haltalotta
03-04-2006, 20:29
Hejsan
Skulle vilja få tips om hur jag kan gå vidare att finna växter som tillhör de som de hade förr.Jag söker i första hand begonior de håriga,med bubbliga blad o streptocarpusar med stora klockor.Jag har annonserat överallt i tidningar,forum,efterlyst i radio.varit på handelsträdgårdar,frågat alla jag kommer på m,m några gamla sorter har jag fått tag på men nu vill jag få tag på metallica en begonia med glänsande blad med tydliga bladnerver tillhör buskbegonior &söker även gamla stora streptocarpusar med vita blommor som klockor.Har ni något tips hur jag kan gå tillväga..?haltalotta
Alexander-VG-zon3
03-04-2006, 20:34
vill du har fler tips på växter som man kallar mormors växter
så är det
bergpalm
fjäderspariis
kentiapalm
sån gran
begonia
pelargon
ungkalrsblomma
medelhavsväxter
m.m
sen vet jag inte var du hittar dom andra som du letar efter kolla runt lite å s eom du jhjittar
haltalotta
03-04-2006, 21:07
Tack för ditt tips,haltalotta.
Jag råkar jobba på museum och ha framför mig en lista på rumsväxter man hade på en skola här år 1895 (där är förvånansvärt många som fortfarande hör till de populärasta rumsväxter):
Änglatrumpet (Brugmansia suaveolens)
Stickmyrten
Pärlhaworthia
Zebra-aloe
Glansaloe
Krinum "Sarons lilja"
Thuja
Fläckbegonia (Änglavinge antar jag?)
Sommarbegonia
Knölbegonia
Dracena
Svärmors kudde
Novemberkaktus
Myrten
Oleander
Rosengeranium "storknäbb"
Fuchsia (kristi blodsdroppe)
Yucca
Borstakacia
Murgröna
Hortensia
Amaryllis
Fönsterfikus
Höblomster
Heliotrop
Fläckig munkhätta
Iris
Pelarkaktus
Monstera
Benved
Aralia
Aucuba
Aspidistra
Fönsterazalea
Ananaskörsbär
Strimblad
Ginger2
04-04-2006, 14:07
CITAT (Hum @ 04-04-2006, 06:18)
Jag råkar jobba på museum och ha framför mig en lista på rumsväxter man hade på en skola här år 1895 (där är förvånansvärt många som fortfarande hör till de populärasta rumsväxter):
Stickmyrten
Pärlhaworthia
Zebra-aloe
Glansaloe
Krinum "Sarons lilja"
Thuja
Sommarbegonia
Knölbegonia
Dracena
Svärmors kudde
Novemberkaktus
Myrten
Oleander
Yucca
Borstakacia
Murgröna
Hortensia
Amaryllis
Fönsterfikus
Höblomster
Heliotrop
Fläckig munkhätta
Iris
Pelarkaktus
Monstera
Benved
Aralia
Aucuba
Aspidistra
Fönsterazalea
Ananaskörsbär
Strimblad
Förvånande att inte pelargon nämns. Jag trodde att det var en riktig mormorsväxt.
Rättelse, jag ser nu att rosengeranium finns på listan.
Alexander-VG-zon3
04-04-2006, 14:09
CITAT (Hum @ 04-04-2006, 06:18)
Stickmyrten
Pärlhaworthia
Zebra-aloe
Glansaloe
Krinum "Sarons lilja"
Thuja
Sommarbegonia
Knölbegonia
Dracena
Svärmors kudde
Novemberkaktus
Myrten
Oleander
Yucca
Borstakacia
Murgröna
Hortensia
Amaryllis
Fönsterfikus
Höblomster
Heliotrop
Fläckig munkhätta
Iris
Pelarkaktus
Monstera
Benved
Aralia
Aucuba
Aspidistra
Fönsterazalea
Ananaskörsbär
Strimblad
coolt
lustigt, de måste ha haft det riktigt kallt i den byggnaden stundom. Mycket intressant även för oss andra reserv:)
CITAT (haltalotta @ 03-04-2006, 21:29)
...nu vill jag få tag på metallica en begonia med glänsande blad med tydliga bladnerver tillhör buskbegonior &söker även gamla stora streptocarpusar med vita blommor som klockor.Har ni något tips hur jag kan gå tillväga..?haltalotta
Hej haltalotta!
Kolla bilden på begonia i mitt album, är det en sån du menar? I så fall kan jag ordna skott åt dig.
Och vad menar du med att streppens blommor ska vara som klockor? För vita streppar finns väl i affärer?
Lycka till!
Emma
haltalotta
04-04-2006, 21:41
Tack för alla svar men jag undrade var man kan få tag på dem,,Hälsar Halta lotta..
Titta i mitt fotoalbum så får kan ni se hur de ser ut,,
ps Det är stor skillnad på gamla wiesmoor hybrider av streppar som det fanns på 50 talet mot de vita streppar som finns i dag i handeln..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.