jennifer2
02-04-2006, 13:38
Vi köpte vårt hus för två år sedan och måste nu göra något åt baksidan eftersom lillkillen snart kommer att börja springa runt där. Då kan vi ju inte ha ett taggtrådsstängsel som staket, eller hur?
Har någon några tips om vad vi kan byta ut stängslet mot?
Utbytet gäller två tomtsidor i nordligt och östligt läge och längs båda sidor kommer först taggtråden sedan ett ganska brett dike och sedan ett elstängsel (och sedan kossorna...).
Vi vill ha något som är ganska insynsskyddat, ca 1 meter högt och (naturligtvis

) inte för dyrt... Det är ca 70 meter vi behöver växtlighet till.
Tack för hjälpen!
/Jennifer
kerstin z5-6
02-04-2006, 14:00
Häck eller gammaldags skyhage -gärdesgård + trevliga rosor tex
Eva i Skåne
02-04-2006, 14:03
Jag tänkte lite på t ex nyponrosor. Inte riktigt barnvänligt med taggarna, men det är väl inte meningen att lillen ska ta sig ut till diket.
T ex vresrosor brukar man kunna köpa till hyfsat pris i 10-pack. Det går ju åt en del till 70meter.
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2006, 14:08
Vet inte vart du bor så jag säger Aronia den brukar gå i nästan hela sverige(upp till zon 6) och den brukar ofta hålla sig runt 1,5m och är inte så kinkig men höstfärgen brukar bli finast ifall man planterar den i sol. Blommar på våren och får fina svarta bär på hösten som inte är giftiga de går t.o.m att göra saft på. Brukar ofta odlas som friväxande häck.
Går att köpa i flerpack (häckplantor), det finns flera sorter Aronia normalt pris för en häckplanta Aronia bör ligga på runt 20-30kr st. Ca 3 plantor per meter brukar man behöva. Ring runt till de plantskolor/trädgårdsbutiker du har i närheten och fråga vad ca 200 plantor skulle kosta, hos många kan man få mängdrabatt.
jennifer2
02-04-2006, 14:18
just det...
vi bor i gränsen mellan zon 3-4 (mellan vänern och vättern) och häcken kommer mest att stå öppet för både vind och sol.
tack till er som sänt svar hittills, de har gett mig nya ideér.
/Jennifer
lyckero
02-04-2006, 16:26
Kanske inte så nytänkande, men om du känner någon med syrenhäck av den gammaldags sorten brukar det finnas gott om rotskott att tigga. Skulle kunna bli ett billigt alternativ. Du kan ju alltid annonsera här i köp & sälj.
Lyckero
Ophelia
02-04-2006, 17:14
Blandad häck tror jag skulle vara snyggt. Syrener precis som någon tidigare skrivit och kan du få rotskott så blir det ju billigt. Bryta av med rosor samt kanske, om du har tillgång, rotskott av krikon eller liknande? Slån?
Syrenhäckar blir ganska höga förstås. Jag blir galen på vår, den är tre meter hög och kastar slagskugga åt hela trädgården. Lycka till med att försöka odla nånting där (ska tunna ut den när jag kommer hem på påsklov, föräldrarna orkar inte riktigt med såna projekt längre...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.