Full version: Dator underhåll
ingrid fuxwall
Min dator är inte speciellt gammal men krånglar/hänger sig och i går fick jag veta att man måste sköta om den, visste jag redan men inte hur?

Vad gör Ni för att Er dator ska må bra?

ingrid
LadyG
Jag brukar köra scandisk, defrag och diskrensning regelbundet.

Verktygen hittar man om man öppnar utforskaren och högerklickar på lokal disk (c:). På första fliken finns en liten knapp diskrensning, som tar bort en massa onödigt skräp från disken. Om man klickar på fliken verktyg hittar man Felkontroll (scandisk) och Defragmentering.

Var beredd på att det kan ta mycket mycket lång tid om du har stora hårddiskar, runt 200Gb eller så.

Men man gör det inte varje dag som tur är smile.gif
Björken
Se till att luftintagen inte är fulla med damm och även fläkten. Som all elektronik så drar datorn till sig massvis med damm.
Pirum
Jag:

* Uppdaterar virusskyddet, eller, det görs automatiskt : AVG från free.grisoft.com

* Kör Spywareblaster http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

* Kör Ad-Aware ibland, för att se om datorn är infekterad. Sedan jag slutade använda skumma "sharewareprogram" och Internet Explorer så hittas sällan något annat än typ cookies. Kör Opera nu, ibland FireFox.

* Installerar inga program jag inte behöver, inga underliga "toolbars" för Internet Explorer etc. Det gäller att se upp när man installerar program, för ibland följer sådant skräp med på köpet om man inte ser upp.

* Defragmenterar hårddisken ibland. Har delat upp den en smula så att Windows ligger på en 5GB-partition, så den går snabbt att defragmentera. Sen har jag andra filer på andra hårddiskar/partitioner.

* Installerar om Windows ett par gånger per år. Tar en halv dag, men, då får man incitament att verkligen rensa ut bland allt skräp också smile.gif Är givetvis noga med backuper på allt viktigt.
LadyG
Glömde ju att jag satt Norton AV och Ad-Aware på automatik i bakgrunden tongue.gif

Jag använder enbart Internet Explorer men hittar ingenting av vikt, tack vare tea timer (innbyggd funktion i Ad Aware). Den blockerar alla försök att pilla på registret, lägga till cookies m.m. om jag väljer det (jag har satt den på "Fråga mig" när det händer något).

Sen spelar det kanske lite roll att jag sitter bakom två brandväggar, en riktig, fysisk och en mjukvarubrandvägg. tongue.gif

Sen använder jag ALDRIG kazaa eller någon sådan skit, bättre sätt att få in virus och andra saker man inte vill ha får man leta efter.

Glömde nämna också att jag regelbundet och ofta (en gång i veckan minst) besöker Microsoft Update så att datorn alltid har de senaste uppdateringarna.

Fast det regelbundna underhållet gör att jag slipper installera om, har inte installerat om på över ett år och datorn rullar lika felfritt nu som när den först började snurra.

Å andra sidan, det är lätt för mig att hålla koll på datorn som jobbat som datortekniker i över tio år. Ska man göra det lite lättare så kan man säga att underhållet går att sköta på följande sätt:

* Besök Microsoft update
* Uppdatera ditt antivirus
* Installera aldrig något du inte vet vad det är och öppna inga okända länkar eller filer
* Kör diskverktygen emellanåt (så som jag beskrev innan)
* Töm temporarära internetfiler (alternativet finns i IE menyn "Verktyg", "Internet-Alternativ")
* Avinstallera alltid programmen via kontrollpanelen "Lägg till/Ta bort pogram". Enklast så, så slipper du jaga avinstallationsprogram som kanske inte alltid finns. (de flesta har det nu för tiden, men det är ingen garanti)

Vill man vara avancerad installerar man Ad-Aware (gör en systemåterställningspunkt först, för säkerhets skull) och söker igenom datorn efter spyware.

Systemåterställningspunkter i XP är något fler borde göra förresten. Det kan bespara en så mycket tandagnisslan. Man hittar valet att göra en systemåterställningspunkt under startknappen, alla program - tillbehör - systemverktyg - systemåterställningspunkt. (Där hittar man de flesta användbara verktyg, om man vill vara petig.)

Fast hur avancerad man väljer att vara beror helt på hur mycket tid och ork man har att lägga ner på en dator.

Man kanske har annat i livet man vill göra också smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Pirum @ 03-04-2006, 13:11)
Jag:

* Installerar om Windows ett par gånger per år. Tar en halv dag, men, då får man incitament att verkligen rensa ut bland allt skräp också smile.gif Är givetvis noga med backuper på allt viktigt.

Varför gör du du detta?

ingrid
Rapchic
kolla om du har virus med ett BRA antivirus.
vi brukar använda nortonantivirus som hittar 0-7 virus och så tar den bort dom,
MEN när vi testade med ett annat antivirus program så hittade den ca 70 virus
norton antivirus hade fått dåliga betyg i ett test också
ingrid fuxwall
Ok, jag borde kanske uppdatera brandväggen, trodde jag inte att jag behövde wub.gif
Pirum
CITAT
Varför gör du du detta?

3 skäl kanske :

1) Jag lyckas alltid installera fler program än jag behöver, och tappar helt överblicken och datorn blir dessutom långsammare smile.gif
2) Jag lyckas sällan få Windows att överleva >6 månader smile.gif
3) Det är rätt kul smile.gif
LadyG
CITAT (Pirum @ 03-04-2006, 21:42)
3) Det är rätt kul smile.gif

laugh.gif

Du har en bra rolig åsikt om vad "kul" är biggrin.gif
Pirum
Jao...folk undrar ju hur man är lagd smile.gif Men jag brukade ägna en halv dag åt att få min Amiga att starta 1 sekund snabbare, så jag har väl rätt udda idéer ibland. smile.gif Hade gärna haft Windows NT4 installerat på en burk om det bara stött USB. Kör nu Windows Server 2003 180-dagars trial, så nu har jag inget val heller, måste installera om till helgen smile.gif (XP & Debian)

Förresten, ett tips för att hålla datorn fri från dumheter kan vara att använda möjligheterna att inte bara ha flera olika användarkonton på datorn, utan dessutom olika rättigheter.
Behöver inte vara så krångligt, efter att alla program är installerade och testkörda så bara man går in i användarinställningarna och sänker rättigheterna från administratör till något lägre. Då kan inte dumma program installera sig lika lätt, och viktiga datorfiler skyddas från användarmisstag, elaka program, osv.
LadyG
Det där är en strålande idé som fler borde anamma. Som fd sysadmin sitter jag sällan på adminkontot annat än om jag måste (fast jag har blivit kallad paranoid för mina idéer om datasäkerhet) smile.gif

Om du verkligen vill tricksa kan man nog lura NT4 att stödja USB (lite hopp finns det nog: USB news) men det kräver att du älskar att pula med datorn i några timmar i sträck och brottas med en massa "trial and error"-felsökning smile.gif
krellus
AMIGA???
Nu blir jag tårögd!

Min är borta sedan länge men jag har faktiskt min första dator kvar.
Det var en Sinclair ZX Spectrum med gummiknappar. Och JA... den fungerar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon