Använder ni fiberduk? Blir det stor skillnad? Finns det något annat man kan använda i stället som man har hemma?
Jessica
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2003, 18:09
Jag använder fiberduk nästan överallt det blir bättre odlingsklimat under duken, squashen får ha fiberduk över sig tills de börjar blomma. Det blir några grader varmare under duken + om man lägger dem över sådder så behålls fuktigheten bättre under duken.
Jag vet att det finns folk som slänger ut vanliga lakan mot frost men jag antar att lakan blir ganska tunga ifall det är lite blött ute och det mår nog inte växterna så bra av. Blir det risk för frost och man råkat plantera ut lite för tidigt + man har inte så många växter så brukar det också gå bra att sätta en hink över plantan över natten där under hinken brukar det också bli några grader varmare.
Kan även tillägga att fiberduken går att använda som skydd mot diverse skadeinsekter på grönsakerna.
habanero
05-05-2003, 20:21
Nu för tiden använder jag alltid fiberduk när jag börjar flytta ut chilin på balkongen. Den skyddar bra mot de starka solstrålarna, och mot stark vind också.
Så fiberduken vill jag inte vara utan. Oumbärlig i mitt fall.
Hälsningar
Mats
Almdalen
05-05-2003, 20:42
Bra med fiberduk, jag använder när jag börjar sätta ut mina odlingar, skyddar mot stark solpå dagen och på natten flera lager mot kylan. Använder också vid grässådd, så fåglarna inte äter upp fröna och det växer bättre under fiberduken.
Ingegerd
Det verkar som om ni i första hand använder duken för att påverka klimatet för sådden, men tycker ni att ni märkt någon skillnad beträffande skadedjur?
Tack för svaren!
Jessica
Om man täcker ordenligt så att det inte finns glipor så skyddar det bra mot alla flygande insekter tex fjärilar som lägger larver och morotsfluga. Odlar man grösaker så kan fiberduken ligga kvar LÅNGT in på odlingssäsongen, växterna lyfter upp duken efterhand.
Gunvor Nilsson
06-05-2003, 09:01
Jag har samma erfarenhet av fiberduk som Kurt och dessutom så har jag upptäckt att rådjuren undviker att trampa på väven!
/Gunvor
Kerstin i Malmö
06-05-2003, 09:08
Fiberduken är en av mina bästa vänner! Som sagts innan, jämnare temp, håller fukt, skydd mot fåglar som vill ta frön mm mm.
Jag har nästan blommor i mina jordgubbar som legat under fiberduk, det är där inte i dom som jag inte flyttat på bara som ett exempel!
Kerstin
Förra sommaren hade jag fiberduken från sådd till slutet i juni över mörötter och kål (pak choi). Jag hade inte en enda morotsfluga och endast några ynka hål i kålbladen. Däremot hjälpte den inte mot jordloppor (på rädisorna). Det enda som är trist är att det ser så fult ut. Man vill ju gärna se hur det växer i landen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.