Katti med torpet
När sådderna är omskolade börjar det ju bli dags att ge dem lite gödning. Undrar därför vad ni använder?
Än så länge handlar det ju om rätt små mängder så den vanliga hushållsflaskan med Substral eller liknande funkar väl men så småningom blir det ju rätt dyrt om man skall gödselvattna allt från Änglatrumpeter och hängamplar till Tomat och Gurk-plantor med dessa små flaskor.
Så vad anävnder ni, nu och sen i sommar?
Någon som använder peleterad långtidsverkande näring istället för flytande?
AndreasBlomquist
Jag använder blåkorn, har både flytande och vattenlöslig (i pulverform). Till tomaterna har jag köpt en peleterad långtidsverkande näringsstav från Biobact som räcker i 60 dagar.
Använder också granulerad hönsgödsel till chilisarna och Änglatrumpeten..
Ullet
Biobact använder jag till allt, tomaterna brukar jag plantera i kobajs så dom klarar sig rätt bra med dom men också Biobact därmed. Går åt en hel del under en sommar. wink.gif Ska prova långtidsverkande pellets i sommar i blomkrukorna o se om det blir bättre.
Katti med torpet
Ni andra då, vad anävnder ni? Blir ju försvarliga mängder som går åt under en sommar så det vore verkligen bra att få lite mer tips på vad som funkar (eller inte funkar för den delen)
Storåtjejen
Jag använde mig av Algomin och benmjöl i både krukor och rabatter. Inte förrän senare på sommaren vattnade jag krukorna med Biobact. Det funkade bra hos mig tongue.gif
Irene_L
Jag använder flytande blåkorn till mina blommor. Det växer så det knakar wub.gif
mvh
Irene
rosita
Förra sommaren planterade jag gurkor, tomater, paprikor och physalis i kogödsel blandat med plantjord. Sen gödslade jag med guldvatten. rolleyes.gif
Gillan
Och jag är så "förblommat" bekväm, så jag använder
Blomin till "krukväxterna". Det använder man hela tiden
och då behöver man inte tänka på en/två eller hur många
ggr/veckan det nu ska va!? Jag har alltid färdigt vatten
stående. Så det är bara att hälla på.

Ute är det Biobact, Blå korn eller egen kompost som
gäller. smile.gif Till växthuset kommer det definitivt att bli
enbart egen kompost smile.gif
renate
Jag använda hästskit till ätbart och rosor,till urnor ute blandar jag köpejord med hästgödel,benmjöl och kompost i skottkärran,det funkar bra.Till krukor på altanen och innomhus har jag långtidsverkande Osmocote,de små kulor som ser ut som snigelägg väldigt bra och bekvämt.Ingen konstgödsel i trädgården.
Mickebombom
Hej

Jag är en riktig amatör när det gäller att driva upp växter...tack vare att jag under våren har lite mer tid än vanligt så försöker jag i alla fall med att sätta en del frön. Tack vare denna sida har jag förstått det här med lysrör, såjord, omskolning osv. Ett stort tack till alla som skriver så bra och nyttiga svar.

Nu till min fråga: För mig är den av mer akademiskt intresse då jag bara har ett fåtal plantor vilka inte kommer att kosta så mycket att göda! Men jag undrar vad , ni experter, har för tankar med att göda växterna med utspätt urin? Fördelarna är uppenbara: lätttillgängligt, billigt och mycket miljövänligt...men vad är nackdelarna?

/micke
jåj
Inomhus använder jag flytande typ substral ... men i växthuset och grönsakslanden blir det av ren lathet Ekologis Algomin och Biobact

Helt rätt lukt av Biobact i växthuset "man känner" på lukten att här växer det så det knakar....

Gräsmattan ingen uppsamlare tillför lite kvävegödsel då och då ...
perennerna blåkorn.

JÅJ
P.S.
Orkar inte längre släpa dynga och mina egna komposter hamnar då och då på grönsakslanden också.
ewa zon 3
Inne: Growth Technology produkter el vanlig Substral
Ute: Algomins trädgård el ekogödsel, benmjöl och kodynga
Sommarblommor i urnor/krukor: U-jord + långtidsverkande gödselkulor

/Ewa smile.gif
Almdalen
Jag använderflytande Blåkorn till det mesta, både ute och inne,
/Ingegerd
Merlin
Hästskit utomhus och blomstra till krukväxterna.
Gurkan
CITAT (Mickebombom @ 05-04-2006, 10:34)
Hej

Jag är en riktig amatör när det gäller att driva upp växter...tack vare att jag under våren har lite mer tid än vanligt så försöker jag i alla fall med att sätta en del frön. Tack vare denna sida har jag förstått det här med lysrör, såjord, omskolning osv. Ett stort tack till alla som skriver så bra och nyttiga svar.

Nu till min fråga: För mig är den av mer akademiskt intresse då jag bara har ett fåtal plantor vilka inte kommer att kosta så mycket att göda! Men jag undrar vad , ni experter, har för tankar med att göda växterna med utspätt urin? Fördelarna är uppenbara: lätttillgängligt, billigt och mycket miljövänligt...men vad är nackdelarna?

/micke

Gör en sökning på forumet på "guldvatten" så ska du få se !!!
Gloriana
http://www.tradgardsamatorerna.nu/

På första sidan på STA:s hemsida kan artiklar om gödning som är mycket bra laddas ner. Läsning rekommenderas varmt!

I rabatter gödslar jag med Algomin, påsskit, chrysan eller benmjöl - tar det jag har och det brukar gå bra. Jag använder aldrig konstgödsel i trädgården men däremot i krukor (billigast). Och då använder jag metoden som beskrivs i rekommenderade artiklar.
torvan
Här är det bara kogödsel och kompost...
...och guldvatten i massor.. tur man kan bidra me nåt tongue.gif torvan
Ewa L
Jag använder aska, nässelvatten och kompost.
I utekrukorna även långtidsverkande granulat.
inglan
köpte en påse hönssgödsel i pelletsfom förra året, lade lite i krukorna när jag planterade om och sedan i vattenkannan när jag vattnade ute. Direkt på jorden på änglatrumpeter och i stora urnor. Blommade såå rikt, tyckte jag

Inglan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon