Full version: marktckare i sderlge
lena_k
Hejsan!

Jag har en sluttning bakom en avenbokhck (syns bara frn grannens tomt) p ca 3*10 meter som jag skulle vilja planera ngot marktckande p. Slnten mynnar direkt mot grannens grsmatta. Vill inte ha ngt som sprider sig till dem. Inte heller ngot hgt eller skrt d barnen ofta ker pulka alldeles nedanfr. Vad skulle ni planera. Det r sol hela dagen och ett utmrkt odlingslge, men som sagt, det gr inte att se det frn vr tomt. Helst vill jag ha ngt som r helt underhllsfritt. Har ni ngra bra ider?
Kajsa
Vad bor du i fr zon ?
Rugosa rosen Fru Dagmar Hastrup ca 1.20 x 1.20 blommar stndigt med stora nypon, zon 6

Eller Max Graf ocks en Rugosa bara 50 cm hg och 2-3 m bred. Kpte min i hstas s du fr ska en bild p ntet, enkla mrkare rosor. Zon 6
Trampar ungarna p ngra grenar av dessa kommer det nya, kan skras tillbaka helt om dom blir fula.

Kltterrosorna New Dawn zon 5 eller American Pillar zon 3
kan f krypa p en slnt och bli vldigt vackert.
L-inda
1. Stefanandra, 1mhg fin ljusgrn bladfrg med oansenliga grn- vita blommor p vren p hsten fr bladen en vacker hstfrg, finns ven liten stefanandra som blir 0.5m hg den r nog bst rekomenderad av dom.
2. Ljung.
3. Krypoxbr. Tlig vxt med blommor.finns flera olika sorter ett ex, dammeri- gruppen 'Coral beaty'
4. Tyskt oxbr
lena_k
Hejsan!

Jag bor i zon 2.

Mvh Lena
lena_k
Tack fr bra tips!

Krypoxbr knde jag till, men inte Stephandra.

Rosor har jag aldrig tnkt p p det sttet! Surfade lite och hittade massor med intressanta sorter. Dessutom r det extra intressant om de genererar nypon, kanske man kan gra ngot med dem...

Sprider sig vintergrna? Och kan den st i soligt lge?
Kajsa
Vintergrna r vl mer skuggvxt som sprider sig, men har nog en del plantor hr ven lite soligt. Marktckare som gillar sol r olika mattor av Sedum, Lammron Silver Carpet inte s hg, Kattfot, Backtimjan, Japansk malrt mm. Rosor r bra i det soliga lget, under rosorna kan man annars ha klematis med tex bl frger snyggt som slingrar runt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon