Full version: Sparris
Näcken
Jag funderar på att sätta sparris, men jag undrar hur många sparrisar kan man förvänta sig per planta?

Jag har bara plats för 3-4 plantor, är det lönt att såtta så få, men det verkar så spännande? Eftersom det tar sådan tid vill jag ju veta att det är lönt. rolleyes.gif
KURT
Ja det räcker bra med 3-4 plantor, om man inte skall frysa in. Det blir dock inte så mycket de första åren och tänk på att de tar ganska stor plats när de skall växa till sig efter midsommar.
Gurkan
Är det nån som vet på ett ungefär hur mycket man kan skörda på en fullvuxen planta ?? Alltså hur många "sparrisar".

På ett ungefär ... 10, 20 ... 50 skott ???
lena:-)
Jag har inte en aning hur mycket skörd det blir på sparrisen, men jag har 4 sparrisplantor som jag kan börja skörda i sommar. Lönt, brukar knappt nåt vara wink.gif wink.gif men det känns häftigt att få något litet "sparriskok" av egen skörd. wub.gif
Näcken
Hur stor plats tar varje planta? unsure.gif
Merlin
Jag har 10 plantor och ska sätta fler i år! Vi är bara 2 st som äter sparris men 10st är alldeles för få plantor för två personer!!! tongue.gif
Gurkan
CITAT (Näcken @ 05-04-2006, 12:20)
Hur stor plats tar varje planta?  :unsure:

Kolla på Sparris.se där finns lite odlingsråd.
Dom rekomenderar 25-40 cm mellan plantorna.

Det finns en annan ganska ny sparristråd här i forumet, leta efter den så kan du få lite mer tips.
Gurkan
CITAT (Merlin @ 05-04-2006, 14:34)
Jag har 10 plantor och ska sätta fler i år! Vi är bara 2 st som äter sparris men 10st är alldeles för få plantor för två personer!!! tongue.gif

Hur gamla är era plantor ? På ett ungefär hur mycket kan ni skörda ?
Merlin
Mina är 3 år gamla och inte fullvuxna än.... smile.gif . Räkna med 1 kg per år efter 5 år förutsatt att du planterar i sandjord.
Gurkan
Tack Merlin !

Jag har varit ute och provgrävt i min trädgård och stött på allt från klafsig dy till riktigt väldränerad sandig mark så jag hoppas att jag hittat rätta stället nu. Att gräva direkt efter snösmältningen var en nyttig erfarenhet för att kolla markens dränerande egenskaper ... fast man blir väldigt kladdig. wink.gif

Tyvärr är det fortfarande lite klibbigt att gräva så jag har skjutit upp plantleveransen några veckor (skulle hämtat 50 st på lördag egentligen).

Du tycker att 10 plantor är för lite för er egen konsumtion ? Ni måste ju äta sparris till frukost-lunch-middag under säsongen !!!! smile.gif
KURT
Sparris innehåller ganska mycket oxalsyra, men jag har aldrig hört talas om att det skulle vara något problem. Men har man problem med njurarna eller har gikt så kanske man bör vara försiktig.
Näcken
Detta svaret fick jag av sparris.se angående antalet. Kan man skörda alla samtigdigt tror ni? Isåfall räcker det ju med 5 plator annars får jag nog fundera på om jag vill ha detta eller köpa i affären.

"Plantskörden varierar från år till år. Men när de etablerat sig (efter några
år) ger varje planta kanske 6-8 ätbara skott, kanske fler. Vi har aldrig kunnat vattna våra fält, som består av mycket sand. Men första året kan man behöva vattna om det är mycket torrt. Man planterar när det börjar bli varmt i jorden. När beror på var man bor--och hur våren är. Början av maj är ett tips. Ja, vi säljer plantor per post. 10 för 330 kr inkl frakt och moms. Mvh Karin/ÖSp "
Svante, zon 1
CITAT (Näcken @ 10-04-2006, 17:39)
Detta svaret fick jag av sparris.se angående antalet. Kan man skörda alla samtigdigt tror ni? Isåfall räcker det ju med 5 plator annars får jag nog fundera på om jag vill ha detta eller köpa i affären.

Våra plantor är tre år och vi kommer att skörda för första gången i år. Jag tror inte att du kan skörda alla samtidigt, snarare kommer ett eller kanske två skott samtidigt per planta.

Vi har 20 plantor, så om det stämmer att man får sex skott per planta kommer vi att kunna skörda 20-30 sparrisstänglar 4-6 gånger. Jag hade hoppats på mer, men det får väl räcka.

Jag skall försöka hålla räkningen och skicka in en rapport!
Eva i Västerås
Jag har 6 sparrisplantor, och får 2 - 4 skott åt gången från varje. Och jag skan skörda sammanlagt 6 - 10 skott från varje planta. Jag kupar aldrig mina plantor. Den gröna sparrisen är både nyttingare och mycket godare.
Men med så få plantor är sparris lyx, som vi njuter med andakt.
Ifjol lärde jag mig att äta sparrisen (GRÖN!) rå. Det är suveränt gott! Ännu bättre än kokt eller wokad. Till exempel till en fin sallad.
Näcken
6 kanske jag klan få plats med, hur tätt står dina och hur stor plats tar de på bredden och längden då de blommar upp. rolleyes.gif
Merlin
Min sparris växer faktiskt i lerjord! Jag tror inte att den är så kinkig som vissa säger. Man kan förbättra jorden med sand om den är för blöt så att man inte får röta.

De flesta äter ju sparrisen grön men jag tycker den är absolut godast om man kupar så att man kan skörda ljusa skott. Jättegoda med en klick smör till eller en hollandaise.
Susanna
Jag odlar också sparris i lerjord och det går utmärkt.

När sparrisen växer upp blir den ganska stor, min brukar bli minst 150 cm höga och cirka 100 cm breda.
Merlin
Samma här!! När jag krafsade i jorden idag såg jag den första sparrisen ! smile.gif
Susanna
Åhh vad spännande! I morgon blir det ut och krafsa! Hihi!
mari_tres
Har sparrisplant i pallkragar som just nu fortfarande ligger under en halvmeter snö, så jag ska INTE gå ut och krafsa lite i jorden... rolleyes.gif
Däremot börjar jag fundera på om det är möjligt att rota sparris, alltså den gröna sparris som man köper färsk i grönsaksdisken. Eller vill den inte det? För om det går så borde det ju gå snabbare än att sätta från frön, som jag har gjort!
Värt att prova, eller är det bara korkade söndagkväll-funderingar?
Merlin
Tyvärr, det fungerar inte sad.gif Däremot går det att rota vindruvsklasar om man får med en bit av stjälken smile.gif )
Gurkan
Nu har jag grävt färdigt mitt första sparrisland, 1,2*5m, dubbelgrävt till 60 cm, vänt ner grästorven i botten och blandat jorden med massor av kogödsel och barkmull och vräkt tillbaks, 60cm under jord och 30 över blev det, 90cm lucker jord, det ska väl räcka. Ska gödsla rikligt med hönsgödsel enl. rekomendation från Österlen Sparris.

Imorrn ska jag hämta plantorna ... men jag måste gräva ett lika stort land till innan jag kan plantera allt ... hjälp ... jag kommer att krypa runt med en härlig träningsvärk imorrn !! Å då har jag bara grävt hälften ... wacko.gif
Susanna
När du smakar din första egenodlade sparris kommer du glömma all träningsvärk och all tid du fick gräva!
Gurkan
Tack för uppmuntran Susanna ... jag ser verkligen fram emot det. Dessutom blev det inte så mycket träningsvärk som jag fruktat ...
Susanna
Nä, med allt det där grävandet har din kropp väl börjat vänja sig tongue.gif
Gurkan
CITAT (Susanna @ 20-04-2006, 20:16)
Nä, med allt det där grävandet har din kropp väl börjat vänja sig tongue.gif

Jag tror nog att det är precis så det är, "grävmusklerna" börjar bli vana nu.

Hur som helst har jag kunnat plantera första landet idag !! Det var betydligt roligare än att gräva.

Imorrn ska jag gräva land #2 !! Suck ...
Susanna
Never ending story tongue.gif

Själv så slarvade jag en del när jag satte sparris förra våren. Fick straffet i höstas och nu i våras. Har varit tvungen att gräva bort drygt en skottkärra med kvickrot. Bättre att göra jobbet ordentligt från början....
Gurkan
Nu har sparrisarna börjat titta upp ... små lila-gröna skott ... små men fina. Man blir ju sugen men jag får väl köpa min sparris på torget ett tag till. Kanske tjuvsmaka en lite liten sparris nästa år ... grävmöda har redan betalat sig, blev så glad när jag såg de små.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon