virrevarv
Jag menar någon måste jag ju skylla på! laugh.gif Skulle vara så ordentlig och grunna riktigt ordentligt, frågar lite försynt här på Odla om vad andra odlar i sitt växthus förutom grönsaker, tar fram de vältummade katalogerna igen, drömmer om perenn- och sommarblomssådder i massor, kör till Willab för att, som det heter; "titta lite" och vips så går jag ut från Willab med en ordersedel i handen! sleep.gif

Det blev ett Julianna Sunseeker 6,4 kvadrat, jag vet att ni rådde mig att skaffa ett på 10 och jag kommer säkert att ångra att jag inte lydde er men det känns lite överarbetat att flytta en tuja häck, en stoor gran, och ett ginkoträd bara för att få plats med 4 kvadrat till... rolleyes.gif Jag kommer att vara så nöjd så i alla fall! Bättre med 6,4 kvadrat än inga alls!!

Beställde "vippohyllor" i två bredder (smidigt att kunna fälla upp och ner efter behov) men i övrigt tyckte jag det var sjuka priser på avlastningsbord. I min källarvrå har jag ett gammalt skötbord från Jysk som planteringsbord, delvis på hjul och med två hyllor under och det funkar alldeles utmärkt för en mycket rimligare summa pengar. Funderade på att sätta en sån där lagerhylla man kan köpa på IKEA och ställa mot gavelväggen och så någon form av bord längs med andra långsidan mitt emot "vippo-hyllorna", får hålla ögonen öppna så hittar jag säkert ett!

Vad har ni som golv? I ett av utställningshusen hade dom en mittgång av trätrall och sen täckbark på sidorna. Det verkade snabbt och smidigt. Men kanske inte så praktiskt? Kanske bättre att lägga sten? I alla fall är det lättare att sopa hålla och snyggt med stengolv. Funderade på att köra med trätrallen i år och nästa år när vi ska lägga nya plattor på infarten, köpa extra och lägga in i växthuset då. Jämnar och lägger markduk gör jag ju ändå i år så är det förberett och klart tills jag ska lägga sten. Eller så lägger jag sten i år direkt? wacko.gif Trevligt problem det här! tongue.gif Jag vet så mycket att jag vill kunna ställa krukor på golven, inga jordbäddar.

En skön stol har jag redan hittat och ölen, ja den kan stå på "vippo-hyllorna" så länge... wub.gif

Tio dagars leverans tid, så jag lär nog hinna läsa monteringsanvisningarna jag fick idag, många gånger tills dess. Och det är ju bra, då går det som en dans att sätta upp!! Åh, vad jag ska till biblioteket och jaga böcker om växthus på måndag och jösses vad jag ska leta info på nätet om varmgroende perenner! laugh.gif wub.gif

Ville bara bubbla av mig, jag såg att det är fler än jag som blivit med växthus idag och av samma storlek!! Jag är sååå glad!!!

Ha det gott!!
Gurkan
Grattis virrvarr !!!

Nu har du 10 dar på dig att bestämma vad du ska odla ... lycka till.

Behöver du tomattips så är det bara att PM'a !!! laugh.gif

Gonatt ... sleep.gif
Bitta98
Grattis till växthuset.

Jag har stenplattor i mitt växthus tycker att det funkar bra. En fördel med stenplattor är att man kan vattna på golvet för att få ner tempen om det blir varmt på sommaren.
Anna Maria
Grattis til växthuset! Som du säger är ett mindre växthus bättre än inget alls! Det hänger ju på hur du inreder, skuggar och ventilerar
Jag väntar också på att få mitt nya växthus fungerande, alustommen är klar och glasen ska i förhoppningsvis under påsklovet då maken är ledig. Det är ett 12kvm Premium från Juliana.
Jag kommer att ha hyllor som i mitt förra hus, aluminiumkonsoller fastskruvade i profilerna och på dem lägger jag brädor. Jag gillar den mer rustika looken, skulle väl egentligen helst haft ett trähus men med trähyllor i massor blir det ändå fint. Och så har jag två bord för mina perennplantor, plastbrickor med underbevattningsmattor på träbockar också från Willab. De åker sen ut igen när jag ska sätta ner tomaterna. Hela säsongen är det knökfullt med småplantor på alla hyllor, pelargoner, fuchsior och lådor där det finns plats för mer småplantor. Mellan tomaterna och gurkorna och chilin och basilikan och luktärterna och blommanfördagen och vinrankan...ja jag hör hur det låter, lätt hysteriskt men oh vad jag längtar tills jag kan flytta dit igen!
Mitt problem nu är vad jag ska ha i gången och i det utrymme där jag hoppfullt nog tänkt få plats med liten stol och bord. Tidigare hade jag cementplattor, nu lutar det åt fint grus. Det visade sig vara berg i dagen alldeles i mitten av gången och det blir då för högt att lägga marktegel som jag hade tänkt. Någon annan som har grus i växthuset? En kompis till mig har trätrall över hela golvet i sitt 10 kvm stora växthus, det funkar bra.
Det här med växthuset har nog blivit nästan det allra roligaste i hela trädgården för mig. Lukten, pysslet, känslan därinne... den tidiga våren och den sena hösten och så allt det som växthuset är så bra till, få upp knubbiga fina perennplantor och tjuvstarta sommarblommorna så man har stora exemplar att sätta ut mm.

Maria utanför Enköping
katah
Det var snabba ryck... jag trodde att du skulle fundera lite smått och övertala dig själv några månader...

men du var rätt mogen för att köpa ser jag... biggrin.gif

Stort grattis!!!!
kerstin z5-6
Grattis smile.gif Så kul , du hittar säkert smarta lösningar -Vippohyllorna är oumbärliga i ett mindre hus ,jag har alltid haft grusgolv .. ingen sopning vid jordspill
trall -lyftbar är inte dumt heller
Önskar dej all lycka i nya huset ! Så utan attan !
Eftersom jag också gillar öl varma dagar funderar jag på ett rustakylskåp med plats för 4 kylda laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif 40x40cm laugh.gif
virrevarv
Ja, jag skulle ju fundera hette det, men visst, jag har ju funderat mer eller mindre sen i höstas och efter att ha läst era inlägg och diskuterat fram och tillbaka med sambon så blev det ett.
Fast en liten parantes är, att jag hade tänkt vänta till efter bröllopet i augusti men när jag vaknade i lördagsmorse så hade sambon bestämt att vi skulle åka till Willab. "Du kan ju alltid titta lite!" Jo, jag tackar jag, han visste precis hur det skulle gå!! laugh.gif
Han tyckte att det var väl ingen mening och vänta, jag ville ju så gärna ha ett, "se det som en morgongåva från mig" sa han och föste in mig till försäljaren innan jag hann komma med invändningar! biggrin.gif wub.gif

Grusgolv? Det låter ju inte alls dumt! Trall över hela golvet är ju inte heller någon dum idé...

Den kylen från Rusta verkar ju vara som gjuten i ett växthus, fyra stycken kalla, redo att drickas, det låter ju perfekt! Och du Kerstin, din uppmaning om att så som attan; den behöver du inte ge mig två gånger! laugh.gif biggrin.gif
Och kanske, bara kanske, så skulle man ha en eller två tomatplantor i alla fall? Kan man odla potatis i spann i ett växthus? Det bör väl funka ypperligt? Färskpotatis till midsommar från egen odling hade ju inte varit dumt!

Ha en fortsatt trevlig söndag, nu ska jag läsa monteringsanvisningarna en gång till!! laugh.gif laugh.gif
ogräset
Grattis till ditt nya växthus

Jag vet inte hur många gånger jag har varit inne i mitt växthus idag, jag bara väntar på att få sätta igång med odlandet. Jag har ställt ut mitt olivträd det har tappat nästan alla gamla blad, men de som kom förra sommaren finns kvar plus att det har kommit nya. Jag vet inte men jag tror att det har kommit oliver på det, det ser inte ut som ett nytt blad utan som ett litet frö. Jag misstänker att värmen dröjer så jag får nog fortsätta att längta ett tag till. Du kommer att få många härliga stunder med ditt växthus.

MVH Birgitta laugh.gif
kerstin z5-6
Tomater kan jag inte yttra mig om -inte pot. heller -snart kommer Gurkan och berättar ALLT! ...
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

ps -det finns små bekväma lätta korgstolar eller ännu bättre, en som går att fälla ihop biggrin.gif

Stäng in dej och andas, en regning sval dag i juni .. så vet du varför du köpte växthus smile.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
virrevarv
Det ska jag absolut göra, det låter underbart! Vi har faktiskt några klappstolar i trä, kanske skulle jag måla om en av dom, köpa en tjock dyna och så har jag ju min stol klar! En stol som går att fälla ihop låter ju som det mest ultimata! Jösses, jag tror inte det har gått många minuter sen igår som jag inte har tänkt på växthus... Längtar såå och snart så har jag ju det!
Åsa
Grattis - jag fattar din iver och lyckokänsla! Jag har trätrall som en gång i mitten och längst in efter hela kortsidan, resten grus , där jag hinkodlar. ´Skönt med trä tycker jag , som går barfota mest hela sommarn.
|http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2/full/1432_1127927088_vaxthusinterior.jpg|
Åsa

Nu kanske bilden syns?
virrevarv
Åååhh, vad fint!! Så ljust och somrigt det är... wub.gif wub.gif
AndreasBlomquist
Tror alla här räknar kallt med att få uppdateringar via bild och text när arbetet sätter igång!
virrevarv
Oja, ni kommer säkert att få höra både vackra ord och kanske sådana ord som inte är fullt så vackra! laugh.gif laugh.gif Men givetvis ska jag ta kort under hela arbetet, det är ju ett jättekul minne! Har ett alldeles "eget" fotoalbum här hemma i bokhyllan som bara innehåller kort på diverse händelser, växter osv i min trädgård, där kommer ju korten på växthusen passa utmärkt!
Sen blir det ju en del på bloggen och i albumet här så klart!

Ha det gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon