Full version: Val av träd?
CyberJunkie
Skall plantera lite träd vid sommarstugan, men eftersom jag är totalt okunnig blink.gif om sånt här skulle jag behöva lite hjälp smile.gif

Trädet skall inte vara över 4-5, beskära får man väl lära sig wacko.gif , inget fruktträd. Zon 3 i Västra Götaland.
Gärna nåt som blommar nån gång. Hyffsat snabbväxande
Det skall planteras två st... se gula prickarna på bilderna.

Har av andra fått förslag på:
Prydnadapel
Rosenhagtorn
Bollpil/klotpil
Ädelsyren på stam
Blodlönn

Bild 1 och 2 är tagna för en vecka sen, bild 3 förra sommaren.

Vad tror ni "experter" passar hos mig??
Tackar för hjälpen!

Mvh,
Fredrik
Cilla
Roligt med dina bilder Fredrik! Det är spännande att plantera träd också.

Det framgår inte riktigt varför ni vill ha träd på platsen - om ni vill att de ska skänka skugga, skymma bilarna från grusparkeringen, om de ska inrama gräsplanen etc.

Några allmänna tips:

Om träden ska stå så nära parkeringen bör ni välja sådana som antingen från början redan har krongrenar högt upp på stammen och som är uppåtväxande, eller som lätt kan "stammas upp" (man tar bort de nedersta grenarna under trädets unga år så att kronan bildas högre upp). På så sätt kommer de att bilda "tak" över bilarna utan att komma ivägen för dem. På andra sidan, mot gräsplanen, kan ni behålla grenar långt ned. Hög krona går att skapa på hagtorn, stamsyrén och lönn, men är mycket svårare att få till på apel och omöjlig på klotpil. Vill du plantera de senare bör placeringen från början vara så långt ut från parkeringen så att bilda roch träd får plats (klotpil ca 3 meter från stam, prydnadsaplar varierar mellan 4-8 m beroende på sort).

Träd som planteras oskyddat nära bilar får närapå alltid stamskador - förr eller senare. Banka ned en kraftig metallpåle, -båge eller dylikt mellan träd och parkering, med ett sådant avstånd att även om skyddet skulle köras ned så skadas inte trädet.

Av de trädslag du funderar på behövs endast en lätt uppbyggnadsbeskärning om ens det (görs när trädet är ungt). Det är få trädslag som behöver beskäras och har man lyckan att få planera placering och trädslag från början så kan man se till att man inte behöver göra ingrepp sedan. Att många träd i städer beskärs är pga deras utsatta läge och stora sannolikhet att även små nedfallna grenar kan orsaka besvär och skada, samt att man på vissa ställen vill formbeskära.
Anders zon III
Hagtorn och syrén låter väl bra. De kan se lite väl uppradade ut bredvid varandra - måste de vara på samma avstånd från parkeringen? Speciellt två av samma sort skulle se ut som en markering av entré till huset som det ju inte är.
En buske närmast huset och ett träd på andra platsen?
Rosenbuskar i olika höjd i stället för småträd för att få ett skydd mot parkering och väg skulle bli bra tycker jag. Och inte känsliga sorter utan utländska vildrosor isåfall.
Cilla
Rönn, t ex Ullungrönn, är inte dum den heller. Blommar, har vackert bladverk och får stora röda bärklasar och färgrika blad på hösten.

Hägg, fläder och gullregn är ju härliga också om man vill ha flerstammiga träd.
CyberJunkie
Tanken är väl i första hand att rama in lite och idén om att "stamma upp", precis så jag vill ha det. Att det är tomt kanske ca 1-1,3 meter upp stammen (på sikt).
Vi hade en JÄTTE björk vid den röda pricken för nåt år sedan men den tog vi ner pga av att vi tyckte den växte för nära huset. Efter detta så blev det lite tomt tyvärr.

Ang problemet du anger med stamskador så antar jag att du menar att man ev skulle köra på den och liknande?? Inte så i detta fall då det är ca 1,5-2 meter och vi kör aldrig så långt bak på parkeringen.

Är det fortfarande samma förslag som gäller??

/Fredrik
Ann i Göteborg
Kul med bilder för att få oss andra att förstå (jag önskar mig en digitalkamera i födelsedagspresent...)

Men till saken, en Häggmispel ´ Amelanchier Lamarckii´ blir av sig själv ca 5 m och du stammar upp till den höjd du själv tycker. Välj flerstammiga exemplar i plantskolan. Fördelar: blommar nu om någon vecka (hos mig - vilken zon bor du i?) vackra blad efter blomningen, stora svarta ätliga bär och dessutom den fantastiska höstfärgen. Frågan är om du är i din sommarstuga även vår och höst? Eller vill du ha något som blommar mitt i sommaren?

Zon 3 ser jag att du bor i - ligger sommarstugan där med?
CyberJunkie
Eftersom jag annars bor i lägenhet så gäller zonen fritidshuset. biggrin.gif
Vi är där året runt!!

/Fredrik
CyberJunkie
CITAT
"stammas upp" (man tar bort de nedersta grenarna under trädets unga år så att kronan bildas högre upp). På så sätt kommer de att bilda "tak" över bilarna utan att komma ivägen för dem.

Hmmm.. när slutar ett träd´s unga år? biggrin.gif

/Fredrik
Hannele

En plommonlund à la Ulla Molin...?
Cilla
CITAT (CyberJunkie @ 06-05-2003, 11:17)
Hmmm.. när slutar ett träd´s unga år? biggrin.gif

Samma som med människor - det varierar! tongue.gif En ek är ung länge, medan en björk mognar snabbt.

Kan tyckas vara en självklarhet, men ett ungt träd är som ett ungdomsdisko där alla grenar är i ungefär samma ålder. Volymen är hög och grenverket växer snabbt, hela bladverket är illgrönt, yngligarna sitter tätt och tittar gärna i en riktning - uppåt... Ett äldre träd är som en logdans där barn (årsskott), åldringar (grovgrenar) och medelåldringar dansar med varandra i varierade former.

Ett ungt träd håller fortfarande på att bygga upp de grenar som så småningom ska bli grova som på eken eller långa som på björken. Barken har inte blivit grov än och årstillväxten är kraftig, särskilt i relation till det grenverk det har. Bladverket sitter nära stammen. Ett vuxet eller äldre träd har ofta kortare årsskott, grövre bark, riklig fruktsättning och på många trädslag bär grova grenar upp och ut de yngre som bär blad en bit ut från stammen...

Uppväxta skogsträd i våra trädgårdar behöver mycket sällan en mänsklig beskärarhand för att må bra. Ett ungt köpeträd som man ställer solitärt (ensamt) i en gräsplan har förutsättningar från början som inte är helt naturliga för ett träd, och därför kan man i dess unga år behöva uppbyggnadsbeskära det. Några år efter plantering går man in med lätt hand och tar brot grenar som senare i trädets liv inte kommer att få plats eller kommer att störa trädet i den speciella situation som det innebär att vara ensamt träd på en gräsplan.

Man måste göra detta medan trädet är ungt. Precis som med oss människor så växer vi upp rätt fort och saker och ting blir mycket svårare att förändra... Ett riktmärke är att ta bort olämpliga grenar medan de är små (mindre än 5 cm i diameter, gärna medan de är 1-3 cm) och lämna dem när de är grövre än så.
CyberJunkie
Hmm... lutar åt Rosenhagtorn eller stamsyren. Sen så kanske en ensam blodlönn på andra sidan huset.

När sen man har fått sin tilltänkta höjd på cirkus 4 meter, hur svårt är det att hålla höjd och form?? Hur snabbt växer dessa träd?? Hur många år innan som nåt sin höjd?
Förstår att det finns massa omstänfigheter man säkert måste ta hänsyn till men på ett ungefär??

/Fredrik
Susanne i Linköping
En sak till att tänka på om man planterar träd nära parkeringen är honungsdagg. Där jag bor växer ekar över en del av parkeringsplatsen, parkerar man där blir bilen fläckig och klibbig av bladlössen på bladen ovanför. Många andra sorters träd blir också lätt angripna av löss, men jag är inte kunnig nog för att kunna säga vilka som inte blir det.
CyberJunkie
CITAT (Susanne i Linköping @ 06-05-2003, 20:06)
En sak till att tänka på om man planterar träd nära parkeringen är honungsdagg. Där jag bor växer ekar över en del av parkeringsplatsen, parkerar man där blir bilen fläckig och klibbig av bladlössen på bladen ovanför. Många andra sorters träd blir också lätt angripna av löss, men jag är inte kunnig nog för att kunna säga vilka som inte blir det.

Ang honungsdagg! Drabbar detta ALLA träd? Hur är det med min eventuella
rosenhagtorn?? huh.gif

/Fredrik
Louise i Göteborg
En rosenhaggtorn blir med tiden mycket mycket högre än fyra meter.
CyberJunkie
CITAT (Louise i Göteborg @ 07-05-2003, 10:22)
En rosenhaggtorn blir med tiden mycket mycket högre än fyra meter.

Mmm.. har förstått detta sad.gif men jag hoppas kunna hålla den runt 4 m med lite årlig beskärning. Borde väl icke vara några problem??

Hur var det nu med honungsdaggen??

/Fredrik
Cilla
Honungsdagg: Sällan på hagtorn och syrén, kan uppstå på lönn.

Jag skulle inte välja ett träd med en storlek jag inte gillade från början. Beskärning är svårt att göra bra. T ex skickar hagtorn gärna vattenskott och man får ett risigt träd med slingriga torniga grenar utan blommor om man beskär med målsättningen att få den i en annan storlek än den är genetiskt betingad att uppnå.

Lönn är ett träd man inte bör beskära alls.
CyberJunkie
Ang höjden!

Det borde väl dock inte att hålla en höjd på ca 4 meter på en rosenhagtorn?? Eller??

/Fredrik
stina
Sätt ingen lönn i närheten av parkeringen! Jag har haft min bil under en lönn en period och det var INTE KUL! Klister på hela bilen!!!
Cilla
CITAT (CyberJunkie @ 09-05-2003, 12:38)
Ang höjden!

Det borde väl dock inte att hålla en höjd på ca 4 meter på en rosenhagtorn?? Eller??

/Fredrik

Rosenhagtorn kan växa ganska olika. Jag har sett sådana med en rund krona, med en svampformad, med en upprättstående... Många rosenhagtorn stannar någonstans kring 4-5 meter i höjd, andra på 3 meter och vissa skjuter upp på 6 och kanske 7 meter.

Att beskära hagtorn är ungefär som att beskära äppelträd, med skillnaden att hagtorn har tornar och grenar som gör att man inte kan klättra i dem. Beskär man fel och för mycket uppstår mängder av vattenskott.

Beskärning som syftar till att få ned träd på höjden resulterar ofta i vattenskottsbildning. Och då har man på en säsong ett högre och mer sårskurtet samt mindre blommande träd man hade innan beskärningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon