Full version: Bladkaktus
Annika Rahm
Tjingeling!
Jag har ett antal bladkaktusar som iår har fått torkade, skrumpna blad. Trots det så kommer det nya skott men det ser så tråkiga ut. Förra året så hade jag inte sådana problem, inte lika mycket i alla fall.
Dom har tillgång till extraljus av "växtlampa".
Har jag vattnat för mycket/för lite?
Är luften för torr? Bor i lägenhet. Har dock sprayat dom emellanåt med vatten.
Jag vattnar en gång i veckan och låter dom torka upp. Vad gör jag för fel?
Jag är glad om någon kan ge mig ett råd.
Annika sad.gif
pejori
dom står troligtvis lite för varmt, och å torkar dom fortare,,,svalare eller en aning mera vatten wub.gif wub.gif
Sunesetter
Tänk på att det är kortdagsväxter och att de inte vill ha alltför mycket ljus. Får de för mycket ljus, samt näring och vatten kan de bli stressade och bleka och tråkiga...

Dessa ska ha taskigt med ljus, gärna glömmas och vattnas och knappt någon näring. Då mår iallafall mina som bäst!
Annika Rahm
Tjingeling!

Jag måste nog erkänna en sak wub.gif jag är så inne i mina pellargoner så dom har fått gått före vissa andra...... Dvs vintervilan. Jag har glömt iår att även bladkaktusarna ska stå lite svalt. Minnet ni vet sviker när man fyllt 50..... wacko.gif (Vad skönt det är att skylla på något) Ja visst har det varit för varmt och ljust för dom. Jag ska genast byta plats på dom.

Tusen , tack för svaren.
Annika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon