Fia N
Hej!

Vad säger ni som vet? Ett av våra gamla äppelträd har skjutit upp grenar som är långa och gängliga i toppen. Förmodligen är det skott från i fjol och året innan. Jag är så himla feg när det gäller beskärning och har antagligen beskurit alldeles förlite de senaste ären, och nu ser det rätt tokigt ut..... rolleyes.gif
Jag har spanat in i trädgårdar runtomkring nu de senaste dagarna och många träd ser ut att ha fått sig en rejäl omgång av mer modiga(?) människor....

Gör jg rätt i att fega mig fram eller tar inte trädet så mycket stryk som jag tror av att mista många av sina smågrenar?

Det är inte försent på våren? Det är ju fortfarande rätt kallt...
Tacksam för hjälp..!!!
wub.gif

Fia
Betty
Om jag inte har fått allt om bakfoten så är det så att man helst ska beskära äppelträden under JAS = juli, augusti, september. Att man beskar under vårvintern berodde mest på att man hade mest tid över till sånt under den årstiden. Sedan har det bruket bara hängt med under årens gång...

Men den där frågan kan nog Cilla ge dig bättre besked om. smile.gif
Cilla
Hej och välkommen Fia,
Det är sällan mod som gör att människor sätter grova sågen och saxen i sina träd.
Om du vill skicka bilder från olika vinklar på dina träd så kan man säga lite mer om behovet av beskärning av just dina.
arborator
Jag tycker att det är generellt ett gott råd att beskära under JAS månaderna. Men, det är väl så att denna rekommendation är ganska nytt och förmodligen avsedd speciellt för yrkesodlingar. Där är det ju viktigt att frukträden är låga. det lättar alla skötselåtgärder och plockning. Der är klart att det är lättare och snabbare att ta bort nya skott när de är unga och mjuka.

Men det finns så mycket amatörer, som läser råd men kan inte förstå att det finns alltid undantag. Jag åtminstone kan inte beskära gamla, överhöga äppelträd när träd har full löv, man ser inte bra och om man tar ned stora grenar man lätt skadar kvarblivande grenar och skakar ned frukt.
Vi har alltför mycket höga träd och då har jag kortat in stammar till en lämplig sidogren. Då får man inte alltför mycket ny tillväxt. Och det är lätt att böja nya skott, det finns så många konster för det.
Big Gardener
CITAT (arborator @ 04-04-2006, 14:34)
Men, det är väl så att denna rekommendation är ganska nytt och förmodligen avsedd speciellt för yrkesodlingar.

Det vill jag inte påstå. Anledningen till att man beskär i JAS-månaderna är flera och många av dessa är fullt tillämpbara för fritidsodlare. Jag skulle t.o.m. säga att fritidsodlare i många fall har mer att vinna på att beskära i JAS-månaderna än vad yrkesodlarna har.

I många yrkesodlingar sker en viss sommarbeskärning med syfte att få mer ljus till frukten. Men det är ett tidskrävande arbete och många odlare struntar i det, antingen av tidsbrist och/eller för att de anser att behöver man beskära på sommaren har man inte beskurit tillräckligt på vintern. Huvuddelen av beskärningen i yrkesodlingen sker absolut under vårvintern.
Cilla
Jag har heller inte träffat odlare som lägger ned tid på sensommarbeskärningar annat n i undtantagsfall.

Men däremot är sensommarbeskärning nytt för många som beskär som torparbönderna gjorde, dvs på vårvintern när de hade tid. På sensommaren hade de skörden och inte tid för träden.

Personligen tycker jag faktiskt det är lättare rent tekniskt att beskära på sensommaren. Man skadar inte fruktknoppar som man gör på vårvintern, träden är böjligare och lättare att klättra i, man får lätt uppfattningen av hur mycket bladmassa och frukt man tar bort, det är varmare och man tar sig mer tid.

Många frågar mig hur det är att skära ned frukt. Jag tycker det känns mycket bättre att skära ned frukt som man kan ta hand om, än knoppanlag som aldrig ens får bli blom!
Fia N
Hej! Tack för alla svar! Nu har jag äntligen lyckats få till ett par kort på trädet. Jag har lagt det i mitt album (hoppas jag att jag lyckades med i alla fall)
Det är svårt att få någon bra vinkel, men man kan se mot himlen i bakgrunden alla mindre grenar som sticker upp (om man jämför med där de grova grenarna slutar så är det en hel del, jag skulle egentligen vilja kapa alltihop mellan en 0,5-1m)
Som ni ser står trädet nära grannens hus och deras balkong har hamnat i helskugga bakom trädet. Lite pinsamt....

Hoppas ni kan fortsätta hjälpa mig...
Hälsar Fia
Cilla
Det här är träd som har fått behålla och utveckla charm, se hur fint de löst det! tongue.gif

Det ser ut som att det är förstärkning som är första behovet, kanske inte urglesning i första hand även om de ofta går parallellt. Dvs de långa grenarna blir lite tunna och långa i förhållande till den frukt de kommer att bära. Man känner detta genom att "skaka hand" med trädet, dvs ta i grenens yttre och svikta lite gran som om man vore några äpplen. Det ska vara ett lite fast men inte nödvändigtvis styvt handslag...

Äppelträd gör så naturligt, skickar ganska långa grenar med mängder av fruktanlag. Äpplena blir mångtaliga, fler än om man beskär, och fruktköttet blir så småningom lite mindre. Det viktigaste för trädet är fröerna, dvs kärnorna. Fruktköttet är bara skyddet och det behöver inte vara så stort för att det ska skydda kärnorna.

Eftersom det handlar om att påverka yttre kronan skulle jag gjort beskärningen i sensommar, JAS. Börja med att på en stege klippa i grenklykor högst upp på grenarna och spar en gren som riktar sig dit det finns ljus och utrymme, oftast är det ut från stammen. Blir det fortfarande lite för lång ved, gör ett nytt klipp i grenklykan nedanför. Du kan också klippa i översta grenklykan i år och nästa år klippa i nästa.

Men det är JAS som gäller.
Fia N
Tack så hjärtligt Cilla! smile.gif

Eftersom jag litar till fullo på dina kunskaper tar jag dina råd med mig och klipper ur lite i sommar! Det verkar som jag trots allt varit inne lite på rätt spår i min försiktiga gallring.

Hälsningar/Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon