Full version: Lera eller plast?
mollys_matte
Så ska jag till sist komma mig för att plantera om mina pelargoner som ju faktiskt verkar leva efter vinter.
Så har jag kikat runt lite här på forumet och undrar vad ni tycker, ska man sätta dem i lera eller plast?!
Jag har alla mina växter i innerkurkor av plast, för att slippa risken att de ska torka så fort.
Men mår tex pelargonerna bättre om de får sitta i lerkruka?
Många som är inne på mitt jobb och köper lerkrukor ska nämligen ha dem till sina pelargoner, så jag undra ju!
Alexander-VG-zon3
jag kör med ler till alla växter tycker det bler bättre å finar men det är nog mer en smak sak å vilken växt det är å så
inglan
Jag har plast till de flesta mindre plantorna, håller ju fuktigheten bättre och jag vet hur varmt det kan bli på min altan när solen gassar på.... (Man längtar dit!) smile.gif
Till alla mina större plantor har jag ler eller keramikkrukor, har inte märkt att de trivs bättre eller sämre i nåndera. Bara viktigt att komma ihåg att pellisar inte vill ha för blött om fötterna utan tål torka bättre, så att de inte ruttnar i sina plastkrukor. sad.gif
Tycker nog egentligen att det är vackrare med lerkrukor också, men annars är det nog en smaksak.

Lycka till!
Hälsningar Inglan smile.gif
Fenja
Tror mest att det är av gammal tradition man sätter pellisarna i lerkrukor. Precis som du säger så torkar de ut mycket fortare och man får vattna mycket oftare. Jag har de flesta av mina i plastkrukor och ser ingen som helst skillnad på de som växer i lerkruka ur välmående synpunkt.
Mvh
Fenja
Annika Rahm
Tjingeling!
Det där med plast/ler är nog en smaksak. Men man ska komma ihåg att inte använda svarta plastkrukor på sommaren och inte ute, för att de torkar ut i solen. Jag har alla mina(104 st) i lerkrukor, jag är väl lite fjantig men jag tycker att pellargoner passar i gamla krukor, Snyggt.

Pellargontant som älskar pellisar kan inte få nog.
Annika rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon