Full version: Minimajs
Christa
Hej!

Jag skulle vilja odla minimajs men vet ingenting om det. Skulle vara jättebra om någon kunde dela med sig av sin erfarenhet.

Hur stora blir plantorna? Hur många kolvar blir det per planta? Är de lättodlade? Hur stor plats behöver man?

Var köper man bra utsäde?

Tacksam för alla sorters erfarenhet
Åsa, mälardalen zon 2
Minimajs = omogen majs, man plockar helt enkelt majskolvarna innan de hunnit utvecklas.

Du kan köpa vilken sockermajs som helst, de blir ofta mellan 1,5-2m höga måste planteras i grupp majs vindpollineras. I normala fall brukar man få 4-6 fullväxta kolvar per planta, vet tyvärr inte om majs bildar nya honblommor ifall man skördar minimajs annars så blir ju skörden minimal per planta.

Majs behöver värme och en lång säsong men upp till mälardalen kan man lyckas med direktsådd då marken har en temp på +15C.
Christa
Tack Åsa! Det verkar inte vara så tidseffektivt att odla minimajs.

Jag har jag hittat en sort på Impecta som heter Minipop och som bara blir 1 meter hög. Det står dock inte så mycket om den på deras sida. Blir det bara 1 kolv per plant så blir det ju inte så stort utbyte där heller. Jag skall maila dem och återkommer här med svaret för alla som är intresserade.
Christa
Oj, nu såg jag att Åsa skrev 4-5 kolvar per planta. Det är ju lite bättre i alla fall. Fast när jag plockat majs på självplock så har jag för mig att det bara var en kolv per planta.
Tesa
CITAT (Christa @ 02-04-2006, 09:39)
Tack Åsa! Det verkar inte vara så tidseffektivt att odla minimajs.

Jag har jag hittat en sort på Impecta som heter Minipop och som bara blir 1 meter hög. Det står dock inte så mycket om den på deras sida. Blir det bara 1 kolv per plant så blir det ju inte så stort utbyte där heller. Jag skall maila dem och återkommer här med svaret för alla som är intresserade.

Minipop är en sort som är avsedd som popcornmajs...
Det finns annars minimajsfrö att köpa..
minmajs

Jag odlade minimajs ett par år utan att få nåt direkt lyckat resultat men jag tror felet var mest mitt eget....
Man måste nog hålla koll oftare än jag gjorde för mina kolvar hann alltid bli träiga..
Christa
Tack Tesa för länken. Dock stod det på Impecta sida att Minipop går bra att ha i wokrätter. Har du provat den sorten också?

Så här stod de:

MAJS. F1 'MINIPOP'. Popmajs. Tidig, lågväxt minimajs av högsta kvalité för poppning. Delikatessgrönsak utmärkt även i wokrätter. Barn älskar att odla Minipop.
Tesa
Jo, jag har haft minipop...fick faktiskt till ett par kolvar med popmajs men hade ju aldrig råd att unna mig lyxen att poppa dem... rolleyes.gif tongue.gif

Det funkar nog som minimajs också då för de kan ju inte räkna med att man skall ha hårda majs i woken.. wacko.gif
Det är ju bra att man kan hålla sig till en sort för då kan man ju få både ock..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon