Full version: orkidéfrågor
Sommartorparn
1) Jag har en brudorkidé som växer ut en ny miniplanta där jag förväntade mig en blomma. Vad gör man med den?

2) Jag har en annan brudorkidé där jag klippte av blomstjälken lite okänsligt. Det blev en sidogren som blommar nu, men med den vertikala stjälken stickande rakt upp som en kal pinne. Kan man klippa den kala pinnen vid förgreningen, eller störs pågående blomning?

3) Jag har en jättehög utblommad Cambria. Har inte vågat klippa blomstjälkarna sedan jag av misstag klippte brudorkidén. Klippa eller inte klippa? Hur? Dessutom står den i jättetrång kruka. Bulber breder ut sig utanför krukan. Ska man plantera om? Går den att dela? Hur?
Carex
plantera om Cambrian. Om stängeln på brudorkidén (phalaenopsis) är död, klipp bort, om grön och du tycker den är ful, klipp bort en liten bit ovanför den nya (om den är grön kan det blomma en gång till från den, så det får du avgöra själv) "miniplantan" är en sk. keikis, ett vanligt sätt för dessa orkidéer att föröka sig, låt den sitta till den har kanske tre-fem rötter minst fem-tio centimeter var (är lite osäker på detta, men låt den iaf sitta kvar till den är tillräcligt stor för att klara sig själv, även om en keikis tar MKT kraft från moderplantan)
Sommartorparn
Tack för svaren. Keikis va kul!
Hur gör jag med Cambrian? Klipper jag av den vissnanden blomman? Hela stjälken? Delar jag den vid omplantering? Kan varje bulb bli en planta?
Carex
Cambrina är med största sannolikhet för ung för att delas. Jag skulle klippt av de avblommade stänglarna.
Sommartorparn
CITAT (Carex @ 03-04-2006, 10:32)
Cambrina är med största sannolikhet för ung för att delas. Jag skulle klippt av de avblommade stänglarna.

Tycker inte den ser så ung ut.
Den är 1 meter hög och ca 20 cm bred och ser ut att ha växt ur sin kruka. Köpte den i blomsterhandelns 'fyndhörna' så det måtte ha funnits en anledning till att den slumpades bort. Klipper man stänglarna i basen eller en bit upp. Kan det komma blommor igen på samma stängel som det gör på palenopsis?
Carex
tror inte att det kommer blommor från samma stängel. Hur många bulber har den? Gå in på neovitas orkidésida www.neovita.com/orkideer
och fråga ang. delningen så får du ett bättre svar än jag kan ge dig. Men i regel brukar man väl säga att den ska ha minst fyra bulber på varje delning, och helst i varierande ålder då.
Sommartorparn
Hmm, fyra bulber per delning....
Svårt att veta vad som är bulb och inte. Det finns alltså 3 bulber som är stora och som har haft blomma. Sedan finns det i mitten 3 bulber som egentligen bara är knölar utan blad, och så finns det i en yttre ring 3 bulber som är mest blad och inte så mycket bulb ännu (ungbulber?).
Det är alltså inte så att varje bulb kan klara sig själv? unsure.gif
Carex
varje bulb skule väl i praktiken kunna klara sig själv, men då får du vänta i evigheter på blomning! Jag tycker du gör så att du tar en bild på plantan och lägger upp på neovita, alla där är väldigt hjälpsamma. Det börjar gå lite över min kunskapsnivå nu tongue.gif
Bry dig inte om kvalitén på bilden, bara man ser vad det är!
Biggan_
Såhär planterar du om din orkidé Råd från Neovita
Cambria blommar inte om på samma stängel så den kan du klippa av nere vid basen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon