salomo
Hej!

Vi har ett relativt nyligen inköpt radhus där vi börjat pyssla lite på framsidan. Vi byggde en enklare altan förra sommaren och fixade till gräsmattan. Vi tycker dock det är alldeles för kalt. Grannarna har en ovårad brudspirea som gränsar mot vår lilla markplätt men vad kan gör plantera som gör att vår lilla tomt ser mer inbjudande och trivsam ut?

Tips emottags mycket tacksamt! Vi bor på en ö i relativt gynsamt läge i zon 5 men just framsidan ligger lite skuggigt till.

http://hem.passagen.se/perrasal/RADHUSET.JPG

Tack för era förslag!

Salomo
huset
Cilla
Hej och välkommen hit!
Vad man planterar beror så mycket på vilka intressen man har. Jag skulle ha gjort grönsaksland med skuggtåliga grönsaker här, och odlat mängder av ätbara blommor. Och så skulle jag planterat ett träd förstås.

Mot grannen skulle jag gjort en luftig spaljé och om stället hade ljus blev det nog klätterrosor upp mot den. Eller ettåriga klätterväxter som klockranka. Och en liten klematis förstås...

Men till den här plätten kan man säkert anlägga ett litet iniwoodland också. Köpa torvblock, fylla på med jord och odla skogens skuggväxter. Lägga dit några stora naturstenar, gräva ned en liten damm och låta vatten porla i ett dolt system ned i dammen med en näckros. Låga barrväxter och ljung, strutbräken, pipranka, gullviva, vitsippa och en del annat som skogen bjuder på.

Vill man ha något enklare kan man första året köpa ett tioptal påsar slingerkrassefrön. Gräva upp plätten, stoppa i fröna och låta det svalla över i rött, gult och orange med fina blad. Nästa år har man egna krassefrön för två sådana plättar...
salomo
Hej Cilla! Tack för ditt svar! Hade varit roligt med fler svar från andra kompententa trädgårdsfantaster också. Vi tycker det lät intressant med en damm bland annat. Jag funderar på om man kan göra något mot grannens brudspirea. Roligt med alla tips i varje fall, tyvärr har vi fortfarande snö men desto mer tid att fundera, så får man se det :-)

/Salomo
carren
Hej! Fint radhus! Det är en ganska liten plätt ni har där på framsidan så jag skulle nog satsa på bara någon eller ett par växter men man kan ju ha fler av samma istället. Det känns som att alltför många olika saker skulle kunna bli plottrigt.

Jag har en gång sett en bild på buxbomsklot som liksom trängdes i en klunga. De hade alla klippts till klot men i olika storlek från nära metern ner till ett par decimters höjd. De stod lite framför-bakom varandra och liksom skuffades som en liten flock mysiga gröna barabapappor. Något sådant skulle jag vilja göra någon gång och det slår mig att det skulle kunna vara fint hos er. Nu kanske inte buxbom är det optimala växtvalet för din zon men måbär och liguster ska också gå att formklippa vackert. Kloten skulle kunna stå i en matta av någon vacker marktäckare. Hasselört? Eller varför inte i kullersten eller grus? Och ett litet runt vattenblänk skulle kunna vara snyggt ihop med kloten.

Den där överliggaren ni har vid altanräcket, den skulle ju kunna gå runt hela plätten som en inramning/pergola med något klättrande på. Pipranka, humle eller någon småblommig klematis som inte kräver så mycket ljus kanske? Då får ni en portal in till trädgården, jag älskar portaler, det är något visst med att kliva in genom en sådan! Kanske även dra ut en spaljé mot grannen och låta även den kläs med klängväxten så får de välkomnas av sin risspirea själva!

Bara för säkerhets skull: Du efterlyste svar från kompetenta trädgårdsfantaster! Jag måste väl tillägga att jag bara är fantast, inte ett dugg kompetent! Total men hängiven nybörjare tongue.gif Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon