Full version: recept
Alexander-VG-zon3
hej hej

är det nån här som har ett recept på dadlra wub.gif wub.gif
Susanna
Ta ur kärnan och ersätt den med marsipan. Baka sedan in dadeln i marsipan och doppa den i choklad. Mums.
Alexander-VG-zon3
tac tac ska prova det se vad dom tycker ^^ wub.gif wub.gif
Airamya
Eller varför inte göra 'kackerlackor'? wink.gif
Då tar man ur kärnan, virar in dadlarna i bacon, lägger på ett ugnssäkert fat o in i ugnen tills de ser lite knastriga ut (brukar ta ca 20 minuter har jag för mig).
En vanlig rätt i spanska tapas. Och helt vansinnigt gott!
Bessie
Om man inte vill ha det så sött och tycker om ädelost kan man i stället för marsipan sätta en ostklump i hålet efter kärnan. Fast i så fall ska man nog inte doppa dadeln i choklad efteråt.

Ett "mojs" att fylla små dubbelsmörgåsar med (som jag kommer ihåg från en bok med engelska eftermiddagsterecept) är finhackade dadlar, philadelphiaost och lite rivet apelsinskal. Går bäst ihop med grahamsbröd och är inte helt salt, inte helt sött.
solkatten
Jag tycker det blir alldeles för sött med mandelmassa i dadeln ta en skållad och skalad mandel istället.
grycken
Ta bort kärnan och fyll med smör... Det är faktiskt jättegott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon