frugb
Hej på er experter,
mina heuchera "emperors new clothes" är mikroskopiskt små - de tittade upp efter 2-4 veckor och efter nästan en månad är de fortfarande pyttesmå - några har fått två extra blad men fortfarande såååå små.

Är detta normalt? Jag tittade på bilder av andras heuchera och jag tycker inte att mina ser likadana ut. Jag vet att jag sått rätt frön, för jag har inte sått så mycket. biggrin.gif

Ska jag skola om dem fast de bara är 1 cm höga och kanske 5 mm breda trots nu fyra blad, eller ska jag vänta? De kanske behöver mer näring - fast de står i princip en och en i äggkartongsstora krukor? Jag har dem ca 12-15 grader under lysrör.

Vill sköta dem på bästa sätt!! wub.gif wub.gif wub.gif

Mvh frugb
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, Alunrötter är pytte, pyttesmå, men dom växer fort till sig då man har skolat om i egna krukor rolleyes.gif Jag brukar skola om dom vid den storleken, jag skolar ut alla tillsammans i ett stort brätte, det sparar plats. /Helen
frugb
Det var skönt att höra! biggrin.gif Då kanske jag ska skola om dem nu. Hur tätt sätter du dem? Hur djup bör jorden vara?

Tack för hjälpen!
mvh frugb
Margith
Frugb, har du skolat om dina Heucheror?
Hur gick det?
Hur bar du dig åt?
Mina ser likadana ut och jag kan bara inte begripa hur jag ska lyckas skola om dem utan att dräpa de små liven wacko.gif
De är ju så himla ynkliga sad.gif
Anki V
Ha! Vadå ynkliga?? laugh.gif laugh.gif

Jag har skolat om Meconopsis som man behöver förstoringsglas att se! Där kan man snacka om små, många hade hjärtblad och början på 1 (ett) riktigt blad och ännu så länge lever alla 45 och jag till och med börjar skönja lite tillväxt.

Ta fram lilla sillgaffeln och peta upp dom försiktigt!

Lycka till laugh.gif laugh.gif

/Anki
Margith
Sillgaffel!! Ha, att jag inte tänkte på det laugh.gif
Men i mina kökslådor tror jag inte att jag kan hitta nåt sånt wink.gif
Undrars om de har såna på Coop... ICA... Duka??? Det får bli en runda på stan imorgon på lunchen biggrin.gif
Tack för tipset wub.gif
Anki V
Jag skulle tro att du måste besöka något "loppis" för att få tag i "gamneldags" sillgafflar. wink.gif

Jag har två perfekta (arv från tidigare generationer). Själva gaffeln består av tre 3 "tänder" och skaftet avsmalar spetsigt.

När jag skolar om behöver jag oftast inte ens ta i lillplantan, det är bara att lyfta över den med gaffeln, skulle det vara problem kan jag använda det lite spetsiga skaftet att gräva med.

För mig är mormors sillgafflar ovärderliga! smile.gif smile.gif

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Så här 'pyttiga' är mina Alunrötter då jag skolar om.
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p45770.jpg
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p45771.jpg
Alunrötter tål att omskolas små, efter omskolningen växer dom fort och blir stora, då det börjar bli trångt i lådan skolar jag om en och en. rolleyes.gif /Helen
ewa zon 3
Är ingen expert men skolade om mina Heuchera 'Emperors New Clothes' för en vecka sedan och nu verkar det ha tagit fart med tillväxten. Jag var inte speciellt försiktig, de är ju rätt tåliga alunrötterna.

/Ewa
frugb
biggrin.gif Helen, det var skönt att se bilder på små alunrötter!!! Jag ska ta tag i dem i helgen, Margith. Och lammöronen som växer mycket snabbare, och tomaterna, och tagetes... Mysigt pyssel!

Tog in mitt livs första kallstratifierade perennsådd - en bytta lavendel. En liten rackare har redan grott av alla frön, men jag väntar på fler. Har flera andra perenner ute men tänkte nog låta dem väckas av vårsol. Är det ngt speciellt man bör tänka på när det gäller dem som vaknar av sig själva ute? Tål de frost bättre än de som väcks upp inomhus?

Ha det gott,
frugb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon