Full version: Nya uppfinningar
little.lunatic
Hej alla glada!

Jag försöker samla lite synpunkter inför ett skolarbete angående uppfinningar som antingen är väldigt bra/väldigt dåliga, eller utrustning som ni önskar fanns tillhanda. Exempelvis sådant som hade unnderlättat arbetet i era växthus. Det kan vara allt från glas som släpper igenom UVb- strålar till styrsystem för fuktighetskontrtoller eller automatiska ventilationer.
Hur stor användning tror ni det finns för datorstyrda system för växthus?

Lägg gärna in era tankar här om detta så kan vi filosofera tillsammans!
jåj
Hej. Här har du en tanke som jag provat ... blev inte så bra.

Gräva ner rör i marken och köra en fläkt som blåserluften genom.
Tanken varatt använda den varma luften på dage att värma jorden med och på natten ta värme från jorden.

Här finns et härligt beräknings problem ... fläktmotorn tar stöm hur långa rör vilken dimmension o.s.v

I mitt växthus på 40 kvm grävde jag ner 70 meter avloppsrör och provade med en ventilationsfläkt för spirorör.
Tyvär kändes det som mätfelen påluftemperaturen i växthuset låg i nivå med effekten ....

Men men tanken kanske var god ...
Andra ider kan vara fönsteröppnare som lyfter fönsren mycket mer än dagens ...

Hälsningar
JÅJ
Katti med torpet
Åh, automatik för växthus är mitt favoritämne eftersom jag bara kan besöka växthuset ca 2 ggr per månad och ändå har det i full gång hela året.
Något jag verkligen saknar är automatik för skugg-gardiner. Helst skulle de ju dessutom ligga utanpå huset istället för innvändigt
Dels för att minska värmeinstrålningen, dels för att inte "krocka" med hyllor, snören och annat man har alla lister fullproppade med.
Har funderat på någon slags rullgardin som styrs av en kombinerad ljus- och värmemätare. Den skulle kunna rulla ner av egen tyngd men det måste till en motor för att rulla upp den igen.
Skulle även kunna rulla ner nattetid för att minska värmeutstrålningen.
Sambon gillar att klura med elektronik så jag har gett honom i uppgift att försöka fixa det digitala och stegmotorer mm så skall jag försöka fixa rullgardiner rolleyes.gif
maloppa
Katti, när du beskrev problemet med skuggning/ljus kom jag att tänka på jobbet. Där har vi typ persienner som vinklar sig olika beroende på hur solen står, skulle det inte gå att ordna automatik på persienner så de antingen släpper in fullt ljus eller litegrann även i växthus? Finns ju speciella ljusskyddspersienner som är ljusa och släpper igenom lite ljus men förhindrar den värsta strålningen(tror jag). Bara en fundering, kanske inte alls är genomförbart. Jag har också funderat på det, ifall det är mulet när man åker till jobbet och låter gardinen vara fråndragen och när man sitter där på jobbet så blir det högsommar och man oroar sig för plantorna....
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan man fixa automatik till gardinerna den funktionen har ju redan yrkesodlarna (väldigt få odlare drar för mörkläggningsgardiner och dyl. för hand). Det mesta styrs av en växthusdator hos yrkesodlarna.
MRLINDELL
I ett litet växthus påverkas inte värmen av ljuset på samma sätt. Det är bara i de större anläggningarna när ventilationen inte räcker till som man tar till kalkning eller automatik. Det är alltså inte någon större mening på några kvadratmeter. Automatisk ventilation däremot är nödvändigt, räcker inte en lucka får man ta till två. Vissa sommardagar får man t o m ha dörren lite på glänt, det kan bli över 50 grader och då fungerar ingenting.
Katti med torpet
CITAT (MRLINDELL @ 10-04-2006, 08:55)
I ett litet växthus påverkas inte värmen av ljuset på samma sätt. Det är bara i de större anläggningarna när ventilationen inte räcker till som man tar till kalkning eller automatik. Det är alltså inte någon större mening på några kvadratmeter. Automatisk ventilation däremot är nödvändigt, räcker inte en lucka får man ta till två. Vissa sommardagar får man t o m ha dörren lite på glänt, det kan bli över 50 grader och då fungerar ingenting.

Nja, det där håller jag inte riktigt med om.
Nog sjutton påverkas värmen av solljuset, så fort solen tittar fram stiger tempen blixtsnabbt. Och lika snabbt blir det kallt om solen går i moln.
Jag har ett växthus på 10 m2 med 4 vädringsluckor varav 3 med atuomatik. Dessutom 5 vädringsgluggar i den murade upphöda grunden och ett jalusifönster med atuomatisk öppnare.
Allt detta räcker dock inte på långa vägar för att hålla nere temperaturen när solen ligger på.
Kunde man skugga bort solen så vore det en helt annan femma, jämför med en bil som står i solgass eller i skugga...
gammelnalle
Intressant tråd.

ALLT finns ju redan.... för proffsen (och med pengarna)
För oss hobbyodlare finns det nog en marknad OM man kan hitta en lämplig prisnivå/enkelhet/anpassnigsmöjlighet.

Att styra ljusinsläpp och temperaturer är enkelt med s.k. diffentialregulatorer (man jämför två olika nivåer tex temperaturer eller ljus eller fukt)

Små reglermotorer finns också.

Men går det att göra en automatisk lucköppnare enklare än de som finns idag? Med elektronik?? Knappast.

En enkel pH-mätare ?? kanske med möjlighet till "utpytsning" av kalk/vatten/stenmjöl (or whatever)

Fjärravläsning?? (Bluetooth) av temp/fukt/pH

Ljusmätare (välja olika ljusspectra)

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon