Full version: Ornäsbjörk
Per Nilsson
Jag har en ornäsbjörk växande på tomten, en sådandär med flikiga blad. Det är någon form av vårtbjörk tror jag, som är framavlad av mäniskan. Den är steril har jag hört. Nu skulle jag vilja skaffa fler björkar och jag funderar på hur jag ska göra. Kan man knipsa av små kvistar och sätta i vatten innomhus, eller i jord kanske? När kan detta göras och hur går man tillväga?
KURT
Det är svårt att ta sticklingar från björk och lyckas med dem, man msåte nog använda rotningshormon.
svemar
vad är rotningshormon?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag säger köp en ornäsbjörksplanta (E-planta). Oddsen är ganska liten att det verkligen är ornäsbjörk du har i trädgården, de senaste 30-40åren är det andra flikiga björkar man sålt under namnet ornäsbjörk = man har inte fått det man trott att man handlat i handeln. Nu har dock Elitplantstationen tagit fram äkta ornäsbjörk och de säljer E-plantor av dessa, handlar man en sån med E-plantemärket kan man vara säker på att man får rätt växt.

Rotningshormon: olika hormoner styr olika processer i växten, svårrotade växtslag kan man hjälpa på traven genom att ge dem extra av det hormonet som triggar igång rotbildning. Äkta rotningshormoner säljs inte i sverige till hobbyodlare (impectas medel är inte äkta hormoner), man kan dock tillverka eget rotningshormon genom att ta en växt som naturligt har höga halter av just det hormonet ex. salix och krossa kvistar och lägga i vatten och sedan låta sticklingarna suga upp vattnet..
svemar
å tack för svaret smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon