Pirum
Ok, nu är det ju inte kräfttider, egentligen.

Har sett i en del tidningar idag att signalkräftorna försvinner, eller åtminstone minskar i antal. Orsakerna spekuleras det i, men det beskrivs som ett problem. Problem? Signalkräftan är ju ofta illegalt inplanterad, eller dårdristigt inplanterad med korkade tillstånd. Den har spridit kräftpesten hit från USA och har därmed utrotat den svenska flodkräftan i många vattendrag. Det är väl signalkräftan som är problemet? (Andra hävdar väl att det är flodkräftan som är problemet...)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

För egen del så anser jag signalkräftan gärna får försvinna och att försäljning av den bör kriminaliseras. (Eftersom det högst sannolikt är kriminella försäljare som ligger bakom den fortsatta utplanteringen av odjuren)
Nackdelen är väl att slopad försäljning kan leda till att odjuren ökar i antal.

Men jag är ju rätt så rabiat motståndare till att föra in utländska djur i vår fauna. Därför är det dessutom upprörande att våra myndigheter ibland ger tillstånd till att inplantera signalkräftor. sad.gif

http://www.hallekis.com/arkiv/xx040918d.htm

Av de flodkräftsvatten som fanns år 1900 så finns flodkräftan numera endast i 3%.
Signalkräftan är en allvarligare predator än flodkräftan på vattenväxter och snäckor och troligen också på, groddjur, fiskrom och fiskyngel med svårbedömda effekter på ekosystemet.
KURT
För den svenska naturen är det inget problem, förutom att det blir mindre med mat för t ex uttern. Men många har ju gjort investeringar i form av inplanteringar av signalkräftor. Om de också börjar dö i dammarna där de odlas så kommer j uendel att förlora pengar. men samtidigt är det ju en påminnelse om att naturen ofta är mera komplicerad än vi ofta tror. Djurarter som på kort tid expanderar mycket är nog också mera utsatta för sjukdomar.
AnitaO
Jag är inte alls insatt i detta med kräftor.
Vet bara att det är gott rolleyes.gif

Förra året var första gången i mitt liv som jag fiskade själv.
Vilken sort är detta? Någon som vet det?

Pirum
Själv käkar jag bara havskräftor, så har inga problem med om kräftor i våra insjöar och vattendrag är flodkräftor eller signalkräftor, hm. Annat än att jag nog är rätt negativ till snabba människointroducerade förändringar i naturen, som sagt. Funderar på hur "Stalinkrabban" kommer att sprida sig längsmed norska kusten. Vilken best den verkar vara. Nåja, "naturen klarar sig alltid" (om än förändrad), det är väl bara vi människor och vår upplevelse av den som vi måste arbeta med.

Anita : har ingen som helst aning tyvärr smile.gif Man ska kunna se det på en vit prick på klon nånstans har jag för mig. Signalkräftan har vit prick, flodkräftan inte.

Signalkräfta:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,470700,00.html
(Kungskrabba, Stalinkrabba)
LadyG
Kräftpesten kom först, men signalkräftan sprider den vidare. Av någon outgrundlig anledning ville man plantera in signalkräftan eftersom den var resistent mot pesten.

Tack så mycket. Då blir vattendragen ALDRIG fria från kräftpesten.

Så inte mig emot, om signalkräftan försvinner. Förhoppningsvis ger det flodkräftan chansen att hämta sig, om det nu ens är möjligt.
AnitaO
CITAT (Pirum @ 03-04-2006, 12:35)
Anita : har ingen som helst aning tyvärr smile.gif Man ska kunna se det på en vit prick på klon nånstans har jag för mig. Signalkräftan har vit prick, flodkräftan inte.

Då är det nog signalkräftor.
Tänkte aldrig på det i höstas när vi fiskade.
Men om du ser på den längst till höger på min bild, så har den en vit fläck högst upp på klon.
kerstin z5-6
Eftersom det finns Flodkräftor här hoppas jag att de av idioter utsatta signalarna självdör sad.gif mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon