|
janjonasson
02-04-2006, 22:59
Har nu läst en hel del om vårdträd,jag har ett på min tomt men den skymmer solen och allt löv ska vi inte prata om . Nu e det så att jag vill fälla det men grannarna säger att det är förbjudet,och att det bringar otur, vet inte nu hur jag ska göra. Vill ha ett förslag genom detta forum. Mvh Janne
Vad är det för träd, hur gammalt är det?
Det är ju knappast förbjudet att ta ner det. Många gånger kan man gallra ur träd utan att ta ner hela trädet. Dessutom kan det många gånger bli alldeles för mycket ljus om man tar bort träd.
Hannele
03-04-2006, 10:00
CITAT (KURT @ 03-04-2006, 08:12) Många gånger kan man gallra ur träd utan att ta ner hela trädet. Dessutom kan det många gånger bli alldeles för mycket ljus om man tar bort träd. Ja, gallring är väldigt bra alternativ, blir inte så stora förändringar för växternas miljö för resten av trädgården. Helt torr solgassig trädgård kan ta död både på det ena och andra. Hur länge har du bott i ditt hus? Hur länge tänker du bo där? Trädet är över 100 år, du kanske flyttar snart..
Hej Jan, Det är svårt att ge dig några råd över huvud taget eftersom du inte beskriver vad det är för träd och mer om hur problemen ser ut. Gallring av en krona för att släppa in ljus kan man göra på vissa arter och i vissa lägen, men som generellt tips fungerar det inte. Att det bringar otur att ta ned ett friskt, gammalt vårdträd är jag helt övertygad om.
Vad är det för träd? Har du en bild du kan lägga in? Jag tycker väl att man ska vara försiktig med stora pampiga träd och tänka både en och fyrtiofem gånger innan man tar ner dem för det går ju inte att göra ogjort. Men om man är säker på att man inte trivs med trädet så ska man förstås fälla det. Vem tjänar på att man vantrivs med sin tomt i 25 för att man vill värna ett träd som kanske inte heller nästa ägare vill ha kvar? Hur vackert och gammalt än ett träd är så kan man inte anpassa sitt liv efter det. Nu är jag förstås partisk eftersom vi just fällt en drygt 20 m hög lönn. Det stod i och för sig inte som vårdträd utan längs tomtens västra gräns men dominerade ändå tomtens utseende med sin enorma krona. Nu är det borta och det känns faktiskt bara bra. Det är så mycket ljusare utan det, för även om löven inte kommit än så skuggade det rejält. Vi våndades i flera år inna vi tog beslutet men jag är SÅ nöjd! Och i sommar ska det bli skönt att få lite sol efter kl 16 och förhoppningsvis några färre myggor ch fästingar när skuggan blir mindre. Så, är ni säkra är jag för en fällning. Är ni nyinflyttade tycker jag ni ska vänta någon sommar eller ett par. Lönnen som inte fins mer, hösten 2005
Mattsson
20-04-2006, 15:08
Lånar den här tråden lite. Vi köpte grändhus för 1,5 år sedan av en familj som pratade om lönnen på tomten som ett vårdträd. Har många gånger undrat vad sjutton ett vårdträd är? Någon som kan svara? Och Carren, intressant att se och läsa om er lönn, vår är i stort sett likadan och står på en smal remsa på vår gaveltomt. Den ger mycket skugga och mossigt/obefintlig gräsväxt under... Men den ger ju också lite rumskänsla och skydd mot vägen. Äh, jag blir snart galen på om vi ska ta ner trädet eller inte.....  Men ditt svar styrker mina funderingar om att trädet kanske ska tas ner, men jag avvaktar nåt år eller två precis som du säger. Någon annan som har funderingar kring det här med ett jätteträd i en liten trädgård? Egentligen passar det ju ganska illa... Eller?
Hannele
20-04-2006, 16:21
CITAT (Mattsson @ 20-04-2006, 15:08) Någon annan som har funderingar kring det här med ett jätteträd i en liten trädgård? Egentligen passar det ju ganska illa... Eller?  Tja, jag har ibland sett bra resultat av gallring av jätteträd. Som uppstamning här, dessa stora träd nästan "försvinner":
Ophelia
20-04-2006, 17:00
Det går ju väldigt snabbt att ta ned ett träd men tar mycket lång tid för ett träd att växa upp (har jag för mig att någon klok person skrivit här på forumet tidigare).
Hehe. De där med otur va rätt skoj. Skrockfulla grannar du har.  Fast vad vet jag, kanske de har rätt!
Att grannarna kommer med sådana två extrema och osanna påståenden visar att de uppskattar trädet, vilket du ju kan beakta. Frågan är ju sedan om de i sin tur är mottagliga för DINA synpunkter om deras tomter... Jag tror att det betyder otur för den som uttalar olyckor... Den teorin kan du ju berätta för dem med ett leende... Tänk efter några gånger, men inte för att det skule vara förbjudet eller ge otur!
Gossen Ruda
21-04-2006, 08:27
Lustigt hur vidskepelsen lurar överallt. Grannarna kanske "vet" att det bor ett troll under trädet. Det är givetvis inte förbjudet att ta ner ett träd på sin egen mark och att det skulle betyda otur är bara skrock och vidskepelse. Dock visar grannarnas inställning att människan gärna vill påverka mer än vad man har rätt till. Tänk över om just du vill fälla trädet och fäll det i så fall. Eller låt bli, det är du som bestämmer. Den enda otur som kan förakomma är om trädet skadar nånting när det fälls. Eller om nåt annat skadas om en storm fäller det okontrollerat.
Big Gardener
21-04-2006, 08:41
Man ska inte heller underskatta den betydelse som trädet har för det övriga djur och växtlivet på din tomt. Ett gammalt träd ger ofta mycket liv åt organismer som inte funnits där utan trädet. Dessutom medför ett stort träd mycket speciella klimatförhållanden för dina övriga växter på tomten. tar du ner trädet kommer övriga växter att påverkas, både positivt och negativt.
Ett träd omsätter och binder stora mängder vatten. Vart blir vattnet av när trädet är borta?
Fåglar och insekter som lever av trädet är nyttogörare och kanske skadgörare i din trädgård. Dessa försvinner när trädet är borta och vilka konsekvenser får det?
Det är viktigt att tänka både två och tre gånger innan man tar bort ett stort träd som dominerar ens tomt. Ett sådant ingrepp kommer troligtvis föra många förändringar med sig och många säkert helt oanade.
Big Gardener
21-04-2006, 08:41
Sök dessutom på "Vårdträd" i forumet så hittar du säkert många andra intressanta trådar i ämnet.
Du kan ju skriva sen då du bestämt dig. Om trädet är besvärligt kanske det är värt att försöka sig på den där uppstamningen...? Vet inte om det lyckas själv.
Har du någon bild på trädet och vad för slags träd är det?
CITAT (Mattsson @ 20-04-2006, 16:08) Lånar den här tråden lite. Vi köpte grändhus för 1,5 år sedan av en familj som pratade om lönnen på tomten som ett vårdträd. Har många gånger undrat vad sjutton ett vårdträd är? Någon som kan svara. http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rdtr%C3%A4d
Hannele
21-04-2006, 13:29
CITAT (Gossen Ruda @ 21-04-2006, 09:27) Lustigt hur vidskepelsen lurar överallt. Trevlig länk, Dzad; Vårdträdet var i svensk folktro det stora dominerande trädet invid släktens gård, som troddes bära släktens lycka och välgång. Att skada trädet eller ens bryta löv av det ansågs medföra säker olycka och sjukdom. Hustomten, alternativt gårdens vättar, sades bo under vårdträdet, och åt dessa offrade man för att avvända sjukdom och olycka från människor och boskap. Det finns också en praktisk aspekt av vårdträd, det skyddar gården vid blixtnedslag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|