TobbeGarden
05-05-2003, 16:33
Jag skulle vilja sätta ett persikoträd någon som har några tips och ideer?
Jag har hört att det kan stå i skyddat söderläge.
Ingrid på Västkusten
05-05-2003, 19:36
Sorten Frost är ganska resistent mot krussjuka - och tål högt zontal. En södervägg och så spaljerad är mums och fina fisken om man bor i lit ehögre zoner. i zon 1 kan man plantera den som friväxande träd varmanvill :-) i soligt läge.
Hälsar ingrid
TobbeGarden
05-05-2003, 20:57
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 05-05-2003, 20:36)
Sorten Frost är ganska resistent mot krussjuka - och tål högt zontal. En södervägg och så spaljerad är mums och fina fisken om man bor i lit ehögre zoner. i zon 1 kan man plantera den som friväxande träd varmanvill :-) i soligt läge.
Hälsar ingrid
Tack för tipset jag bor,på Västkusten jag med I halland
Anna Helena är den som Elitplantstationen och Eplantgruppen anser är härdigast, men det verkar som att Frost är den som säljer mest sedan några år.
Kanske läge att köpa ett av dem och ympa in från den andra sorten?
Vad uppnår man då? Förutom att man får 2 olika sorters persikor?
Jag har ett tre år gammalt "Frost", som står mot en södervägg (zon 2). Det har ännu inte
burit frukt, men förra våren blommade det fint och växte nåt kollossalt.
Tyvärr har det krussjuka trots att det, som sagt, sägs vara ganska resistent. Man ska tydligen vattna och göda rejält för att motverka sjukan. Dessutom plockar jag av så mycket av de sjuka bladen jag kan.
Är det någon som vet nåt annat man kan göra?
Ingrid på Västkusten
08-05-2003, 09:23
Jo, jag ahr hört fler som säger att Frist inte är resistent - kanske motståndskraftig vore ett bättre ord.
Kul att det blommade!
Hälsar Ingrid
Krussjukan, svampen Taphrina deformans, övervintrar på knoppar och bark och angriper bladen redan vid knoppsprickningen. Man tycker att man borde kunna såptvätta grenarna på hösten, men det är inte vad expertisen rekommenderar. Just det du redan gör Åsa är det som beskrivs kunna hålla svampen stången:
- ta bort angripna blad
- håll trädet i god växt genom vattning och balanserad gödning (brukar kunna uppnås genom att man gödselvattnar med svaga och jämna doser)
- man kan dessutom spruta med svavel under knoppsprickningen, men sådana besprutningar är mer för kommersiella odlingar
Wilhelm: Med två sorter inympade kan den ena hinna utveckla mogen frukt ett år då den andra inte hinner. Det sägs att Anna Helena är härdigare än Frost.
hej,
CITAT
Med två sorter inympade kan den ena hinna utveckla mogen frukt ett år då den andra inte hinner. Det sägs att Anna Helena är härdigare än Frost.
Blir alltså tre sorter
Men problemet med persokoträd är väl att de blommar så tidigt, om inte frosten tar blommorna så hinner inte de vintertrötta insekterna utföra sitt jobb.
Är det varm vår så blir det ju mogna persikor redan i augusti.
Finns det nån sort som blommar sent?
Cilla: Har du haft persikoträd?
Hej Wilhelm,
1+1 = 3? Eller räknar du in grundstammen också? Men den ger ju inte frukter...
Det finns fler problem med persikoträd, varav för tidig knoppsprickning är en. Krussjuka, dålig avmognad, att frukterna inte hinner mogna är andra problem.
Ja, jag hade ett stort persikoträd en gång, i zon 3, längs en vägg. Brukade få 12 frukter och de år de mognade var de fantastiskt goda. ´Den smällkalla vintern 1986-87 frös det ihjäl, då 20 år gammalt.
CITAT (Cilla @ 08-05-2003, 22:16)
Hej Wilhelm,
1+1 = 3? Eller räknar du in grundstammen också? Men den ger ju inte frukter...
Nåväl, 99,999999999% av de som köper ett persikoträd köper inte bara en stamm utan det finns en påympad sort redan.
2 sorter inympade blir således 3 sorter varje fall hos mig.
Kan inte vara du som planterade detta träd!
Well, det är just det som menas med grundstam. När man talar om sorter brukar man inte räkna in grundstammen.
Men visst är den en sort i sig

och dessutom förstår jag din matematik efter förklaringen.
Och jodå, jag har planterat rätt många persikoträd vid det här laget. Dock inte det träd jag förvaltade under några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.