|
netaave
02-04-2006, 15:08
Tog fram fröpåsarna idag och jag kan inte se sådana utan att tänka på vad vi gjorde mot min stackars svägerska när hon fyllde 40. Vi köpte en massa fröpåsar som vi ångade upp och bytte ut dom frön som var snarlika, ärtor - luktärtor. solvisare - purjo och allt vad det var. Sen växte det fina blommor i hennes grönsaksland  och purjo runt äppelträden, hon hade märgärtor i staketet och luktärtor bland grönsakerna, ja grönsaker kom på det mest oväntade ställen i hennes trädgård. Vi skrattade hela den sommaren, och som tur var hon också!!!!! Vad har ni gjort för bus i era dar?
Jag minns ett roligt bus.... lite svårt att förklara. Jobbade på resebyrå då. Vi använde knapparna F1-F12 till olika färdiga funktioner. Man kunde programmera vad man skulle ha dom till. Väldigt enkelt och tidsbesparande. En av knapparna använde vi för att lägga in vår signatur i dom bokningar vi gjorde. För att alla skulle veta vem som gjort ursprungsbokningen. Eftersom jag var IT-administratör på kontoret så hade jag behörighet att logga in på allas datorer. När kollegan Anders var på lunch så passade vi på att terrorisera lite Den knappen han använde för att lägga in sin signatur i bokningar programmerade vi om, så när han tryckte på den stod det: "Hej alla barn jag heter Anders och kommer från en töntig liten byhåla men har flyttat till storstan" Sen satte vi en tejpbit under knappen på hans mus, så den funkade inte heller. Sen tog vi loss knappar på tangentbordet och bytte plats på "Insert"/"Delete" och "PageUp/PageDown" Jisses vad skoj vi hade när han kom tillbaka från lunchen Vid ett annat tillfälle gömde sig en av tjejerna i tunnan med returpapper. Vi täckte över henne så hon inte syntes och sen när en av killarna gick förbi dök hon upp ur tunnan. Gissa om han hade en brun rad där bak efter det Jag ÄLSKAR bus och practical jokes!
Här är en till som gillar bus! Bland det roligaste jag kan komma på var nog när en kompis gifte sej och vi fixade nyckel till ders lägenhet i smyg och smet dit under själva bröllopet och ställde till lite oreda så som traditionen kräver. Dom är kända för att alltid hamstra konserver när det är extrapris och därför bytte vi pappersbanderollerna på burkarna. Kattmat blev krossade tomater, persikor blev bönor osv osv. Det tog lång tid innan det blev någon ordning i det skafferiet igen. Och vi hällde också gula ärtor i deras kaffemuggar, tog smörpapper som tillfälligt lock, vände uppochner på muggarna och ställde tillbaks i skåpet och drog försiktigt bort pappret. Kul när dom skulle använda muggarna, intet ont anandes!  Vi tog också en spruta och kanyl med grön karamellfärg och sprutade in i ett oöppnat mjölkpaket och skakade om. Tillsist fyllde vi hela deras hall tätt, tätt med engångsmuggar fyllda med vatten. För att ta sej in var de tvugna att ta bort muggarna och hälla ut vattnet. De bodde två trappor upp och bruden var jättekissnödig då de kom hem så det utbröt visst lite panik innan de äntligen kom in Cacki
Man kan ta en synål och tråd och sticka runt i en oskalad banan och dra. Gör man det om och om igen med lite mellanrum så kommer bananen ut skivad när man skalar den. När jag var liten och sov över hos min kompis gick vi ut i deras radhusområde och bytte ALLT som var ute på tomterna - hos alla. Cyklar, dörrmattor, trädgårdsgrupper, sopkvastar etc hamnade på andra tomter. Det var en febril aktivitet i området dagen efter - vi låg uppe i skogen med kikare och fnissade...
netaave
02-04-2006, 19:59
CITAT (Cacki @ 02-04-2006, 19:07) Här är en till som gillar bus! Bland det roligaste jag kan komma på var nog när en kompis gifte sej och vi fixade nyckel till ders lägenhet i smyg och smet dit under själva bröllopet och ställde till lite oreda så som traditionen kräver. Dom är kända för att alltid hamstra konserver när det är extrapris och därför bytte vi pappersbanderollerna på burkarna. Kattmat blev krossade tomater, persikor blev bönor osv osv. Det tog lång tid innan det blev någon ordning i det skafferiet igen. Och vi hällde också gula ärtor i deras kaffemuggar, tog smörpapper som tillfälligt lock, vände uppochner på muggarna och ställde tillbaks i skåpet och drog försiktigt bort pappret. Kul när dom skulle använda muggarna, intet ont anandes!  Vi tog också en spruta och kanyl med grön karamellfärg och sprutade in i ett oöppnat mjölkpaket och skakade om. Tillsist fyllde vi hela deras hall tätt, tätt med engångsmuggar fyllda med vatten. För att ta sej in var de tvugna att ta bort muggarna och hälla ut vattnet. De bodde två trappor upp och bruden var jättekissnödig då de kom hem så det utbröt visst lite panik innan de äntligen kom in Cacki Jag har varit med om att linda in en säng i toalettpapper och fylla brudparets sovrum med uppblåsta ballonger, tror vi fick in drygt 300 st. Haft färgpatroner i vattenkranen till handfatet, och hällt havregryn i sängen. För ett par låste vi sovrummet, gömde nyckeln men bäddade i ett tält under deras matsalsmöbel och där hade dom tillbringat bröllopsnatten. Har också gjort en tårta på en uppblåst ballong för en 30-åring, men då fick vi vackert städa sen....  men oj vad långt det kom grädde när han satte kniven i den.
Gossen Ruda
02-04-2006, 20:59
Förstår inte riktigt att det kan vara roligt att driva med andra människor. Sparkar ni undan kryckorna för handikappade också?
Tyvärr har jag haft den tråkiga förmånen att ha en arbetskamrat som älskade practical jokes. Det var inte bara jag som tyckte det var skönt när han slutade. Kommer ihåg en kurs vi gick ihop. Jag drabbades av att han hällde kaffe i min the-termos. Jag fattade vem det var på några sekunder men sa inget. Dvs jag pratade inte med honom alls under resten av kurstiden så han begrep att han klantat sig.
Han slutade dock själv sen han hakat av en dörr och ställt upp den mot väggen. När kursledaren skulle stänga dörren ramlade den tvärs över korridoren och slog upp ett stort hål i motsatta gipsväggen. Hade det varit lika roligt om nån kommit förbi och fått dörren i huvet? Såna typer tänker aldrig framåt men efter en ordentlig utskällning av kursledaren slutade ofoget.
Samma sak med personer som skall gifta sig. Svensexor och möhippor har utvecklat sig till rena förnedringstillställningar. Därför är det många som aldrig talar om sånt i förväg.
Men små stillsamma skämt kan man kosta på sig. I ovannämnda kurs hade vi en kille som söp till ganska ordentligt på kvällarna. Han fick ett par skära elefanter ritade på kopplingschemorna.
Tyvärr har jag upplevt att skämten glidit över i ren mobbing, så jag är inte så förtjust i practical jokes. "Han blir så sur när man skojar med honom, visst är han tacksam att driva med?" Han kanske blev sur för att det inte var kul, en obehaglig påminnelse om när "de hippa" i plugget "skulle skoja" eller liknande. Om de som gillar skämt håller sig till varandra däremot, då rör det mig inte i ryggen.
Hjärtevännens två söner älskade att lägga paddor i min säng, knyta fast smällare i köksskåp, lägga grodyngel i blomkannan och diverse andara obehagligheter för att testa "styvmodern". Som hämd köpte jag 1000 säkerhetsnålar och nålade fast deras täcke och kudde i madrassen. Det blev ett evigt säkerhetsnålande, 500 nålar/säng. När dom sedan kom hemsmygande på nattkröken var det bara att nåla upp för att kunna krypa till kojs. Ingen sade något morgonen efter men obehagligheterna riktade mot mig avstannade. /Anki
Håller absolut med om att det måste finnas gränser för vad man hittar på för bus. Vad det gäller bröllopsbuset så "hör det bara till" i våra kretsar, likaså svensexor och möhippor. Skulle man hoppa över det för någon så skulle vederbörande nog känna sej väldigt avglömd. Men absolut, det ska vara roligt för den som blir utsatt och man får välja saker som man vet att personen uppskattar. Det ska ju vara kul och inte förnedrande eller hemskt. Cacki
ingrid fuxwall
02-04-2006, 22:50
Själv är jag otroligt tråkig och håller med Gossen Ruda.
ingrid
CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2006, 21:59) Förstår inte riktigt att det kan vara roligt att driva med andra människor. Sparkar ni undan kryckorna för handikappade också? Nu kanske man inte kan kalla att sparka undan kryckor för handikappade ett practical joke. Man skämtar givetvis med människor som man i förväg vet kan hantera det och även uppskatta det. På en arbetsplats handlar det alltså om en liten grupp människor som skämtar med varandra. Man blandar givetvis inte in personer som inte gillar sånt. Men det trodde jag var självklart ....
Monica M zon 4
03-04-2006, 06:33
Jag gillar lite bus men gillar inte när det går till överdrifter. När vi gifte oss tog sig 4 kompisar in i vårt hus och stökade till. Dom hällde risgryn över allt. Mellan varenda tallrik och porslinspryl i köksskåpen, de bytte plats på alla lp-omslagen och inneromslagen och skivor (jag har 500 lp), de bytte omslag och plats på nästan alla mina böcker (har säkert 1000 böcker) och de hällde risgryn i linneskåpet, garderoberna och i sängen. Jag storgrät när jag insåg att det skulle ta mig flera veckor att reda upp allt. Det tog tid innan jag kom över chocken.
En annan kompis som gifte sig fick sin toastol utbytt mot en liten barntoastol. Dom som gjort bytet var rörmokare så allt fungerade men man kan ju tänka sig minen på brudparet när dom kom in och såg den lilla stolen. Dan efter kom rörmokaren och bytte tillbaka till deras riktiga toastol. Det tyckte jag var lite kul! Inget blev förstört och de ställde allt till rätta igen.
Mina arbetskamrater brukade roa sig med att byta bakgrundsbilder på min dator och det är ju väldigt harmlöst.
CITAT (Monica M zon 4 @ 03-04-2006, 07:33) Jag gillar lite bus men gillar inte när det går till överdrifter. När vi gifte oss tog sig 4 kompisar in i vårt hus och stökade till. Dom hällde risgryn över allt. Mellan varenda tallrik och porslinspryl i köksskåpen, de bytte plats på alla lp-omslagen och inneromslagen och skivor (jag har 500 lp), de bytte omslag och plats på nästan alla mina böcker (har säkert 1000 böcker) och de hällde risgryn i linneskåpet, garderoberna och i sängen. Jag storgrät när jag insåg att det skulle ta mig flera veckor att reda upp allt. Det tog tid innan jag kom över chocken.
En annan kompis som gifte sig fick sin toastol utbytt mot en liten barntoastol. Dom som gjort bytet var rörmokare så allt fungerade men man kan ju tänka sig minen på brudparet när dom kom in och såg den lilla stolen. Dan efter kom rörmokaren och bytte tillbaka till deras riktiga toastol. Det tyckte jag var lite kul! Inget blev förstört och de ställde allt till rätta igen.
Mina arbetskamrater brukade roa sig med att byta bakgrundsbilder på min dator och det är ju väldigt harmlöst. Ush, det första var ju inget roligt. Bara elakt. De borde städat efter sig också De andra busen var lite roliga, ingen skada skedd heller
netaave
03-04-2006, 10:36
Naturligtvis får man aldrig såra någon eller ställa till det för en person. Vi har alltid hjälpt till efteråt, som vid tårtgrejen där satt vi även på honom en stor hakklapp med ärmar som det stod "Grattis namn 30 år" för att inte finstassen skulle bli förstörd. Vi erbjöd oss också att hjälpa till att smälla och städa undan ballongerna, men dom hade dom delat ut till kvarterets barn direkt från sovrumsbalkongen, bara att fösa ut. Färgen från färgpatronen i tvättstället gick att tvätta bort och dom som fick campa är vana sådana och tyckte det var kul. Här handlade det om folk vi känner väl och som vi visste inte skulle ta illa upp. Däremot smet vi själva och fick det än värre på våra nästkommande jämna födelsedagar, men det var också kul saker.
Rapchic
03-04-2006, 11:54
jag brukar inte göra så mkt bus men min pappa och farfar är jättebra på att göra småbus som man inte tar illa upp för... som när min farmor bad min farfar, -Gidde kan du koka en kopp (kaffe) farfar gick in i köket och kom sen till baka efter ett tag undrade farmor vad som tog en sån tid. hon gick in i köket och såg en kopp som låg och puttrade i vatten på spisen. eller som när min pappas ex bad han att ta me dörrn när han gick in, hakade han helt enkelt av dörren och gick in med ytterdörren *fniss*. men det där som görs mot brudparen tyckte jag var dumt..  jag menar räcker det inte med svensexan och möhippan... dom vill ju säkert ha en romantisk kväll.
netaave
03-04-2006, 13:48
CITAT (Rapchic @ 03-04-2006, 11:54) -Gidde kan du koka en kopp (kaffe) farfar gick in i köket och kom sen till baka efter ett tag undrade farmor vad som tog en sån tid. hon gick in i köket och såg en kopp som låg och puttrade i vatten på spisen. eller som när min pappas ex bad han att ta me dörrn när han gick in, hakade han helt enkelt av dörren och gick in med ytterdörren *fniss*. Skrattar så jag ligger dubbel, kan se hennes min när hon kommer ut i köket!
