Full version: mirabilis jalapa
lissa
Hej alla.....I år har jag för första gången sått Mirabilis Jalapa...den har tagit sig väldigt bra och ska skola om den nu, trots att den är ganska stor..men, ska den toppas??? Och vad heter den på svenska??? smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Dom kallas för Underblomma på svenska... rolleyes.gif Jag har aldrig toppat mina, men har ingen aning om det skulle vara en fördel, plantan blir stor och grenar sig själv. På hösten tar jag in krukan och ställer den svalt, runt jultid brukar alla grenar ha gått av och knölen går i vila. Jag vattnar ytterst försiktigt under viloperioden för att till våren starta upp den igen. Knölen växer och blir väldigt stor, och man kan övervintra den i många år ifall man har lust. Det blir många frön varje år som man kan fröså tidigt och få många nya plantor av rolleyes.gif /Helen
lissa
Hej Helen..tack för hjälpen..Underblomma heter den alltså, jag visste inte att det blev en knöl av den, jag har ju sått frön, men det är bara bra för jag gillar knölar och lökar , dom är alltid lättare att sköta om tycker jag....skönt att inte behöva toppa, jag blir nervös av sånt, förmodligen för att jag inte är van tongue.gif tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
Du kommer att få massor av frön i fortsättningen från dina plantor, dom får du fröså och byta med kompisar mot något annat eller sälja på växtmarknader rolleyes.gif /Helen
lissa
Här finns det inga växtmarknader på samma sätt som i Sverige, tyvärr. Däremot så brukar man byta eller ge bort i olika forum, men det brukar oftast vara lite ovanligare växter ma handlar med...jag får väl ta och så dubbla rader i värsta fall..om dom kommer att blomma vill säga laugh.gif laugh.gif
Leif Widén
rolleyes.gif Hej Lissa, skriver du från Barcelona där du undrar hur Underblomma, Mirabilis Jalapa, kan trivas? Den är spridd över Turkiet, Italien, Spanien och Centralamerika, så no problemas.
Rötterna har använts som diarrémedel och Linné ville ha dem som medel mot malaria. Men glöm det, blommorna är härliga.
Leif
lissa
Tack för det Leif, just nu verkar det som om det är få frön som har tagit sig, men hoppas att dom som har kommit upp kommer at blomma biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon