bandin
Har nyligen tagit över en tomt som är lite vildvuxen för tillfället. På tomten finns tre olika "buskar" med långa hallonskott som tycks ha vuxit lite som de velat. Jag har ingen aning hur gamla skotten är och alltså heller inte om några kommer att bära frukt i år. De ser ganska risiga ut så jag är frestad att skära lite, samtidigt vill jag inte förstöra dem och vill gärna ha bär i sommar.

Alltså, ska jag ta bort vissa skott eller låta de stå som de är?

Mvh,
Jessica
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att gallra bort en del skott genom att klippa bort dem nere vid marken. Om du inte ser vilka som burit frukt gallra lite på måfå det gör inget om du råkar klippa bort en del unga skott som ännu inte burit frukt, hallonplantorna mår inte dåligt av lite gallring.
Hannele
Det händer inget, om du väntar till augusti - då kan du tydligt se och ta bort skott som burit bär i sommar.
SannaM
...åtminstone på våra hallon så ser man vid den här tiden på året tydligt vilka som har burit hallon förra året (vita, grenade, döda) Klipp av ett par man ser tydligt om de lever på snittytan. Vill du kan du alltid gallra lite, mest så du kommer åt att plocka på ett vettigt sätt. Hinner du inte går det alltid att ta saker som de kommer. Nya hallon nästa år och då vet du lite mer.
SannaM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon