AnnammA
Läste i lokaltidningen att trädgårdsföreningen varit ute i helgen och beskurit rosor på något slott här i kristianstadstrakten, och jag får ju bara hoppas att det var de gammaldags rosenbuskar som man kan börja rensa ur och klippa lite tidigare än andra rosor.
Vi har ju precis blivit snöfria här nere i Skåne, och jag har fått lära mig att beskärning av de flesta rosor bör ske när björkarna börjar få musöron. Därför blir jag lite förkrossad av att läsa detta, med tanke på att kanske nyblivna trädgårdsägare läser detta och också börjar gå på sina rosor med sekatörer & annat...
hälsn
AnnA
Sommartorparn
Jag har för mig (var läste jag det?) att musöronsregeln inte gäller i Skåne. Väntar man med att beskära ända till dess att björken har musöron så är rosorna redan så långt komna att dom försenas åtskilligt genom beskärning. Klipper man dom tidigare så kommer dom igång tidigare. Sedan är det inte värre än att man senare kan skära bort sådant som eventuellt har frusit under någon köldknäpp i maj.

PS läste på Rosenpostens hemsida att dom föreslår slutet april/början på maj. (Vad jag minns så brukar björkens musöron visa sig senare än så.) Men så skriver Rosenposten också: "Det er slet ikke så afgørende, hvordan man beskærer, bare det bliver gjort!"

Här läste jag om att man kan skära tidigare i Skåne:
http://www.odla.nu/artiklar/rosor_1.shtml
AnitaO
Hmm ....
Gäller det bara i Skåne eller även i andra växtzoner?
Sommartorparn
CITAT (AnitaGg @ 03-04-2006, 16:01)
Hmm ....

Skillnaden mellan Skåne och längre norrut är att rosor helt eller delvis kan frysa bort under vintern. Därför är det kanske viktigare norrut att vänta med beskärningen tills man är säker på att frostrisken är över. Vad säger ni som har rosor norröver?
AnitaO
CITAT (Sommartorparn @ 03-04-2006, 17:08)
CITAT (AnitaGg @ 03-04-2006, 16:01)
Hmm ....

Skillnaden mellan Skåne och längre norrut är att rosor helt eller delvis kan frysa bort under vintern. Därför är det kanske viktigare norrut att vänta med beskärningen tills man är säker på att frostrisken är över. Vad säger ni som har rosor norröver?

Jag bor i zon 2, så det är ju inte så förskräckligt långt till Skåne smile.gif

/Anita som är dösugen att beskära rosor som vuxit vilt i 7 år rolleyes.gif
kerstin z5-6
beskära rosor i norr under "musörontid " -då ska man i så fall ha svenskt sprinterrekord på 100 meter ... gissar att den perioden infaller den 16 maj i år mellan kl 10-13 .. därefter är det inte längre musöron på björken ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif och före 10 00 var där inga biggrin.gif

Man beskär rosor när man ser att de vaknat -dvs att knopparna sväller, enstaka grönt skymtar osv infaller väl under ca 2 månaders tid från norr-söder .
Gammeldags buskrosor -där tar man bort de äldsta grenarna nere vid marken, snyggar till , bort med ev död ved och ev försiktigt formning så busken får sol in i kronan ..
De enda rosor som MÅSTE beskäras mycket.. nja inte de heller men de blir inte längre så nätta som de skulle vara ) är rabatt rosor ..
lena:-)
letar letar och letar efter ett inlägg av Kerstin ..med en fin lite ros att ha i kruka.......jag vet att man skall anteckna spara .men jag får leta vidare... wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif ...var va det nu nånstans...
kerstin z5-6
Gosh .. jag kan ge 14 namn på raken .. men det här var väl förra sommarens snygging
Nostalgi
Vilken färg var det på den du menar då ?
lena:-)
ja..jag hittade den när jag letade i annan avdelning, kom på det..nu har jag lagt bilden på skrivbordet och skrivit dit namnet med stora bokstäver.
man tackar ...igen wub.gif
Magdis
Gräver fram den här tråden igen! biggrin.gif
Ni skriver att buskrosor inte behöver beskäras de fyra första åren. Men om det är så att de få grenar som finns på busken har vuxit sig väldigt långa och taniga under första året, kan man korta av dem då? Fortsätter grenen att växa från en knopp om man beskär precis ovanför?
kerstin z5-6
Eftersom detta är de grenar som kommer att blomma i år -får du ta det lite lugnt ,men du kan beskära dem i toppen för att forma rosen lite snyggare ..

Knopp -? Beskär ovanför -hur gör du då laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Bladknopp / öga" -? Ja -där kommer ett nytt skott att bildas-beskär över ett öga som sitter på grenens utsida-pekar från centrum av rosen -så får du en ny snygg gren där
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon