Margaretha
Håller nu på att steka en tjälknöl, som ska åka med bort till påsk och serveras där. Vet att min mamma för många år sedan hade en med till mig, men det kommer hon inte riktigt ihåg.

I vissa recept står det att man ska frysa den i lagen. Alla ni erfarna, är det nödvändigt? Det är ju ett störra och kanske t.o.m. blötare paket att resa med.

Jag har inget minne av att den knöl mamma hade med till mig blev smulig på något sätt av att ha varit fryst. Finns det någon risk tro?
Sommartorparn
Jag har aldrig frusit med lag. Inbillar mig att den kan bli väldigt salt om den ligger i lagen. Men å andra sidan, olika recept har olika sälta på lagen har jag konstaterat..... Ska du resa med den verkar det vanskligt att ha lagen med!

Brukar skära knulen i mindre bitar så att den räcker till måltid 1-2 dar. Inte kul att äta samma mat i veckovis..... Sedan slå in i alu-folie och plastpåse runt.

Har ingen erfarenhet av torr tjälknul. Tvärtom, marineringen gör ju att den blir saftig.
Margaretha
Ja, jag frös den utan lag. Vill inte ha dropp i resväskan! biggrin.gif sad.gif biggrin.gif
netaave
Jag låter köttet vila några timmar när jag tagit den ur lagen. sen skivar jag tunt på skärmaskinen, lägger för en måltid på gladpack rullar ihop och lägger alla rullarna i en plastpåse i frysen.
När jag tar fram kan jag antingen tina en rulle i micron eller låta den tina av sig själv jag rullar då ut varenefter. Tar 1 timme utan micro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon