Full version: Klemaris
Elisabeth P
Jag köpte förra året två klematis.
Vissa sorter ska ju beskäras, men jag har ingen aning om hur det är för mina sorter. De ser jätterisiga ut nu, men jag hoppas att de kommer igång nu när våren äntligen är på väg.
De jag har heter
Dr Ruppel (rosa)
Miss Bateman (vit)
Någon som vet hur jag ska göra?
När och hur beskär jag?
Lisa
Elisabeth P
Så blev det fel i rubriken och det går inte att ändra wacko.gif Typiskt./Lisa
anilin
Hej,båda sorterna blommar på fjorårsskotten så du ska bara putsa bort lite som verkar dött,gör det i slutet av april eller början på maj beroende på i vilken zon du bor i.
Hälsningar anilin
Elisabeth P
Bor i zon 4-5 så då är det nog bäst att vänta tills början av maj, eller?
Hoppas bara att de har överlevt vintern.
Om de nu blommar på fjolårsskottet ka jag då beskära på hösten eller inte alls?

Lisa
anilin
Du får nog vänta tills i mitten på maj eller när du ser att det börjar komma skott.Ingen höstbeskärning.Mvh anilin
kerstin z5-6
och de kan se jättedöda ut, men vakna -ge tusan i sekatören en bra bit in i maj när de bladar ut biggrin.gif
Elisabeth P
Okej, det é nog bäst att sätta mig på händerna då laugh.gif
Tack för hjälpen

Lisa
Lotta i Gbg
Jag tycker absolut att du ska beskära dem nu. Av erfarenhet så vet jag att det kan vara svårt att klippa i clematis som börjat växa. Klipp ner de till 2-3 bladpar ovan jord. Det är nyplanterade plantor som mår bäst av beskärning. Båda sorterna är förövrigt sorter som blommar på både års och fjolårsskott, så på sikt kan du kanske beskära varannan ranka. Det är iofs tveksamt om de kommer att klara den tidiga blomningen hos dig. Miss Bateman blommar bara sent hos mig i zon 3.
Elisabeth P
blink.gif wacko.gif Åh hjälp nu blev det svårt vems råd jag bör följa.
Miss Bateman har iof sig gått av under vintern, så den har ingen vidare stängel att klippa, det finns kanske kvar ca 30 cm.
Är det kört för all framtid om jag gör fel, eller är det endast i år som ev blommning uteblir?
Dvs inte klipper - och så bör de klippas?
eller
Klipper - och så ska de inte klippas?

Lisa
kerstin z5-6
nej det är inte alls kört , jag klipper ytterst lite i mina Clematis , andra föredrar andra metoder -men eftersom Borås är närmare Lotta än mej -kanske du bör följa hennes modell
Lotta i Gbg
Du kan lugnt lita på mig. Jag säger inget annat än vad all klematisexpertis säger (Magnus Johnsson, Jan Lindmark etc) Det blir inga problem alls om du beskär. Då blir plantan kraftigare och mer välväxt. Eftersom den blommar på årsskotten så får du förmodligen blommor i slutet på sommaren, på de nya rankorna. Jag brukar toppa de lite efterhand i början så att de delar sig, det är lite tråkigt om det bara är en eller två små rankor.
Elisabeth P
Nu känns det lite lättare smile.gif
Jag lutar mig mot er experter då även detta är nytt för mig smile.gif
Oftast är det väl försenad blommning eller utebliven blommning som kan bli följden av felaktig behandling. De flesta trädgårdväxter är väl ganska tåliga, eller jag kanske är helt ute och cyklar.
Men man vill ju göra så rätt som möjligt, följer nog Lottas råd i detta fall då.
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon