akagebeck
02-04-2006, 19:25
Hej!!
Jag har förkultiverat busktomater som nu börjar bli dm-höga. Planen med dessa är att de ska ut på balkongen så småningom och kanske började jag så dem lite för tidigt...
Hur gör ni som har tomater på balkongen (eller som odlar i kärl)?
Hur tidigt ställer ni ut dem och i vad planterar ni dem?
Busktomater, ska de ha något att klättra på? Ska man binda upp dem?
På den sort jag har står det att sidoskotten ska ej tjyvas...
Behöver de skydd av någon fiberduk?
Frågorna är många...
Svårt att säga nåt generellt.
En del busktomater kan växa helt utan stöd, en del behöver lite stöd och en del måste bindas upp för att inte rasa ihop.
En del blir pyttesmå ... 20 cm ... och en del blir över metern. En del är tåliga mot kallt väder, en del inte ...
Det enda som är gemensdamt för busktomater är att dom inte ska tjuvas, det är ändå ofta en bra ide att gallra lite, en planta kan inte bära hur många klasar som helst så man kan ofta plocka bort några av de klenaste grenarna. men det behöver du inte tänka på än på nån månad, låt dom växa fritt så länge så ser du om dom blir för "trassliga".
Jag tycker att du kan börja ställa ut dem på dagarna om det är hyfsat varmt, 10 grader och uppåt, och ta in dem på nätterna. Ställ inte ut dem i gassande sol eller stark blåst direkt, dom behöver lite avhärdning, dvs. vindskydd och halvskugga i början.
Beroende på hur stora sorterna är så kan allt från 2-3 liters krukor upp till 12 liters hinkar vara lagom.
Vad är det för sort/sorter ?
Var bor du ?
ingrid fuxwall
03-04-2006, 09:05
Tomatplantor som ska bäras ut och in, kan man ju behöva göra om man ska skola dem riktigt. Sådana brukar jag plantera i 10 liters spänner.
Då går det lätt att bära ut och in under perioden det behövs, sedan när de vuxit till sig brukar ju vädret vara sådant att de kan stå ute dygnet runt.
ingrid
akagebeck
03-04-2006, 12:51
Sorten jag har heter "Oregon spring" (Solanum lycopersicum). Jag sådde dem i mitten av februari och de har kommit upp dryga decimetern. Det börjar se trångt ut för dem i de små krukorna (ca 5 x 5 cm) och det känns som att jag bör skola om dem snart. Då kanske jag ska göra det direkt i 10 literskrukor med en gång? Eller kan jag skola om dem i ett mellansteg innan det är dags för slutliga krukan? (10-literskrukor kommer ju att ta mycket mer plats ...)
Jag bor i Stockholmstrakten.
hnorbeck
03-04-2006, 13:36
Det brukar gå bra för mig att skola om dem två gånger. Om man ska hålla på och bära ut och in så är det lättare (tycker jag) att ha krukor i rimlig storlek. Har man många att bära ut och in kan man ställa dem i en papplåda eller dylikt (det kan du säkert få på närmsta matvarubutik).
Sen fram i månadsskiftet maj/juni får mina tomatplantor åka ut på balkongen definitivt, dock med beredskap för att släpa in "stora krukan" om det ser ut att bli en kall natt.
Håller med hnorbeck, skola om stegvis, det är enklast att hantera, plantorna kommer att bli jätteglada för varsin kruka på 1 liter om dom står i såna pyttekrukor nu, sen när dom blivit för stora för dem så kan du sätta i den slutliga krukan. Att ha dom i en låda, plastback eller gammal brödback el. dyl är väldigt smidigt när man bär ut och in.
Såvitt jag vet så blir inte Oregon Spring så himla stor, den klarar sig nog bra med en kruka på 4-5 liter men större kruka ger som regel större planta och man behöver inte passa lika mycket på vattningen. Det är dessutom en tidig sort som tolererar ganska kyligt väder. Inte frost dock.
Jag odlar det för första gången i år så vi får väl byta lite erfarenheter längre fram på säsongen.
Eva i Skåne
03-04-2006, 13:59
Ett tips för omskolningen är att plantera i tomma mjölk- eller juicepaket. Klipp av överdelen och klipp/skär upp hörnen lite nedtill så det inte blir stående vatten i dem.
Lätt att packa ihopa de fyrkantiga "krukorna" i en låda vid flyttning ut och in.
akagebeck
04-04-2006, 10:50
Jag byter gärna erfarenheter med dig, Gurkan, vartefter tomatplantorna växer! (Och förstås alla andra som odlar samma sort

) Jag är nybörjare med odling på balkong och i trädgård så frågorna är många!
Ikväll blir det omskolning till lite större krukor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.