Gurkan
Har sått ett antal olika Aklejor. Nu har dom stått i kylen minst 5 veckor och det enda som gror är nåt äckligt luddigt mögel.

Ni som brukar fröså Aklejor, hur lång tid tar det egentligen ??

Jag blir otålig över alla frön som tar med än 5 dar på sig ... Dahliorna kom upp på tre dar ... Zinnian kom upp på 36 timmar .... är det verkligen värt beväret med månader i kylen ?

Hade varit kul att få plats med lite mat också i kylen ... wink.gif

Nu ska jag gå och krama mina tomatbebisar ... dom kan man alltid lita på !! wub.gif
Christer i Falköping
Men varför ställer du inte ut dem? Då gror de när det är dags.
Christer.
gunnelö
CITAT (Gurkan @ 03-04-2006, 20:22)
Dahliorna kom upp på tre dar

Vad avundsjuk jag blir.
Mina har inte kommit upp alls.
Det kan ju i och för sig ha något att göra med att jag inte sått dem.
Och det i sin tur hänger nog ihop med att jag inte kan hitta fröna!!!
Man skulle ju kunna tro att dom är där jag har alla mina andra frön, men icke. wacko.gif
Enligt den jag fått fröna av är det den allra vackrast dahlian som finns. Typiskt mig att slarva bort fröna då.
Var ska jag leta? wink.gif
(retorisk fråga, jag vet)

Suck! sad.gif
Gunnel Ö
Sandis
Jag har också sått aklejor, hade dom inte i kylen alls, utan fick tipset att bara ställa in dom där om fröna inte började gro. Så jag provade ha dom i rumstemperatur, och *poff* efter ett par veckor kom dom upp.
Meningen med kylen är väl att imitera den period då dom ska vila, så dom kommer nog inte upp så länge dom står kvar i kylen...
Gurkan
Ok, tack för era tips. Jag plockar ut dem och väntar på ett "poff" !! smile.gif

Gunnelö ... hoppas du hittar dina frön !! laugh.gif ... förlåt att jag skrattar ... nästa år, ska du se ... då går det bättre ...
kerstin z5-6
Gurkan ... tålamod-efter 5v i kyla kan det ta tre innan de gror , luddet -gör bara att fröskalet bryts ner
Patiense är ett bra kortspel under tiden laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

händer inget mer ta en sväng till ute ...
Gurkan
Men åhhh ...

Var får man tag på tålamod då ? Gärna stor-pack. Jag kollade på Apoteket, dom hade inte. sad.gif
kerstin z5-6
Efter ett par 100 olika perennasådder brukar det infinna sig -och jag menade efter köld kan det ta tre veckor ,inget annat smile.gif ...
Så kungsljus de gror på 24 tim , låga nejlikor perenna likaså -de är de otåligas tröst biggrin.gif tongue.gif
Maggan H
CITAT (Gurkan @ 03-04-2006, 20:22)
Har sått ett antal olika Aklejor. Nu har dom stått i kylen minst 5 veckor och det enda som gror är nåt äckligt luddigt mögel.

Ni som brukar fröså Aklejor, hur lång tid tar det egentligen ??

Jag blir otålig över alla frön som tar med än 5 dar på sig ... Dahliorna kom upp på tre dar ... Zinnian kom upp på 36 timmar .... är det verkligen värt beväret med månader i kylen ?

Hade varit kul att få plats med lite mat också i kylen ... wink.gif

Nu ska jag gå och krama mina tomatbebisar ... dom kan man alltid lita på !! wub.gif

Mina vita aklejor grodde inne (Boden, lysrör, ca 15 grader) 12 mars efter att ha stått ute 7 januari-21 feb. Dom lila däremot, ute samma period men grodde bara för nån vecka sen, och då efter att jag rotat runt lite i jorden. Kanske var den för kompakt. rolleyes.gif
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2006, 18:26)
Så kungsljus de gror på 24 tim

Av en hel påse vita kungsljus har bara ett jag, upprepar ett frö grott mad.gif
När det gäller Akleja så grodde Akleja vulgaris snällt varmt efter 9 dar. Akleja viridiflora kylbehandling 4v grodde efter 2v smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
omogna frö ? Skumt mina blir gräsmattor -hör av dej om du vill ha av dem smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ewa zon 3
Ja tack PM:ar dig

/Ewa smile.gif
Gurkan
Nu har dom tittat upp !!!!

Tack för stöd och tröst. smile.gif
kerstin z5-6
Kul ! Då får man se bilder när de blommar då ? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon