Full version: Äta kalebass..
Tesa
Jag har odlat kalebass tidigare men då visste jag inte att de gick att äta..nån som vet hur de smakar..och när de ska ätas...omogna har jag förstått men hur omogna?? Och är det nån höjdare??
Eaglewood
Är ingen expert men jag har smakat och det var inget vidare. Kan säkert skilja mellan olika sorter kanske?
Tesa
OK...nån som har testat iallafall...
...men jag är nog fortsatt lite tveksam då.. unsure.gif tongue.gif
..men man kanske får testa själv så vet man sen... wink.gif

Har ju kvar frön jag fick av dig ifjol Eaglewood...och det var till Herkuleskalebass som enligt Impecta är ätbar...
Var det den sorten du provåt kanske??
Whiskuchi
Jag har googlat men inte hittat några recept. Däremot hittade jag beskrivning på hur man gör fågelmatare av torkade kalebasser smile.gif

Du behöver:
En eller flera 22-40 cm långa och torkade kalebasser (Lagenaria siceria) + fyra pinnar

Penna, papper och tejp
Hobbysåg och borr

1) Lossa de torkade fröna inuti Kalebassen genom att slå på den med handflatan. Rita formen av ett fönster på ett papper och klipp en mall, skissa av den på Kalebassen vid fyra ställen runt fruktkroppen.

2) Använd en liten såg för att skära längs de skissade linjerna, skaka ur innehållet från frukten. Borra ett litet hål under varje fönster och fäst kvistarna i dem som landningspinnar för fåglarna. Borra slutligen två hål på toppen av frukten där du kan trä ett snöre för att fästa fågelmataren vid en gren i trädgården eller i en ampel på din balkong. Glöm inte att fylla på med solrosfrön regelbundet!

Text och bild från http://husmusen.blogg.se/m_092005.html
Tesa
..men det var ju jag som skulle äta...inte..fåglarna.. laugh.gif
Eaglewood
Jo det var den sorten tror jag. De ser åtmindstonde ut så. Jag har bara hört namnet Collins Long gourd men det är nog samma sak. Jag har för mig att jag t.o.m spottade ut efter några tuggor...
Men det var en väldigt rolig växt att odla. I år så blev den längsta 135 cm.
Sista biten fick den växa ned i en grop...

Det finns mycket annat gott att odla!
Jag ska i år förutom pumpa såklart, försöka ge mig på vattenmelon i år.
De kan ju också bli stora. Visst blir man lite sugen om man läser det här: Vattenmelon Jag har fått några frön av henne så vi får väl se vad det kan bli.
Tesa
Vilka klyftor det måtte bli av en sån melon...och hur görig är man inte i ansiktet när man ätit en sån.. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon