Hej! Fint radhus! Det är en ganska liten plätt ni har där på framsidan så jag skulle nog satsa på bara någon eller ett par växter men man kan ju ha fler av samma istället. Det känns som att alltför många olika saker skulle kunna bli plottrigt.
Jag har en gång sett en bild på buxbomsklot som liksom trängdes i en klunga. De hade alla klippts till klot men i olika storlek från nära metern ner till ett par decimters höjd. De stod lite framför-bakom varandra och liksom skuffades som en liten flock mysiga gröna barabapappor. Något sådant skulle jag vilja göra någon gång och det slår mig att det skulle kunna vara fint hos er. Nu kanske inte buxbom är det optimala växtvalet för din zon men måbär och liguster ska också gå att formklippa vackert. Kloten skulle kunna stå i en matta av någon vacker marktäckare. Hasselört? Eller varför inte i kullersten eller grus? Och ett litet runt vattenblänk skulle kunna vara snyggt ihop med kloten.
Den där överliggaren ni har vid altanräcket, den skulle ju kunna gå runt hela plätten som en inramning/pergola med något klättrande på. Pipranka, humle eller någon småblommig klematis som inte kräver så mycket ljus kanske? Då får ni en portal in till trädgården, jag älskar portaler, det är något visst med att kliva in genom en sådan! Kanske även dra ut en spaljé mot grannen och låta även den kläs med klängväxten så får de välkomnas av sin risspirea själva!
Bara för säkerhets skull: Du efterlyste svar från kompetenta trädgårdsfantaster! Jag måste väl tillägga att jag bara är fantast, inte ett dugg kompetent! Total men hängiven nybörjare

Lycka till!