Whiskuchi
03-04-2006, 13:58
CITAT (Cacki @ 02-04-2006, 19:07) Kattmat blev krossade tomater, persikor blev bönor osv osv. Det tog lång tid innan det blev någon ordning i det skafferiet igen. Uäck så äckligt! Jag kan tänka mig hur arg jag skulle bli om jag tänkt göra färssås en dag, och stekt löken och quornfärsen, allt är klart och bara de krossade tomaterna fattas. Förhoppningsvis (och troligtvis) känner man skillnad på lukten, men tänk om man skulle råka vara snuvig eller liknande och .... har KATTMAT i såsen!! *urk* Ett roligt bus (och harmlöst) är att skruva loss duschmunstycket hos "offret" och peta in en halv buljongtärning. När han/hon sedan ska duscha blir det buljongdusch ett litet tag
Jag tillhör också de lite "tråkiga" som har lite svårt för practical jokes. En kompis i vänkretsen tillhör en av de värsta att hitta på. När han fyllde 40 var vi där på natten ett helt gäng och gjorde "roliga" saker i deras trädgård. Betydligt mer harmlösa än de han brukade utsätta folk för. Men han hade ändå mage att bli sur. - - - Det enda skämtet jag annars utsatt någon för är när jag fyllde våran vresiga kamrers paraply med de däringa runda pluttarna som blir kvar i hålslaget. Han hade fällt upp paraplyet mitt på Norrmalmstorg... Till mitt försvar; jag var 17 år.
Ophelia
04-04-2006, 17:47
När jag bodde på internat så gjorde vi om duschrummet till TV-rum. Vi fyllde duschmunstyckena med chokladpulver och hade annat bus för oss. Det var ganska kul tyckte vi.
Har haft en del fuffens för mig tillsammans med kompisar. Har även fått tillbaka en hel del roliga grejer. Vi har gärna kidnappat varandra och släpat ut på diverse upptåg när det har varit födelsedagar. Det har allitd varit väldigt skojigt och överraskande.
labarradepan
04-04-2006, 18:17
Min syster o svåger råkade ut för en del bus när de gifte sug, bla engångsmuggar med vatten i , precis innan för dörren ( som det skrev som tidigare ) hihi Sen hade de tagit alla bestik o lagt i plast påsar och hällt vatten i och sen in i frysen .. hihi.. konstigt, inga bestik.. de hade frusit. hihi.
En annan gång när jag var liten så hällde jag sirap i mammas schampo flaska.. det roliga var att hon inte märkte nått.. så jag var tvungen att berätta, då fick hon ducha igen.. hihi.
aqualis
08-04-2006, 20:39
Det här då?
Vi hade en omtyckt med ganska sträng lärare. Det var spännande att testa honom ibland.
Ovanför katedern fanns en lampa med en stor glaskupa. Vi testade noga hur lång tid det tog innan en snöboll fasttryckt på övre sidan av lampan blev så blöt att den gled ned och ramlade ner. Sedan tog vi tiden från det att han kom i korridoren tills att han slagit upp boken som närvaron noterades i. Allt funkade sedan katedern flyttats lite.
Inte ont anande gick han i fällan. Snöbollen träffade perfekt, han ryckte till och klassen jublade. Han garvade lika mycket som oss.
Nästa lektion två dagar efter med honom hade vi gillrat lampan igen. Han sneglade upp mot den, men nerifrån gick den inte att se. Samma ska igen.
Tredje lektionen satte vi inte upp någon boll utan vi hade bett en av tjejerna som var lite fnittrig av sig att spela lite spänd när han kom in. Den här gången gick han runt katedern spanade och satte sig slutligen på en ledig bänk i stället för katedern.
Jätte garv + allmänt hurra.
.
zaaritha
08-04-2006, 20:53
Det var nog när jag jobbade på Sötåsens lantbruksskola o la klipulver i killarnas sängar, när jag bytte sängkläder åt dem! Eller: när vi(min kompis o jag) lade in ensilage genom killarnas öppna fönster.......... Eller: när vi la salt i semlorna, o jag fick gömma mej i kätten hos den folkilskne tjuren, som inte va argsint mot mej--eftersom jag gav honom knäckebröd, varje dag!
aqualis
08-04-2006, 21:36
Det här då (Höll på att gå illa)
Vi hade en annan lärare som använde ett slags galoscher. Under lektionen var dom alltid till vänster om katedern. Han var suverän när han tog på dom. I med högran vänstran och sen i väg.
När det var dubbeltimme lämnade han ibland kvar dom när han gick ut. En av dom riktiga illbattingarna som va på kant med honom passade en gång på ett sådant tillfälle och spikade fast galoscherna.
Vanliga proceduren grejerna ner i portföljen, snabbt i galoscherna och… Han tappa balansen portföljen stack iväg i en båge, ryckte till med foten och börja ramla. Med ett jätteryck lossnade ena foten sen den andra. Kavar stod två spräckta galoscher. Från vristen ner till tån.
Vi fick kvarsittning hela klassen. Rektor var helilsken och sa att vi allesamman var skyldiga till att han kunde ha slagit ihälsig när ingen varnade.
mayababy
08-04-2006, 21:46
jag har en bekant som alltid har hejdundrande fester...å världens ågren å bakfylla flera dagar efteråt trots att han inte gjort nåt eller druckit särskilt mycket! Så vi tänkte göra nåt som han VERKLIGEN kunde fundera över dagen efter... En väldigt tekniskt begåvad kille hjälpte oss att vända bildröret i hans TV så att bilden blev uppochner!! Min bekant brukade alltid sätta på TV när han vaknade, så oxå denna morron...gissa om han undrade!!
aqualis
08-04-2006, 21:59
Det här då++++
Vår chef bestämde att han skulle skriva under alla externa beställningar. Varje förmiddag satt han på kontoret och medan han talade i telefon signerade han. Signaturen sattes i hans ruta i nedersta högra hörnet. Det gick snabbt. Med telefonluren fastklämd bladade han upp med vänster tumme o ritade på.
En av killarna beställde hos en av våra trävaruleverantörer 100 st nysvarvade kvisthål. Chefen o leverantören var kompisar, fiskade ihop.
Dagen efter kom han utfarande från kontoret ock skrek ” vem i helvete har gjort den här beställningen?”
Vi garvade ”det har du – vi får inte göra beställningar vet du väl! Bara skiva dom”
Margaretha
08-04-2006, 22:04
CITAT (Monica M zon 4 @ 03-04-2006, 06:33) Jag gillar lite bus men gillar inte när det går till överdrifter. När vi gifte oss tog sig 4 kompisar in i vårt hus och stökade till. Dom hällde risgryn över allt. Mellan varenda tallrik och porslinspryl i köksskåpen, de bytte plats på alla lp-omslagen och inneromslagen och skivor (jag har 500 lp), de bytte omslag och plats på nästan alla mina böcker (har säkert 1000 böcker) och de hällde risgryn i linneskåpet, garderoberna och i sängen. Jag storgrät när jag insåg att det skulle ta mig flera veckor att reda upp allt. Det tog tid innan jag kom över chocken. "Bäddat säck" åt brudpar har jag gjort och ställt väckarklockor att ringa då och då under bröllopsnatten och beställt telefonväckning, men aldrig rena sabotage av typen byta etiketter och hälla risgryn i skåp. Det sistnämnda tycker jag inte alls är humor!  Man ska väl inte behöva gråta av förtvivlan över så kallade skämt heller!
Killensomvillhagrönafingrar
03-05-2006, 07:11
Jag och grannen hade lite bus mot varandra med mopederna när vi var små. Det började med att jag mekade med min moppe och märkte att allt i princip går på vire (broms, gas koppling växel, shoke) så varför inte byta plats på dem då Sagt och gjort, dock var jag snäll nog att ställa om shoken på hans moppe så hur han än gjorde fick han inte igång den. Då kom jag ut, tryckte på fotbromsen(så shoken funka), gasade (så kopplingen gick i) tryckte handbromsen(gasade upp motorn) Det lite kluriga var dock att bromsa med shoken ,men det gick om man planerade sin körning välding nogrannt. Blev dock lite jobbigt efter ett tag när min kompis kom på att man kunde göra egna lösningar genom att svetsa på egna virefästen så att man var tvungen att vrida styret åt vänster för att choka, dra i pakethållaren för att gasa osv Blev liksom lite farligt nästan så vi beslutade oss för att sluta och återgå till att lacka om dem åt varandra istället Ex Lars vill Pussa Emma på tanken och resten vacker målade med rosa hjärtan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|