RachelPT
Hej,

Jag hade tänkt att odla upp slingerkrasse i en stor kruka med klätterställning i mitten eller så kanske jag bestämmer att ha det i rabbaten. Jag bor i skåne och hade tänkt att sätta fröna direkt i jorden i krukan i Maj. Tror ni att det kommer att lyckas? Borde jag göra på ett annat sätt? Vad ska jag ha för jord? Tacksam för hjälp.
jendah
Jag sådde busk och slingerkrasse i balkonglådor uomhus i slutet av april förra året. Hade leca-kulor i botten, uppe på det planteringsjord och på toppen några cm såjord. Ingen aning om det var "rätt sätt" men så här såg det ut i början:

(Senare blev det tyvärr inte lika bra, men nu har jag lärt mig att inte så för många, gallra mer och att de vill ha mer sol än de fick i min djupa entreskugga. Alltid lär man sig något smile.gif )
Irene_L
Om du lägger fröna i vatten ett dygn före sådd så gror dom lättare. rolleyes.gif
mvh
Irene
RachelPT
Jendah, vilken fin bild! Hur tätt ska man sätta fröna då för att det inte ska blir för många?

Är det lagom att direkså i maj för zon 1?
jendah
Ujdå... glömde visst nämna att jag la fröna i blöt ca 1 dygn innan...

Då kan du säkert så i maj. Jag bor i zon tre på en vindpinad höjd och sådde 7/4... tror jag hade lådorna inne tills de grott iofs, men inte länge till etfer det... Kanske kan någon annan svara på det? Allting är ju sent i år...

Jag sådde två rader och om jag minss rätt 6-8 i varje rad... Det var mer rötter än jord efter ett litet tag och krassen ville inte bre ut sig mer. Tror det hade räckt med 3-5 i hela lådan, efter gallring... Men jag misstänker att man kan så lite tätare om man har mer jord än i en liten balkonglåda. I år tänkte jag satsa på krasse i större kärl.

Lycka till! smile.gif
Fenja
CITAT (RachelPT @ 04-04-2006, 10:07)
Jendah, vilken fin bild! Hur tätt ska man sätta fröna då för att det inte ska blir för många?

Är det lagom att direkså i maj för zon 1?

I en vanlig balkonglåda skulle jag sätta max 4-5 fröer, slingerkrasseplantorna blir enorma!! Du kan säkert så i april, ha fiberduk över tills du är säker på att risken för frost är över.
De klarar i stort sett vilken jord som helst, tänk på att gödsla ofta, gärna vid varje vattning, med början en 4-5 veckor efter sådd. Krasse är riktiga gottegrisar och det blir INTE bara bladtillväxt när man gödslar - det är gammalt humbug.
Mvh
Fenja
RachelPT
Ok, äntligen sådde jag buskkrasse i rabatten idag. Min allra första erfarenhet av frösådd. Så, hur många dagar tar det innan fröna gror? Hur vet jag att det inte är ogräs som kommer upp?
jendah
Mina krasse grodde på knappt 1 vecka, men jag sådde inne i år, så ute tar det nog något längre tid.

Jag kan ta ett foto av groddarna senare och lägga upp här om du vill (i morgon bitti då).
jendah
Den utlovade bilden på krasse...
Lycka till! smile.gif

RachelPT
Åh, tack Jenda. Nu vet jag hur de ser ut. Ska verkligen vårda dem. Det ska bli så spännande.
Cattis4
Hej,

Har direktsått slingerkrasse längs med kanterna i min ena pallkrage. Inser, efter att läst här, att jag har sått för tätt. När plantorna kommer upp kan jag klippa av typ varannan så att det blir lagom avstånd? eller är det bättre att rycka upp?

/Cattis
malin72
Cattis!!!! jag för min del har svårt att döda växter så jag gräver försiktigt upp det som är för tätt och sätter någon annanstanns.....annars är det bara att dra upp dom men vänta tills du ser hur resultatet kommer att bli rolleyes.gif rolleyes.gif
Cattis4
OK,

Jag ska försöka tänka ut någon plats där jag kan sätta dem, men det börjar bli fullt överallt nu. Men som du skrev, ska se först så att det kommer upp något över huvudtaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon