lena_k
Hejsan!

Jag har en sluttning bakom en avenbokhäck (syns bara från grannens tomt) på ca 3*10 meter som jag skulle vilja planera något marktäckande på. Slänten mynnar direkt mot grannens gräsmatta. Vill inte ha ngt som sprider sig till dem. Inte heller något högt eller skört då barnen ofta åker pulka alldeles nedanför. Vad skulle ni planera. Det är sol hela dagen och ett utmärkt odlingsläge, men som sagt, det går inte att se det från vår tomt. Helst vill jag ha ngt som är helt underhållsfritt. Har ni några bra idéer?
Kajsa
Vad bor du i för zon ?
Rugosa rosen Fru Dagmar Hastrup ca 1.20 x 1.20 blommar ständigt med stora nypon, zon 6

Eller Max Graf också en Rugosa bara 50 cm hög och 2-3 m bred. Köpte min i höstas så du får söka en bild på nätet, enkla mörkare rosor. Zon 6
Trampar ungarna på några grenar av dessa kommer det nya, kan skäras tillbaka helt om dom blir fula.

Klätterrosorna New Dawn zon 5 eller American Pillar zon 3
kan få krypa på en slänt och bli väldigt vackert.
L-inda
1. Stefanandra, 1mhög fin ljusgrön bladfärg med oansenliga grön- vita blommor på våren på hösten får bladen en vacker höstfärg, finns även liten stefanandra som blir 0.5m hög den är nog bäst rekomenderad av dom.
2. Ljung.
3. Krypoxbär. Tålig växt med blommor.finns flera olika sorter ett ex, dammeri- gruppen 'Coral beaty'
4. Tyskt oxbär
lena_k
Hejsan!

Jag bor i zon 2.

Mvh Lena
lena_k
Tack för bra tips!

Krypoxbär kände jag till, men inte Stephandra.

Rosor har jag aldrig tänkt på på det sättet! Surfade lite och hittade massor med intressanta sorter. Dessutom är det extra intressant om de genererar nypon, kanske man kan göra något med dem...

Sprider sig vintergröna? Och kan den stå i soligt läge?
Kajsa
Vintergröna är väl mer skuggväxt som sprider sig, men har nog en del plantor här även lite soligt. Marktäckare som gillar sol är olika mattor av Sedum, Lammöron Silver Carpet inte så hög, Kattfot, Backtimjan, Japansk malört mm. Rosor är bra i det soliga läget, under rosorna kan man annars ha klematis med tex blå färger snyggt som slingrar runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon