Full version: Klockranka
Sandis
Någon som har tips,
sådde frön till klockranka för säkert tre-fyra veckor sedan, men dom vill inte gro.
Har jag för lite tålamod eller är det ett hopplöst fall? Finns det något jag kan göra för att få dom att kika upp?
Helen i Piteå Zon 5
Har det inte grott efter så många veckor tror jag att du får köpa nya frön och fröså igen, tyvärr. Jag brukar blötlägga mina 1 dygn i vatten först, fröna blir väldigt slemmiga, men jag tycker dom gror lättare, men jag vet att många tycker att direktsådd fungerar lika bra. Angående Klockranka så tycker jag att dom blåa gror betydligt lättare än de vita, men testa du! rolleyes.gif /Helen
Storåtjejen
Min vita klockranka grodde efter ca 3 v med några dagars intervaller. Den blå efter två veckor. Den vita hade lite sämre grobarhet, den blå 100% tongue.gif
Katti med torpet
Mina blå har grott väldigt oregelbundet och överhuvudtaget betett sig mycket underligt!
1 el. 2 grodde rätt omgående. Några andra kom upp men hade fastnat med huv'et i mössan. Efter att de hade stått med fröskal på huvet i 2 veckor klippte jag försiktigt runt kanten på fröet så att den kunde veckla ut bladen, visserligen lite vingklippt men dock.
Några andra har grott så tillvida att jag ser nacken sticka upp ur jorden men sen är det stopp. De har stått där med blottad nacke men med huvet kvar nere i jorden i minst två veckor nu.
Känns som att de har förskräckligt svårt att få ut både rötter och blad ur de där skalen. Undrar om man skulle klippa kanten på skalet redan innan man sår nästa gång, eller kanske så i kaffefilter så man ser vad som händer...

Funderar Kattis
Sandis
Usch vad tråkigt.. Det är just vita jag har.
Men nu har jag köpt andra frön, köpte månvinda (en sort av blomman för dagen om jag förstått det hela rätt?) och hoppas att det fungerar bättre. Verkade vara så många som hade problem med vita klockrankor att jag inte törs prova igen tongue.gif
lissa
När jag ser att dom tittar upp med mössn på, så brukar jag finspraya med vatten, om det går så försöker jag täcka dom med plast så att det blir riktigt fuktigt, väntar nån timme eller mer, och sen tar jag en lång fin nål och försöker pilla av den med. Om jag känner att skalet fortfarande är väldigt hårt tar jag lite mer spray. Sen jag började med det systemet tycker jag att dom klarar att bli av med mössan rätt bra...

Mina klockrankor tar ovanligt lång tid på sig att växa, dom grodde fort, men sen har det blivit stopp..men dom lever i alla fall smile.gif smile.gif
Ullet
JAg sådde klockranka för några år sedan och den tog en evig tid på sig, tre veckor räckte inte helt klart. Fröna var iofs rätt gamla men allt kom upp av dom fem frön jag satte. Jag skulle vänta någon vecka till innan jag gav upp projektet.*leker tålmodig vilket jag absolut inte är*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon