Glömde ju att jag satt Norton AV och Ad-Aware på automatik i bakgrunden

Jag använder enbart Internet Explorer men hittar ingenting av vikt, tack vare tea timer (innbyggd funktion i Ad Aware). Den blockerar alla försök att pilla på registret, lägga till cookies m.m. om jag väljer det (jag har satt den på "Fråga mig" när det händer något).
Sen spelar det kanske lite roll att jag sitter bakom två brandväggar, en riktig, fysisk och en mjukvarubrandvägg.

Sen använder jag ALDRIG kazaa eller någon sådan skit, bättre sätt att få in virus och andra saker man inte vill ha får man leta efter.
Glömde nämna också att jag regelbundet och ofta (en gång i veckan minst) besöker
Microsoft Update så att datorn alltid har de senaste uppdateringarna.
Fast det regelbundna underhållet gör att jag slipper installera om, har inte installerat om på över ett år och datorn rullar lika felfritt nu som när den först började snurra.
Å andra sidan, det är lätt för mig att hålla koll på datorn som jobbat som datortekniker i över tio år. Ska man göra det lite lättare så kan man säga att underhållet går att sköta på följande sätt:
* Besök Microsoft update
* Uppdatera ditt antivirus
* Installera aldrig något du inte vet vad det är och öppna inga okända länkar eller filer
* Kör diskverktygen emellanåt (så som jag beskrev innan)
* Töm temporarära internetfiler (alternativet finns i IE menyn "Verktyg", "Internet-Alternativ")
* Avinstallera alltid programmen via kontrollpanelen "Lägg till/Ta bort pogram". Enklast så, så slipper du jaga avinstallationsprogram som kanske inte alltid finns. (de flesta har det nu för tiden, men det är ingen garanti)
Vill man vara avancerad installerar man Ad-Aware (gör en systemåterställningspunkt först, för säkerhets skull) och söker igenom datorn efter spyware.
Systemåterställningspunkter i XP är något fler borde göra förresten. Det kan bespara en så mycket tandagnisslan. Man hittar valet att göra en systemåterställningspunkt under startknappen, alla program - tillbehör - systemverktyg - systemåterställningspunkt. (Där hittar man de flesta användbara verktyg, om man vill vara petig.)
Fast hur avancerad man väljer att vara beror helt på hur mycket tid och ork man har att lägga ner på en dator.
Man kanske har annat i livet man vill göra också