele
02-04-2006, 18:03
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-04-2006, 22:38) De är hårt drivna i näringslösningar med konstljus mm. i växthus omställningen till bostadsmiljön blir oftast för drastisk så de överlever inte så länge Så är det ju för alla plantor man köper på plantskolan; alltför idealiska förhållanden. Jag har bra erfarenhet av kryddor från livsmedelsaffären, snart ska jag ge vårrapport.   Kryddorna blev jättestora. Vi skördade hela sommaren, till sen höst, 5-6 månader.
Jag har bland lyckats ta sticklingar av köpta kryddväxter, rotat dom i vatten och planterat i kruka.
Just nu har jag en omplanterad thaibasilika som jag håller tummarna för. Luckrade upp den gamla rotklumpen lite grann och satte i större kruka.
Jag måste hålla med Hannele.
Jag brukar också lyckas bra med att få kryddväxterna att överleva.
Jag plantera om i bättre jord och avhärdar. Det är få gånger jag misslyckats. Jag köper till och med olika sorters "kruksallad" och sätter ut.
Det enda som jag inte får att gå ute är Basilika, inne på fönsterbrädan går det bra efter "gallring" och omplantering.
/Anki
evelina
03-04-2006, 06:41
Jag har också köpt kryddor i affären som har överlevt flera år ute i pallkrage och dom blir större och finare för varje år.
Fast basilika har jag i ett hemmagjort växthus och rosmarinen tar jag in på hösten den brukar jag stamma upp den är så vacker i en fin lerkruka.
Kan även rekommendera två årig bladpersilja den är godare än krus persilja tycker jag iaf.
I år är första gången jag förgror kryddor köpte paket på rea här på odla och alla har kommit upp på en vecka.
Alexander-VG-zon3
03-04-2006, 15:43
min rosmatrin är en köpt kryddväxt dne lever
Min köpta basilika är nu inne på 4:e veckan i köksfönstret och den har vuxit rejält. Den är dock väldigt törstig av sig.
En fråga: Den börjar se lite blek ut. Vad kan man ge för näring? Jag har inte vågat hälla på Substral eftersom vi skall äta bladen. Det här gäller även mina två rosmarin (där den ena var en kravodlad och den har tagit sig mycket bättre än den andra).
Rapchic
06-04-2006, 16:24
det verkar finnas hopp alltså
CITAT (Bee @ 06-04-2006, 16:13) Min köpta basilika är nu inne på 4:e veckan i köksfönstret och den har vuxit rejält. Den är dock väldigt törstig av sig.
En fråga: Den börjar se lite blek ut. Vad kan man ge för näring? Jag har inte vågat hälla på Substral eftersom vi skall äta bladen. Det här gäller även mina två rosmarin (där den ena var en kravodlad och den har tagit sig mycket bättre än den andra). Substral funkar säkert bra. Annars finns ju Biobact, KRAV-märkt krukväxtnäring om det känns bättre. Plantera om i större krukor också så slipper du vattna varje kvart och rötterna får en chans att breda ut sig lite.
CITAT (Gurkan @ 06-04-2006, 17:30) Substral funkar säkert bra. Annars finns ju Biobact, KRAV-märkt krukväxtnäring om det känns bättre. Plantera om i större krukor också så slipper du vattna varje kvart och rötterna får en chans att breda ut sig lite. Tack! Det får bli det kravmärkta, annat vågar jag mig nog inte på. Jaså, har törstigheten med krukstorlek att göra? - Hm, det märks att jag inte är van odlare. Annars verkar det här med köpta krukörter vara ett bra sätt att börja en odling med. Man har ju ett färdigt material med en gång. Sen kanske man (ok, jag) vågar mig på att börja från scratch som ni andra med frö och jord och så.
Hannele
06-04-2006, 22:11
CITAT (Anki V @ 02-04-2006, 21:06) Jag köper till och med olika sorters "kruksallad" och sätter ut. Du kan äta upp den först. Släng inte sallad som blivit uppäten, plantera, det växer nytt. (En kompis berättade att gammal sallad i kruka började blomma, gav frön och nya plantor - i växthuset.)
Alexander-VG-zon3
06-04-2006, 22:19
CITAT (Hannele @ 06-04-2006, 22:11) CITAT (Anki V @ 02-04-2006, 21:06) Jag köper till och med olika sorters "kruksallad" och sätter ut. Du kan äta upp den först. Släng inte sallad som blivit uppäten, plantera, det växer nytt. (En kompis berättade att gammal sallad i kruka började blomma, gav frön och nya plantor - i växthuset.) haha smart du ,ska tänka på det
CITAT (Bee @ 06-04-2006, 20:26) Jaså, har törstigheten med krukstorlek att göra? - Hm, det märks att jag inte är van odlare. och så. En kruka med 1 dl jord får ju plats med mindre vatten än en med 1 liter jord ... ju mindre kruka man har desto oftare får man vattna. Typ dårå ... Tänkt också på att vanliga terracottakrukor torkar snabbt eftersom vattnet avdunstar genom keramiken. Glaserade krukor eller plast är smidigare. Det är också en bra ide att täcka jordytan med t.ex. leca-kulor så hålls fuktigheten jämnare i hela jordklumpen och mindre avdunstar. Jag tycker det är bra och förespråkar själv ekologiskt/KRAV så fort jag får chansen men det blir ju inte giftigt för att man använder konstgödning.
Jag har lyckats bra med timjan, oregano, mynta, citronmeliss och gräslök utomhus. Alla är Ica kryddor. Dessa återkommer vart år. Har däremot inte lyckats med basilika och rosmarin, men det är för att jag inte tar in dem. Rosmarinen levde till januari tror jag men klarade inte den långa vintervåren.
Vattenkrassen klarade sig nästan i en sommar.
Apropå sallad köpte jag "babyleafs" i fjor som var jättebra att så. Många olika sorter att plocka som unga blad. Jag hade sallad i hela sommarenutan att behöva så om.
/Eva Zon 1
Alexander-VG-zon3
07-04-2006, 13:50
rosmarin dör efter -10c . jag tänkte prova övervintra min helt ute under nästa vinter å se vad som händer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|