Full version: Nu gror perennerna.
Alpiner i Halmstad
Nu gror perennerna. Av 200 sådda arter har mer än 70 kommit upp.
Vi följer sådderna i en enkel tabell.
Resultat av årets sådd.
Om någon vecka är det tid för första skolningen.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Kul, :)men jag får inte länken att fungera sad.gif
Så här ser det ut hos mej idag

hos mej 2april
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-04-2006, 16:44)

Här kommer PETMAJA!! Bild Nr. 13 vill jag be att få bild texten redigerad till TLD 840 (eller HAR du TLD850?? wub.gif i så fall ber jag om ursäkt)
kerstin z5-6
exkvise moi .... tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif ska genast ändra laugh.gif
Dzad
Hmm. Vad för slags vanliga perenner kan man så som gror nu direkt och som sedan blommar denna sommar? Vill alltså ha nåt som ja kan odla inne i min lägenet o sen avhärda i vår o plantera utomhus. smile.gif
Säkert allt för ofta förekommande fråga.
Lady Hamilton
laugh.gif Tack för det. Kan bli lite svårt annars att förklara skillnaden på 840 o 850 laugh.gif
Risken är att Jag kan bli i frågasatt om DU använder TLD 850 o jag rekommenderar TLD840
katah
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 02-04-2006, 15:22)
Nu gror perennerna. Av 200 sådda arter har mer än 70 kommit upp.
Vi följer sådderna i en enkel tabell.
Resultat av årets sådd.
Om någon vecka är det tid för första skolningen.
M.v.h. Bernt

huuu- vilka rekodsådder... 200 olika perenner... vad gör du med dom....???
Planterar ett lapptäcke wink.gif eller säljer du?

Jag tänke precis hojta att två av mina elva kyl-behandlade perenner börjar leva!!!
Men jag håller mig tyst nu...

Viskar istället... att symphyandra pendula, kaukasisk elfenbensklocka och
campanula punctata, prickklockan gror smile.gif
katah
CITAT (Dzad @ 02-04-2006, 16:15)
Hmm. Vad för slags vanliga perenner kan man så som gror nu direkt och som sedan blommar denna sommar? Vill alltså ha nåt som ja kan odla inne i min lägenet o sen avhärda i vår o plantera utomhus. smile.gif

Jag sådde förra året salpiglossis sinuata , trumpetblomman heter det väl?
Den blommade under samma året i chockladfärg... mums!
Alunrot och taklökar växte också fint under samma år.
kerstin z5-6
De flesta perenner har ju sin riktiga tid först år två
vad du är ute efter nu bör väl vara de som inte behöver någon köldperiod för att gro -varmgroende
Exempel på sådana , som ofta blommar år ett , men inte om du sår så sent som nu kanske , är :
Delphinium -riddarsporre
Stcys byzantina -Lammöra
Oenotera ,- nattljus
arten -campanula -olika klockor
verbascum -kungsljus
Hosta -Funkia
Malvor-de perenna varianterna
Salvia nemorosa stäppsalvia
Veronica-Många sorter
Primula florindae -sommarviva-samt många andra vivor
osv smile.gif
Eva 33c
CITAT (katah @ 02-04-2006, 17:21)
CITAT (Dzad @ 02-04-2006, 16:15)

Jag sådde förra året salpiglossis sinuata , trumpetblomman heter det väl?
Den blommade under samma året i chockladfärg... mums!
Alunrot och taklökar växte också fint under samma år.

Tänkte bara säga att Salpiglossis sinuata inte är någon perenn, utan en väldigt trevlig sommarblomma! rolleyes.gif
Men eftersom de flesta perenner inte blommar något vidare första säsongen så tycker jag man kan så lite sommarblommor också att fylla ut med i allafall första året.
Så gjorde jag några år, numera finns inte plats för ettåringar i rabatterna eftersom perennerna fyller ut dem mer än väl. Men under en övergångsperiod är det jättabra.
Dzad
Gällande perenner.

Backtimjan... den gror väl utan kyla? Nån möjlighet att den blommar ännu iår?
Skulle också gärna veta om det är meningen att man ska så flera frön i samma kruka liksom... så att de blir som en planta.

Står på min påse att de räcker till 30-35 plantor, men i fröpåsen finns flera hundra små frön.
Gåsis
Backtimjan blommar i sommar om du sår den nu. Jag omskolade en och en men satte dom ganska tätt sedan. Sen kom ett gigantiskt oväder så haglen och regnet lämnade 5 ynka plantor kvar mad.gif Men dom blommade.

/Åsa
Alpiner i Halmstad
Vi sår normalt perenner i krukor 7x7x8 eller 9x9x10 cm, beroende på hur länge uppkomlingarna bör stå kvar i såkrukan. vissa liljor får vara kvar i krukan något år.
De flesta perenner skolar vi om så fort de är hanterbara, vi skolar alltid platorna i egna krukor, aldrig några tussar.
När det gäller mattbildande växter som timjan kan Du nog skola ut tussar med 3-8 småttingar i varje.
Det är dock viktigt att de inte står för tätt.
M.v.h. Bernt
Dzad
Skola ut? Du skrev man kunde skola ut med 3-8 i varje?
Menar du att jag ska plantera dem nära varandra då ja gräver ner dem utomhus sen på sommaren eller menar du att jag kan ha flera i samma kruka redan innan jag planterar ut dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon