Full version: mirabilis jalapa
lissa
Hej alla.....I r har jag fr frsta gngen stt Mirabilis Jalapa...den har tagit sig vldigt bra och ska skola om den nu, trots att den r ganska stor..men, ska den toppas??? Och vad heter den p svenska??? smile.gif
Helen i Pite Zon 5
Dom kallas fr Underblomma p svenska... rolleyes.gif Jag har aldrig toppat mina, men har ingen aning om det skulle vara en frdel, plantan blir stor och grenar sig sjlv. P hsten tar jag in krukan och stller den svalt, runt jultid brukar alla grenar ha gtt av och knlen gr i vila. Jag vattnar ytterst frsiktigt under viloperioden fr att till vren starta upp den igen. Knlen vxer och blir vldigt stor, och man kan vervintra den i mnga r ifall man har lust. Det blir mnga frn varje r som man kan frs tidigt och f mnga nya plantor av rolleyes.gif /Helen
lissa
Hej Helen..tack fr hjlpen..Underblomma heter den allts, jag visste inte att det blev en knl av den, jag har ju stt frn, men det r bara bra fr jag gillar knlar och lkar , dom r alltid lttare att skta om tycker jag....sknt att inte behva toppa, jag blir nervs av snt, frmodligen fr att jag inte r van tongue.gif tongue.gif
Helen i Pite Zon 5
Du kommer att f massor av frn i fortsttningen frn dina plantor, dom fr du frs och byta med kompisar mot ngot annat eller slja p vxtmarknader rolleyes.gif /Helen
lissa
Hr finns det inga vxtmarknader p samma stt som i Sverige, tyvrr. Dremot s brukar man byta eller ge bort i olika forum, men det brukar oftast vara lite ovanligare vxter ma handlar med...jag fr vl ta och s dubbla rader i vrsta fall..om dom kommer att blomma vill sga laugh.gif laugh.gif
Leif Widn
rolleyes.gif Hej Lissa, skriver du frn Barcelona dr du undrar hur Underblomma, Mirabilis Jalapa, kan trivas? Den r spridd ver Turkiet, Italien, Spanien och Centralamerika, s no problemas.
Rtterna har anvnts som diarrmedel och Linn ville ha dem som medel mot malaria. Men glm det, blommorna r hrliga.
Leif
lissa
Tack fr det Leif, just nu verkar det som om det r f frn som har tagit sig, men hoppas att dom som har kommit upp kommer at blomma biggrin.gif biggrin.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon