Full version: Fläta salix?!
Ella
Jag såg på tv att det har blitt mycket populärt.

Jag funderar på att fläta ett staket runt gamla stubbar och sen använda det som ett planteringskärl eller att använda en damejang som formstöd för en korg att plantera i.

wub.gif biggrin.gif tongue.gif

Är det möjliga projekt?huh.gif
Är det försent nu när salixen har börjat slå ut???

Ella
Kristina zon 3
Hej Ella!

Nu är jag på gång i flera olika trådar, men visst var det du som tipsade mig om att dela perenner. Gissar också att det är du som har en ny flammentanz. Löss??? Hopsan, hade jag ingen aning om att det var vanligt, men nu ska jag hålla utkik. Min ros stod också i en kruka, men om den växt där, ingen aning. vi får väl hoppas att någon som har koll på rosen hänger på här.

Så till salixen. Blev helt frälst för ett par år sedan på en marknad där man kunde köpa lagom material för att göra en stor växtkon. Blev urbra. Lite trixigt att hitta något lämpligt att blötlägga i, men till slut blev det en gammal hängränna förbättrad med platssäckar. Jag tycker det har blivit enklast att fläta om vattnet de legat i varit riktigt varmt. Har därefter samlat på mig sly av lite olika slag såfort det klipps någonstans, har gjort flera växtstöd bland annat väldigt enkla till perenner (ned med en pinne i jorden, böj den i en båge och ned på andra sidan. Ett antal sådana som där de korsar varandra har fått en liten snygg knut). Har också gjort småstaket cirka 10 cm i kryddlandet. Det blev också riktigt snyggt. Nu i våras (för ett par veckor sedan) har jag flätat ett cirka 40 cm högt staket mellan kökslandet och grannens syrenhäck. Har pinnarna varit nyklipta har jag inte blötlagt och är de äldre har jag gjort det. Till det senaste projektet klippte jag direkt (hade fått lov). När jag har gjort mindre växtstöd har jag fyllt lämplig kruka med sand, flätat och sedan flyttat växtstödet. Tycker det är lättare att få fason på om man kan backa något steg, gå runt skapelsen och dessutom kan man få en vettig arbetshöjd.

Hälsningar Kristina
Erika zon 4
Ja jag har också blivit helt frälst! Jag tar all möjlig sly, rönn, salix mm. Bara de är tillräckligt raka o långa! smile.gif
Började med att fläta en korg runt vår stora lyktstolpe, sen ville jag fläta mer... Så jag gjorde en lägre korg runt vinbärsbusken också, och nu i vår har löjtnantshjärtat fått mer som ett böjt staket runt sig eftersom det lutar där den står och jord o vatten inte ville hållas kvar, och det blev den jättenöjd med! Och jag med! wink.gif
Jag har liksom bara börjat det här intresset än, så det kommer nog att bli många flätningar till! Grejen är bara den att jag har svårt att hitta material i min egen trädgård nu så jag måste ge mig ut o leta nån annanstans och då blir det inte av tyvärr... (Funderar på att sätta pil eller sälg för skörd själv!)
Det är absolut inte försent att börja, jag tog bara bort bladen när de kom, lite mer jobb men det gör ju inget, för mig iaf, bara det är gratis! smile.gif
Roligt är det så det rekommenderas varmt att börja fläta! wub.gif
Några bilder kan du se på min hemsida: Erikas Trädgårdssida
Hannele
Själv 'fuskar' jag och köper färdiga flätade korgar på loppis och liknande.
Ibland fins det fina flätade lövkorgar att köpa.

I höstas planterade jag massa vårlökar i en stor fyrkantig flätad tvättkorg, ska nog ta en bild. wub.gif
Ella
CITAT
Nu är jag på gång i flera olika trådar, men visst var det du som tipsade mig om att dela perenner. Gissar också att det är du som har en ny flammentanz. Löss???
Jo visst var det jag som tipsade om att dela, kul att det blev så bra biggrin.gif

Jag vet inte om löss är vanligt på flammentanz. De försvann i alla fall snabbt. Jag kollar varje dag för säkerhets skull. Kanske fick jag en dålig planta eller så gjorde jag något fel. Kul är det att kunna följas åt i alla fall smile.gif biggrin.gif smile.gif

Kul att bli ihågkommen. Jag har ett bra nick wub.gif

Jag lär nog få blötlägga i badkaret, kanske kan jag så småningom hitta nån hängränna, eller nåt annat och lägga i min miniträdgård. Så småningom ska jag nog också göra ett staket. Först måste jag dränera färdigt och jordförbättra. Kan nog ta några veckor sad.gif
CITAT
Ja jag har också blivit helt frälst! Jag tar all möjlig sly, rönn, salix mm. Bara de är tillräckligt raka o långa!  

Tack för tipset inte ska man vara onödigt petig om det är svårt att få tag i material.
CITAT
 Själv 'fuskar' jag och köper färdiga flätade korgar på loppis och liknande.
Ibland fins det fina flätade lövkorgar att köpa.

Här har du en till som älskar att gå på loppis wub.gif wub.gif wub.gif
Det finns få saker som gör en så kreativ som en bra loppis. Jag har precis köpt två damejanger i trähållare som jag ska förvandla till planteringskärl. Har bara lite svårt för att tro på att jag kommer att hinnna att plantera allt jag vill sad.gif
Hannele
"svårt för att tro på att jag kommer att hinnna att plantera allt jag vill"

Då har du nåt roligt kvar till nästa sommar! rolleyes.gif
Kristina zon 3
Hej igen Ella och ni andra

Jag har läst (ingen egen erfarenhet) att man absolut inte ska blötlägga salix i badkar. Det färgar tydligen av sig och är omöjligt att få bort. Någon gammal pressening med lite tillfälliga kanter, stenar eller dyl borde nog fungera.

Kristina
Ella
Jag kan nog hitta gamla hängrännor eller dylidt att lägga dem i. Fläckar i badkaret hade nog inte bostadsföretaget tyckt om. De ska ju inte bli ett så dyrt nöje.
Nej mitt problem är att min lilla miniträdgård inte rymmer någon hörna att ha fula saker i. Allt syns antingen innifrån eller från cyckelbanan som den gränsar till.
Ibland funderar jag på att fläta ett salixstaket i höjd med en tvättkorg, för att ge mig lite insynskydd, felet är bara att då stjäler det de tidiga morgonsolen och jag har inte så mycket sol i trädgården... jag tror att jag ska vara rädd om den för växternas skull!!!

Pest eller kolera val sad.gif mad.gif som så mycket annat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon