Full version: orkidfrgor
Sommartorparn
1) Jag har en brudorkid som vxer ut en ny miniplanta dr jag frvntade mig en blomma. Vad gr man med den?

2) Jag har en annan brudorkid dr jag klippte av blomstjlken lite oknsligt. Det blev en sidogren som blommar nu, men med den vertikala stjlken stickande rakt upp som en kal pinne. Kan man klippa den kala pinnen vid frgreningen, eller strs pgende blomning?

3) Jag har en jttehg utblommad Cambria. Har inte vgat klippa blomstjlkarna sedan jag av misstag klippte brudorkidn. Klippa eller inte klippa? Hur? Dessutom str den i jttetrng kruka. Bulber breder ut sig utanfr krukan. Ska man plantera om? Gr den att dela? Hur?
Carex
plantera om Cambrian. Om stngeln p brudorkidn (phalaenopsis) r dd, klipp bort, om grn och du tycker den r ful, klipp bort en liten bit ovanfr den nya (om den r grn kan det blomma en gng till frn den, s det fr du avgra sjlv) "miniplantan" r en sk. keikis, ett vanligt stt fr dessa orkider att frka sig, lt den sitta till den har kanske tre-fem rtter minst fem-tio centimeter var (r lite osker p detta, men lt den iaf sitta kvar till den r tillrcligt stor fr att klara sig sjlv, ven om en keikis tar MKT kraft frn moderplantan)
Sommartorparn
Tack fr svaren. Keikis va kul!
Hur gr jag med Cambrian? Klipper jag av den vissnanden blomman? Hela stjlken? Delar jag den vid omplantering? Kan varje bulb bli en planta?
Carex
Cambrina r med strsta sannolikhet fr ung fr att delas. Jag skulle klippt av de avblommade stnglarna.
Sommartorparn
CITAT (Carex @ 03-04-2006, 10:32)
Cambrina r med strsta sannolikhet fr ung fr att delas. Jag skulle klippt av de avblommade stnglarna.

Tycker inte den ser s ung ut.
Den r 1 meter hg och ca 20 cm bred och ser ut att ha vxt ur sin kruka. Kpte den i blomsterhandelns 'fyndhrna' s det mtte ha funnits en anledning till att den slumpades bort. Klipper man stnglarna i basen eller en bit upp. Kan det komma blommor igen p samma stngel som det gr p palenopsis?
Carex
tror inte att det kommer blommor frn samma stngel. Hur mnga bulber har den? G in p neovitas orkidsida www.neovita.com/orkideer
och frga ang. delningen s fr du ett bttre svar n jag kan ge dig. Men i regel brukar man vl sga att den ska ha minst fyra bulber p varje delning, och helst i varierande lder d.
Sommartorparn
Hmm, fyra bulber per delning....
Svrt att veta vad som r bulb och inte. Det finns allts 3 bulber som r stora och som har haft blomma. Sedan finns det i mitten 3 bulber som egentligen bara r knlar utan blad, och s finns det i en yttre ring 3 bulber som r mest blad och inte s mycket bulb nnu (ungbulber?).
Det r allts inte s att varje bulb kan klara sig sjlv? unsure.gif
Carex
varje bulb skule vl i praktiken kunna klara sig sjlv, men d fr du vnta i evigheter p blomning! Jag tycker du gr s att du tar en bild p plantan och lgger upp p neovita, alla dr r vldigt hjlpsamma. Det brjar g lite ver min kunskapsniv nu tongue.gif
Bry dig inte om kvalitn p bilden, bara man ser vad det r!
Biggan_
Shr planterar du om din orkid Rd frn Neovita
Cambria blommar inte om p samma stngel s den kan du klippa av nere vid basen.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon