Jag har några frågor angående min palm. 1. Fick den för ca 17 år sedan och som ni kan se på den 2:a bilden så har den blivit väldigt lång med tiden, jag undrar om man kan kapa av den på något sätt så att den inte är så klumpg och får ett finare växtsätt? 2. Vad är det för palm? Blodpalm?
Alexander-VG-zon3
03-04-2006, 13:46
det är ingen palm utan en dracena . jag tycker faktist dne är fin som den är men det ska väl gå att rota dom i vatten
Scout
03-04-2006, 13:57
Kanske en Kantdracena (vet inget latinnamn)
Om man kapar toppskotten går de att rota. Dessutom borde nya skott komma ut från stammen som står kvar om toppskotten kapas av.
Sen borde det gå att kapa av en bit stam också utan rot eller topp och få den att rota sig och skicka ut nya skott, har inte provat men det borde gå, det är ju det man gjort med den så kallade bambun (egentligen en dracena) som säljs utan rötter och med bara ett litet skott i toppen.
Sen kan man plantera flera olika långa i samma kruka så att den ger ett intryck av att vara tätare.
Sunesetter
03-04-2006, 16:46
Hej!
Palmen du har är förmodligen en Dracaena Draco. Kallas för drakblodsträd på svenska och är ett av de äldsta träden som finns. Rispa lite i stammen och du får lite röd sav därav namnet.
Sen håller jag med föregående talare att det går utmärkt att kapa så att den blir mer lätthanterlig. Tänk bara på att låta snittytan torka upp lite innan du rotar den.
Lycka till!
niklaswik
03-04-2006, 18:32
Ser mer ut som Dracaena marginata tycker jag..
Alexander-VG-zon3
03-04-2006, 18:37
jag tycker med det liknar mer en Dracaena marginata men jag vet inte säkert
Zazu
03-04-2006, 18:40
CITAT (niklaswik @ 03-04-2006, 19:32)
Ser mer ut som Dracaena marginata tycker jag.. :huh:
jag håller med, D. draco har bredare, gråaktiga blad och lite tjockare stammar, det där växtsättet är ganska typiskt för kantdracaenan, du kan kapa den där du vill, så kommer det nya rosetter från stammen, de du kapat kan du rota i vatten eller direkt i jord, till och med stambitar utan blad funkar bra att rota
mvh zazu
Emma_
03-04-2006, 19:30
Åh.. jag hade aldrig kapat den.. den är ju jättehäftig.. och unik..
Men det är ju inte min palm.
Lycka till!
Emma
Sunesetter
03-04-2006, 19:31
Ok, jag ger mig. Nu när jag tittade närmare på bilderna så ser jag nog att det är en marginata.
Alexander-VG-zon3
03-04-2006, 19:34
CITAT (Emma_ @ 03-04-2006, 19:30)
Lycka till!
Emma
håller med emma ett verkligen coolt å unikt sätt den har växt på .gör plats för den och gör så den bler en blickfångare
Emma_
03-04-2006, 19:49
CITAT (Emma_ @ 03-04-2006, 20:30)
Lycka till!
Emma
Hoppsan.. dracena menar jag.
Och det är bra Flaxss.. Vi kan agera dracenaförsvarare.
Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.