Full version: Bäck men ingen damm
Åsa zon 6
Jag skulle så gärna vilja ha en bäck som rann nerför vår slänt, men jag vill inte ha någon damm vare sig upptill eller nertill. Skulle det se dumt ut? Kommer det att bli en massa alger eller annat otyg i vattnet? HJÄLP! wink.gif
KURT
Nej det borde gå bra. Men man behöver ju en pump som återcirkulerar vattnet, om man inte har tillgång till en naturlig bäck eller har obegränsat med vatten. Ev måste man göra ett underjordiskt vattenmagasin så att pumpen inte går torr. Man måste alltid ha någon form av rening när man använder pump, oftast mekaniskt + uv eller annat filter.
ewa zon 3
Ingen expert på dammar, bäckar mm men har själv funderat på något i den här stilen i form av vattentrappa i en slänt. På Aqua interiörs hemsida finns info om pumpar och sånt men det har du kanske redan kollat in.

/Ewa smile.gif
Åsa zon 6
Tack för tipsen!
fifi
Jag hittade häromdagen en dammfolie med fastklistrade stenar.
Den blir perfekt till min bäck nerför en slänt. Det verkar väldigt enkelt att bara gräva en kanal och sedan lägga ut dammfolien med färdiga stenar på och komplettera med lite större stenar här och där.
http://www.stackmora.com/handels/dammindex.html
dammfolie
Kalle Mandelstam
Se bara till att det inte blir en "kanal" om det är en bäck du vill ha. Att bara gräva ett dike och sedan ha rinnande vatten där blir sällan likt en bäck. Tänk på att göra partier grundare där det får forsa lite, någon större sten som vattnet får "falla" över, gör den ringlande om slänten tillåter. Det är en konst att göra en konstgjord bäck, att få den att se naturlig ut. Ut och gör fältstudier! smile.gif

Lycka till!

/Kalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon