Full version: Inglasad balkong
Elsapelsa
Hej!

Jag är ny här på forumet, Elin heter jag, så nu vet alla det smile.gif

Jag har en lägenhet i Luleå. Lägenheten har en ganska stor balkong, på ca 7 kvm. Det är en inglasad balkong!

Jag vet inte vilket vädersträck den ligger i, men jag vet att på sommaren brukar det vara riktigt varmt mitt på dagen med gassande sol.

Nu är det så att jag gärna skulle vilja odla någonting på min balkong. Jag tänkte köpa en ställning som man har massa krukor på och göra ett arragemang längst in i ena hörnet!

Eftersom jag bor i Luleå så är det kallt på balkongen på vintern. Dock vet jag inte hur kallt, men det brukar ju dra ner mot -25 grader utomhus.

Kan jag börja plantera något redan nu i April?
Vi har fortfarande minusgrader utomhus, men solen skiner ganska friskt!

Vad för blommor kan jag köpa?
Gärna några som håller sig ganska länge utan vatten och som inte är för dyra biggrin.gif

Tacksam för svar

/Elin
Irene_L
Hej Elin! Välkommen hit rolleyes.gif
Nu är jag lite dålig på att råda dig om vilka blommor du ska ha på din balkong men här på forumet finns massor med kunskap så det finns säkert någon med bra råd.
Pelargoner är ju aldrig fel men det är ju inte dags för dom ännu på länge.
Nej jag överlåter rådgivandet till andra rolleyes.gif
mvh
Irene
Anki V
Å jag vet bara att det brukar bli väldigt "hett".

Hjärtevännen/särbon, har en jättefin inglasad balkong i österläge och fina mornar i maj kan det bli uppåt 40-50 grader innanför glasen.

För två år sedan"kokade" han mina sommarplantor genom att glömma öppna genast på morgonen.

Kan du ha öppet utan att någon "tar sig in"?

Välkommen hit! laugh.gif

/Anki
Elsapelsa
CITAT (Anki V @ 02-04-2006, 17:54)
Å jag vet bara att det brukar bli väldigt "hett".

Hjärtevännen/särbon, har en jättefin inglasad balkong i österläge och fina mornar i maj kan det bli uppåt 40-50 grader innanför glasen.

För två år sedan"kokade" han mina sommarplantor genom att glömma öppna genast på morgonen.

Kan du ha öppet utan att någon "tar sig in"?

Välkommen hit! laugh.gif

/Anki

Hej!

Ja jag kan ha öppet, jag har som tre fönster på rad som jag kan dra isär!
Det är på tredje våningen

Så det går bara bra!
Anki V
CITAT (Elsapelsa @ 02-04-2006, 15:07)
Jag tänkte köpa en ställning som man har massa krukor på och göra ett arragemang längst in i ena hörnet!

Gärna några som håller sig ganska länge utan vatten och som inte är för dyra  :D

Tacksam för svar

/Elin

Pelargontrappa skulle bli fint! wub.gif Om du söker på trädgårdsbygge så finns det både bilder och ritningar.

Pelargonior är inte så väldigt "torkänsliga" men inne på en varm inglasad balkong måste du nog vattna ganska flitigt ändå.

Det behöver inte bli så dyrt heller. Köp redan nu några fina Pelargonior i olika färger och ta sticklingar från dom. Av en växt kan du få flera.

Det brukar finnas billiga Pelargonior på "mataffärerna" för ca 25-30:-

När jag hade balkong så gjorde jag också "arrangemang" med kryddörter som blev väldigt fint. Jag köpte sådana som som säljer i grönsaksdisken och planterade om. Glöm bara inte att dom måste "avhärdas" innan dom kan flyttas ut ( det gjorde jag första gången) wink.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon