Full version: Mobil rabatt
Ingen Alls
Hej!
Satt igårkväll och funderade. Borde man inte kunna bygga en rabatt i trä, som en låda, såtta hjul under och ha den som mobil rabatt? Vet ej om det skulle kunna fungera, var endast en kul tanke *ler*
Posse
CITAT (Ingen Alls @ 05-05-2003, 16:40)
Hej!
Satt igårkväll och funderade. Borde man inte kunna bygga en rabatt i trä, som en låda, såtta hjul under och ha den som mobil rabatt? Vet ej om det skulle kunna fungera, var endast en kul tanke *ler*

Det låter väl kul med mobilrabatt... om inte annat för att se om växterna hinner med att rikta in sig mot solen när du kör rally. rolleyes.gif
Men det gäller nog att hålla lagom fuktigt i "mobiratten".
lisen
Tanken är inte dum. Man skulle kunna flytta med den till det ställe där man sitter och fikar för tillfället. Och är det forfarande fara för frost kan man ju dra in den inomhus. wub.gif
Almdalen
Tror ni inte det blir bättre om man bygger en vagn till at sätta krukor i så kan man byta ut dem under säsongen och alltid ha något som blommar.
Risken med att plantera direkt i vagnen är att den kan bli tung att dra och hur länge håller den utan att ruttna?? Men tanken lockar.
unsure.gif wacko.gif
Ingegerd
Ella
Varför inte plantera i rullebören! Borra några hål i botten.

Plantera när det värsta vårjobbet är över och tömma den innan höstjobbet sätter igång.

Rullebören är ju gjord för att köra omkring tunga saker i!

Ella
Posse
CITAT (Ella @ 06-05-2003, 10:49)
Varför inte plantera i rullebören! Borra några hål i botten.

Plantera när det värsta vårjobbet är över och tömma den innan höstjobbet sätter igång.

Rullebören är ju gjord för att köra omkring tunga saker i!

Ella

"Rullebör"...vilket festlligt ord som jag aldrig sett eller hört tidigare. Fast genom en sökmotor kom jag snabbt fram till att det är synonymt med skottkärra, eller hur? rolleyes.gif

Givetvis ruttnar en trälåda om man fyller den med mer eller mindre fuktig jord. Men oljar man in den duktigt klarar sig nog träet många år. Och/eller "fodrar" med någon slags plast.
Förmodar att behållaren liksom blomkrukor bör ha någon slags dränering i botten. Annars drunknar nog växterna om det blir en regnig sommar.
Kerstin i Malmö
I fjor hade jag en mobil tomatplantering! En drygt 50 liters upphittad trälåda (strandfynd) + en ram med fyra hjul som vi hittade i huset när vi flyttade in! Svart plastsäck med hål i för avrinning och jord och tomater. Kunde sedan rulla tomatplanteringen till lämpligt ställe. Under tak och skyddat i början och sedan till hur mycket sol jag ville! Fungerade bra och där blev mycket tomater också!

Kerstin
Posse
CITAT (Kerstin i Malmö @ 06-05-2003, 12:59)
I fjor hade jag en mobil tomatplantering! En drygt 50 liters upphittad trälåda (strandfynd) + en ram med fyra hjul som vi hittade i huset när vi flyttade in! Svart plastsäck med hål i för avrinning och jord och tomater. Kunde sedan rulla tomatplanteringen till lämpligt ställe. Under tak och skyddat i början och sedan till hur mycket sol jag ville! Fungerade bra och där blev mycket tomater också!

Kerstin

Vad bra - då kan man rulla fram odlingen till matbordet vid matdags och få riktigt färska tomater till maten! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon