|
krellus
04-04-2006, 07:25
Det här har det ju säkert skrivits om en hel del men nu är det ju ny säsong på "g"... och vissa här har säkert frösått en del redan. 1) Rosor... olika varianter 2) Riddarsporrar. Höga och ståtliga... som mig! 3) Fingerborgsblommor.
Kakaduan
04-04-2006, 14:47
När jag har skrivit det här kommer jag säkert på någonting annat som jag borde ha skrivit, men spontant...
pioner!
Kakaduan
Whiskuchi
04-04-2006, 14:54
Ingen aning, just nu längtar jag som en galning till tulpanerna kommer upp, men sedan kommer jag flytta min ömma låga till något annat. Ombytlig var bara förnamnet!!
krellus
04-04-2006, 15:02
kakaduan... Hur kunda JAG glömma PIONER !!!!
CITAT (krellus @ 04-04-2006, 08:25) 2) Riddarsporrar. Höga och ståtliga... som mig!  Äh de jä***rna viker sig ju så fort det blåser lite!
kerstin z5-6
04-04-2006, 15:47
Finns sorter som inte viker sig  Favoriter Rosor -måste man inte hålla sig till en ? Då tar jag Quadra,remonterande klätterros z6  Perenner Grönlilja Zigadenus elegans
Favoriter... hmm... är svag för mina pioner. Här ihop med förgätmigej.  Sedan har jag ju mina hibiskusar Ciczi
Miamamma
04-04-2006, 19:48
Ophelia
04-04-2006, 19:56
Hmmm....herregud vad svårt!!!! En blyg cyklamen som sticker opp sitt lilla blommande huvud bland snö och drivis är nog en som får mitt hjärta att smälta Den ljuvligt doftande doftviolen är en annan som stulit en plats i mitt hjärta Kan få lite hjärthopp när jag ser Malus Sargentii blomma. Innan knopparna slår ut så hänger de som pärlor och pryder busken Är även förälskad i buskpionens elegans och dess tuffhet
Sirliga Löjtnatshjärtan  på försommaren och Fänrikarna som står tätt, tätt runt en stor gråsten får mig att falla i trans. I somras så hade Löjtnanten fått sällskap av en självsådd Akleja i en vinröd ton som gick perfekt ihop. /Anki
Jag har måååååååånga favoritblommor,men nitt hjärta slår 1Rosor 2 Pioner och alla andra vackra blommor,buska och träd. 
Jag kan inte alls välja, det finns så många olika vackra..
Fuchsior, blåklockor, löjtnandshjärta, Rosor, Clematis m.fl.
mammafia
04-04-2006, 20:48
liljekonvaljen  den luktar sååååå gott....
Äppelblom...tänk så fint  Och potatisblommor
absolut omöjligt att peka ut en favorit, men fucsior, amaryllis, lavendel, orkidéer. Alla är underbara.
virrevarv
05-04-2006, 07:10
Vad svårt! *Min ljuva ros; Aimible Amie (nu har jag ju ännu inte så många rosor och välja bland i min trädgård... Fråga mig om några år så har jag nog större ångest!  ) *Förgätmigej är underbar med sin söta blommor! *Pelargoner *Stjärnflockan tycker jag är vacker i sin enkelhet Och så alla andra blommor i min trädgård förstås!!! På första plats ligger alltid Rosorna sen varierar det efter det. Ha det gott!!
Pelargoner och kärleksört
Alla sorters Malvor och min nya favorit Pelargoner... ...jo det är sant jag har fastnat i pellis träsket...  ...men jag har än så länge bara 2 pellisar...men har väntat på en stor betällning i 2 månader snart....de är lite försenade...
Jag har för många favoriter för att klara av att välja ut någon, men Vallmo, Clematis och Rosor ingår defenitivt i favoritkompotten På vilket sätt tycker du att Stjärnflockan är enkel, virrevarv? Smeknamnet "mormors brosch" passar väldigt bra in tycker jag
gunnelö
05-04-2006, 10:03
Blåsippa Gunnel Ö
Caprice
05-04-2006, 12:23
Rosor, liljor samt heucheror... bla...
Liselotte i zon 3
05-04-2006, 12:39
Vårens första tussilago För då vet jag att den blommande prakten börjar snart. Liselotte i zon 3
Blomstertanten
05-04-2006, 13:41
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2006, 16:47) Grönlilja Zigadenus elegans  Åhhhhhhhh, var har du hittat den Kerstin ? Och hur vill den bo ? Den har stått högt på min önskelista länge ! Min favorit blomma/växt är ... .... allt som blommar överhuvudtaget ! Och allt som växer och är grönt !
ewa zon 3
05-04-2006, 15:57
Omöjligt att välja en så....... Förra året var det tex - Perenn, Salvia nemorosa 'Caradonna' med sina vackra mörka stjälkar -Lökväxt, Flocktulpan med sin härliga doft och att den stod länge trots full sol -Klematis, Tangutica tarda 'Lambton Park' som doftade så gott och växte upp så fint från att ha varit nästan ingenting i en liten tidnings-pappers-kruka till att täcka en hög spalje - Ros, Rose de Recht som blommade så villigt och underbar doft I år ska jag försöka fota de perenner, träd och buskar jag har så att jag kan lägga in lite bilder i albumet. Så kul att se andras bilder här på forumet /Ewa
Bodenblomman
05-04-2006, 16:52
kerstin z5-6
05-04-2006, 18:18
På växtmarknad i Piteå  men jag har även sått grönliljor i år halvskugga , lagom dränerat -inte så kinkig alls
Rapchic
05-04-2006, 18:23
dracena, lucky bamboo sorten  bor i lägenhet så jag vet inte om några uteblommor... men jag minns att när jag var liten hade min mamma några vita rosor som jag gillade
Almdalen
05-04-2006, 18:24
Pelargoner och Fuchsior 
Funderat och funderat. Den här skulle jag sakna mest om alla blommor försvann  Känn doften under en ljummen kvällspromenad Kaprifolen, Bohusläns landskapsblomma
Hej! Mina absoluta favoritblommor (förutom liljekonvaljer och syrener för doften) är solrosor. (Nu blev jag intresserad av grön lilja. Ska kolla upp fler bilder på nätet. Jag tycker om blommor som nästan inte har nån färg, trots solrosorna.) Helios
Kerstin z4-5 Jag tyckte att grönliljan var så fin, men inte heter den zigadenus elegans. Det är gullranka. Kan väl inte vara samma sak? Helios
Kerstin z4-5 Har kollat , liljan heter bara zigadenus. Helios
Caprice
13-04-2006, 00:55
CITAT (helios @ 13-04-2006, 00:36) Kerstin z4-5 Har kollat , liljan heter bara zigadenus. Helios Zigadenus betyder väl "lilja"...? Det är mao en art... Även jag har sått Zigadenus elegans, så visst finns den!
Lars-Olof Arvids
13-04-2006, 10:21
Min favorit just nu är snökrokusen (Crocus tomasinianus) med sina vackra ljuslila blommor som kom fram mindre än en vecka efter att snön försvann.  Men jag saknar förra årets favoritvårblomma, guldadonisen! Olle
Åh, jag gillar oxå zigadenus elegans och har sått nu två år i rad. Gullranka heter Epipremnum pinnatum och är inte samma. Sen har jag fått nåt hjärnsläpp och är helt sålt på oranga blommor. Som jag egentligen inte alls tycker om. Konstigt  Orange dahlia /Åsa
kerstin z5-6
13-04-2006, 10:38
Grönliljan HETER zigadenus elegans  och står alltid nästan sist i alla frökataloger -den är en segis att så ibland , man får ha lite tålamod med den . Gullranka (Epipremnum pinnatum) tillhör kalla växterna och är inte någon lilja
Blomstertanten
13-04-2006, 10:54
Min favorit just nu  Snart slår den vita blåsippan ut och då är den min favorit !
Snöflinga
13-04-2006, 16:22
Detta var svårt  Kanske, nej det är solrosor ... förutom linnea, men tror ej den finns i rabattvariant ... är det någon som vet ? Första tussilagon gör mig glaad  Men alla blommor är sköna
Clematisen, Lupinerna och de tacksamma malvorna håller jag högt. Men allra, allra vackrast, är en hel äng, överfull med maskrosor!
Ophelia
14-04-2006, 08:23
Idag är det tussisar som är min favorit. Gula små solar som strålar
Går det att välja en??? Jag tycker att det varierar hela tiden vilken jag tycker bäst om. Just nu gillar jag nog nejlikor mest.
Mina Top 10 favoriter är : 1. Liljor (stort sätt alla sorter) även dagliljor 2. Rosor 3. Klematis 4. pioner 5. Rhododendron och Azalea 6. Löjtnantshjärtan 7. Riddarsporrar 8. Tulpaner 9. Purpurklätt 10. Blomman för dagen (Morning Glories)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|