Bettson
Jag har länge varit tipsad om ett program som heter Roboform. Jag har inte velat testa det för jag har ansett det som en säkerhetsrisk.

Men skam den som inte ger sig. När jag till slut förstod att jag hade ett sextiotal lösen till websidor, web-butiker och annat så började jag förstå hur mycket tid jag la ner bara på att komma ihåg lösenord.

Det jag tyckte var läskigt var detta med bankcertifikat osv. Men programmet tar inte sådant. Där är det mina e-leg som gäller.

Programmet i sig är lösenords-skyddat. Så det man bör komma ihåg ar att logga ut från roboform.

Det finns något som kallas formulärifyllning också. När jag ska registrera mig på en websida tex så väljer jag formulärifyllning och vips så fylls alla uppgifter som frågas efter i på en sekund.

Det finns andra möjligheter också. Att programmet ska hålla reda på bankkortsnummer mm. Själv blir jag då lite skeptisk. Om man inte tänker på att programmet är öppet under en arbetsdag så är jag rädd att sådana uppgifter skall kunna läcka.

Men programvaran finns för typ usb-minne också. Jag har redan usb idag för mina e-leg. Tycker det känns säkrare för att jag tar dom ifrån datorn. E-legen existerar bara när jag har minnet i. Detsamma kan man ju göra med andra känsliga uppgifter.

Eftersom alzheimers börjar redan i tjugoårsåldern och jag har fyllt tjugo så kan jag rekommendera programmet till andra virr-hjärnor. tongue.gif

Nu har jag bara en kod i stället för sextio. Undrar bara vilken det var??? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Leia
CITAT (Bettson @ 04-04-2006, 11:49)
Nu har jag bara en kod i stället för sextio. Undrar bara vilken det var??? laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
Tja, det finns väl papper och penna också, fortfarande?
Eller varför kan man inte använda vanlig word-ark? unsure.gif
Pirum
Lösenordhjälp är bra smile.gif Bara man är försiktig så man har lösenorden säkerhetskopierade. För förr eller senare kraschar datorn, eller liknande, och då är det inte lätt att i huvudet komma ihåg lösenord man inte använt på flera månader smile.gif

Använder själv sällan lösenordskomplettering, trots att det stöds av de flesta webläsare, eftersom jag då vet att jag kommer att glömma lösenorden. smile.gif
Biggan_
"Har du glömt ditt lösenord, klicka här" brukar det stå laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Pirum
Jag brukar ibland ha som svårast att komma ihåg användarnamnen...för lösenordet brukar ju gå att få ja smile.gif Bara man kommer ihåg vilken mailadress man använde när man registrerade sig 2002...smile.gif
Bettson
CITAT (Hannele @ 04-04-2006, 10:57)
Tja, det finns väl papper och penna också, fortfarande?
Eller varför kan man inte använda vanlig word-ark? unsure.gif

Tja, det handlar väl om vilken tid man vill lägga ner.

Som sagt sextio lösenord. Dels skall man leta upp lösenorden. Dels skall man skriva in dom. Eftersom jag ibland har flera olika lösenord för att komma in på smma ställe så kan jag aldrig använda windowsminnet för det kan blockera inloggningne när jag har en annan användare.

jag ha enligt mina egna tidsstudier räknat ut att jag använder minst tjugo minuter per dag för att leta reda på och skriva in lösenord.

Och jag sa minst, ibland vissa perioder kan det bli mera.
Bettson
CITAT (Pirum @ 04-04-2006, 11:09)
Lösenordhjälp är bra smile.gif Bara man är försiktig så man har lösenorden säkerhetskopierade. För förr eller senare kraschar datorn, eller liknande, och då är det inte lätt att i huvudet komma ihåg lösenord man inte använt på flera månader smile.gif

Använder själv sällan lösenordskomplettering, trots att det stöds av de flesta webläsare, eftersom jag då vet att jag kommer att glömma lösenorden. smile.gif

Jag har inte en sportmössa att komma ihåg mina. Har fyllt tjugo du vet.... laugh.gif

Jag kör alltid med dubbel säkerhet. Har en extra dator där alla program ligger identiska. Har den egentligen bara för att kontrollera mina säkerhetskopior. Jag tycker inte det räcker med att säkerhetskopiera. För mig har det två moment. Säkerhetskopiera och PROVA säkerhetskopian så att den går att packa upp igen. Och sedan förvaring i annan byggnad.

Där tänkte jag använda passgo2 den portabla roboformen via usb.

Sedan har jag förprogrammerad säkerhetskopiering till extern Webbhall på hela dokumentmappen var tredje timme.

Administrativa systemet säkerhetskopierar jag en gång per dag och skickar också till Webhallen.
Bettson
CITAT (Birgitta P @ 04-04-2006, 11:11)
"Har du glömt ditt lösenord, klicka här" brukar det stå laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Oja, har provat den varianten också. OCh så ska man ha en lösenordsfråga för att påminna sig själv om vad lösenordet skulle vara.

Och vad var nu det svaret wacko.gif
Inga från Närke
Varför har ni så många lösenord överallt? Jag har ett enda på alla mina kort och på datorn hemma har jag inget.
På jobbet har jag samma på alla 3 ställena jag skall in på och där byts det ju var 3-dje månad och då byter jag på alla samtidigt. Lätt som en plätt.
Bettson
CITAT (Inga från Närke @ 04-04-2006, 16:52)
Varför har ni så många lösenord överallt? Jag har ett enda på alla mina kort och på datorn hemma har jag inget.
På jobbet har jag samma på alla 3 ställena jag skall in på och där byts det ju var 3-dje månad och då byter jag på alla samtidigt. Lätt som en plätt.

Man har nog inte något val alla gånger.

Man blir ju tilldelad lösenord som inte går att ändra på vissa ställen

På andra så kan ditt användarnamn vara upptaget och du måste hitta på något nytt. Försök att registrera dig på Akademibokhandeln tex. man får vara uppfinningsrik. Det samma gäller på andra frekventa ställen.

Jag har nog också kört med varianten samma.Det funkade en tid, men sedan var det kört.

Visserligen är mycket av detta kundstyrt för min del men i alla fall.

Har tex nio olika lösenord hos Fora pga av att jag loggar in som kundens användare.

Lösenord för kunders räkning hos tex paynova. Tror jag har 5 st där.

Kreditor 8 st osv. SÅ är det e-redoviningen. Olika web-butiker, olika fora osv. Det blir en del vad det lider. För att inte tala om inloggning till diverse olika fraktlösningar.

Värsta ångesten har jag varje år jag slall börja lämna deklarationer via ELDA. Det lösenordet anvädner jag bara ca sex veckor varje år.

Och så hämtar jag material för kunders räkning på deras webhallar.

E-legitimationerna har jag också samma kod på. Men de måste ju av säkerhetsskäl bytas relativt ofta.

Ibland känns hjärnan som potatismos wacko.gif
pinhead
min användare och lösen går runt varann . ha bara vissa som jag använder . men när det gäller mosms måsta ja skriva ner det . vart för många konton på samma ställer eller rättare sagt 10 koton o dom ökar , så vart ett virr varr i skallen
Hannele
CITAT (Bettson @ 04-04-2006, 19:16)

Har inte hittat ett enda ställe, där man inte kunnat ändra till sitt eget,
många är mer svåra att hitta, men det går.
Bettson
CITAT (Hannele @ 04-04-2006, 22:24)
CITAT (Bettson @ 04-04-2006, 19:16)

Har inte hittat ett enda ställe, där man inte kunnat ändra till sitt eget,
många är mer svåra att hitta, men det går.

Hoppsan!

Då är jag väl så dum så att jag inte hittar det då. Det var ju synd att jag köpte ett program alldeles i onödan. SÅ det kan gå laugh.gif

Att jag sparar en massa tid och ville ge tipset vidare, det var också dumt.
Otroligt dumt. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ja det är ju klart, jag jobbar direkt mot internet mer än tjugo timmar per vecka så jag är inte så erfaren.

Jag ger mig genast, dvs Köp inte roboform. Det var ett väldigt dåligt tips.

Nu tänker jag ha en bra dag.Önskat er andra det också

wub.gif
Gillan
Hör du Bettson! Du får väl tänka på alla oss
som vill ha lite tips också. tongue.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon