|
Katti med torpet
04-04-2006, 13:08
Har under några månader förundrats över de enorma mängder växter som flera av er verkar dra fram. Måste därför fråga var ni gör av alla växter sen. Sår ni medvetet mer än ni har eget behov av och vad gör ni i så fall av överskottet? Planerar ni att sälja det och i så fall var, eller "blir det bara för många" och så slänger/ger ni bort överskottet? Kjerstin, Helen, Gurkan är ju några sådana som jag på rak arm vet har enorma mänger växter men det finns säkert fler (JåJ med alla sina tomatsorter...) Så snälla berätta för en nyfiken nybörjare varför ni sår sådana mängder och vad ni gör av det sen.
Irene_L
04-04-2006, 15:43
Ibland blir det bara massor som tex när jag sådde blomstertobak. Fröna är ju jättesmå och jag tänkte att alla tar sig nog inte. Men det var många som grodde.  Nu har jag svårt att kasta frön som har grott så jag har sen massor av plantor. Jag ger bort många till bekanta, sätter mycket i krukor och rabatter. Jag älskar att kunna plocka stora buketter att ta med när man hälsar på någon och även sätta blombuketter på borden ute och inne. mvh Irene
kerstin z5-6
04-04-2006, 15:55
lena:-)
04-04-2006, 15:59
Anna Maria
04-04-2006, 18:17
Jag slänger aldrig en planta. Det finns alltid plats för en rabatt till!!!! Jag flyttar också om i de rabatter jag har, och vips har det blivit lite plats över...Jag har vänner som blir väldigt glada att slippa allt besvär med att dra upp plantor och gärna tar emot mitt överskott. Så sparar jag småplantor från år till år, de hittar sina hem till slut! Jag har små vinrutor från förrförra året som står ute i drivbänken just nu, och vippvallmo och lite aklejor från förra sommaren och...
Maria utanför Enköping
Helen i Piteå Zon 5
04-04-2006, 18:31
Jag svarar som Kerstin...först till mig själv, håller på att bygga upp en trädgård så jag har plats ännu, sedan byter jag med mina vänner och i sista hand säljer billigt på växtmarknader.  /Helen
JAg planterar och planterar, sedan får familjen flytta ut och plantorna in (barn mår bra av frisk luft, även bebisar i nio månaders ålder *övertygar mig själv* ) Jag delar med mig av överskottet till släkt o vänner som brukar ge mig en slant för krukor o lite jord (de kan också komma med en påse krukor el två för att jag ska sätta ngt särskilt dom önskar sig) I år ska jag försöka sälja av lite på trädgårdsmässan om det går bra. Annars petar jag ned dom där helst dom får plats.
Sår inte så mycket numera men det blir en del ändå,jag gör som ni andra slänger inget men delar med mig och så har vi vår årliga växtloppis från SNF där mina plantor alltid är välkommen,jag står där själv och hjälper till med försäljningen,jättekul. Pengarna går till den lokala avd av naturskyddsföreningen. Det är alltid bra att har växter att byter med tex hästgödsel mot lite "finare" växter.
Snöflinga
05-04-2006, 17:08
Här är det alldeles för MYCKET småplantor, nyligen omskolade och en ny frösådd på gång  + att jag skickat efter många perenner från Odla .. Inte en aaaning var de ska få plats.... men kul är det  Får väl ge bort till släkt och vänner.... gräva nya rabatter
Och jag har/kommer att ha en hel "rosengård" (nå ja) som ska fyllas med sällskapsväxter.  /Anki
kerstin z5-6
05-04-2006, 18:16
Kommer att bli bara sååå gooode snygg, din rosengård
evelina
05-04-2006, 18:33
Jag sår både perenner och sommar blommor.Det blir nya rabatter varje år och så har jag både krukor och gamla tvättkorgar som jag fyller. Har en stor rund rabatt som jag varje år lyckas få större och större coh där trycker jag ner det sånt som blir över....
Almdalen
05-04-2006, 18:45
Det finns alltid plats för det som kommit upp, ibland i någon annans trädgård. Växter slänger man inte och krukor kan man alltid köpa fler av. Det går bra med korgar och gamla urnor också
Ingela_67
05-04-2006, 20:33
Hej, Vet inte vad jag ska ta mig till...har sått en massa plantor som nu tar upp hela rummet jag har till förfogande men fortfarande har jag 8-9 sålådor som jag inte har planterat om och jag har ingen susning om var de ska få plats för det är fullt i vart enda skrymsle Tror ni jag törs ställa de i fönstren, eller är det för "otillräckligt" med ljus än? Har funderat på att starta upp växthuset..men gubben "knorrar" om strömräkningen så jag försöker dra ut lite på tiden... MVH Ingela.
Lars-Olof Arvids
06-04-2006, 12:54
Tror ni att jag känner igen mig?  Man kan inte slänga växter, oavsett hur mycket det blir!  Igår omskolade jag en massa små aklejor - jösses vad mycket krukor det blev! Och snart är det dags med sibirisk vallmo, som också har grott i massor i en kruka. Jag är med i tre trädgårdsföreningar och säljer en hel del överskott på deras växtmarknader. Dessutom en del på lokala loppmarknader. Ibland ger jag bort ett och annat till släkt och vänner också. Olle
kerstin z5-6
06-04-2006, 12:57
Ut i växthuset ..Ingela -skyll på mej  jag har varit ute flera v nu Inte blir det så dyrt med frostvakt?Dessutom innebär ju flytten att du kan släcka lysrören .. en del tror att de drar jättemycket ström .. det gör de INTE , men i ditt fall kan det ju vara positivt om han tror det
virrevarv
06-04-2006, 23:55
Jag räknade alla mina krukor med omskolade plantor igår... 102 stycken och då har jag inte räknat Penseérna för dom står ju ute i kallbänken dygnet runt, men med dom skulle jag tro jag sniffar på 140 omskolade plantor...  Nu är jag väl medveten om att mina 102 plantor är en spottstyver om man jämför med många andra "frötokingar" här på Odla men jag är ändå imponerad på hur jag faktiskt får plats med alla... Men allt går ju... Värre blir det när resterande Riddarsporrar, Blomstertobaken, Kungsljusen, Petuniorna, Storklockan, Blåsalvian, Tagetesen, Anisisopen och resterande oxå behöver skolas om!!  Men då hoppas jag att växthuset har kommit på plats... Jag har ju inget större problem med att ha någonstans att göra av blommorna, en nygrävd rabatt, flera rabatter som ska breddas och släktingar som mer än gärna tar emot överskottet! Dessutom har jag en stor gräsmatta som det säkerligen kommer att naggas av i framtiden... Ha det gott!!
Och jag går emot strömmen. Jag kastar överskottet! Men bara av sådana som det blir hysteriska mängder av, ex.vis Blomstertobak och Lejongap. Trots att jag sådde en bråkdel av fröna i de påsarna blir det mängder. Orkar bara inte skola alla dessa. Tog väl undan 25--30 av vardera sorten av de finaste plantorna, resten står kvar i sålådorna. Eller så trycker jag ner alltihop i en större, djupare kruka med god jord och så får det bli vad det blir.
Har sått över 100 sorter hittills i år...och är inte färdig än... Men jag planerar att sälja överskottet...på några växtmarknader som ordnas häromkring...och i framtiden kanske mer här hemifrån..
Ingela_67
07-04-2006, 20:11
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-04-2006, 12:57) Ut i växthuset ..Ingela -skyll på mej  jag har varit ute flera v nu Inte blir det så dyrt med frostvakt?Dessutom innebär ju flytten att du kan släcka lysrören .. en del tror att de drar jättemycket ström .. det gör de INTE , men i ditt fall kan det ju vara positivt om han tror det  Tror jag följer ditt råd Kerstin  och flyttar ut dem i växthuset under helgen , gubben får tycka vad han vill. // Ingela
Maggan H
08-04-2006, 15:49
Jag slänger INTE heller, tycker det är så synd, tänker på vad jag skulle betalt ute i plantskolorna... Det finns alltid nån som vill ha om man tycker det är för mycket...och det är det ALLTID! Växthuset är igång med frostvakt, och räknar man ut vad tex en hockeyspelare betalar för sin hobby kan det inte jämföras, räknat på hela året! Så det så! Man måste få odla sin hobby, eller hur??
Lady Hamilton
08-04-2006, 17:29
Jag slänger inte heller gärna plantor men...............ibland måste man  Jag t.e.x. skulle ju "Vara lika duktig som er".............och tog egna physalis frön......som jag torkat i "pluttar" och hela det köret som vi diskuterade tidigare........ni kommer i håg hon som kunde känna "fröna" på tungan fast de var små..........inga problem......osv............ Till saken!! Jag torkade några små "pluttar" som jag sedan sådde, EN PLUTT i varje kruka.......sedan kom det upp 100 eller 1000 plantor i VARJE kruka!! Och inte skall ni tro att det var något avstånd mellan dem!! Jag var TVUNGEN att begå massmord  hur hadde annars gått? För tyvärr jag har inte 1000 vänner  Och även om jag har stor tomt så skulle jag nog inte få plats med alla. Men i de flesta fall så tar jag tillvara på alla mina bays-plantor
kerstin z5-6
08-04-2006, 17:38
Lady Hamilton
08-04-2006, 17:41
 Tack för det, blev nästan rädd att bli utesluten ur "gänget" och få öknamnet "Massmördar´n"
Snöflinga
08-04-2006, 22:04
Har också svårt för att slänga de små liven  Nu vid omskolningen rationaliserar jag ... sätter ihop två plantor till en och hoppas på buskiga, täta plantor
Swingtime
08-04-2006, 23:54
Jag tycker alltid jag sår så få frön av varje, men ändå blir det för många men de går till återvinningen (komposten). Det är bättre än att det blir för trångt om utrymmet.
Jag slänger inte plantor, men jag kan "glömma" att omskola dem (eller "skjuta upp omskolningen lite till"). När jag är övertygad att de är riktigt ynkliga och inte kommer att hinna ikapp sina omskolade "syskon" sätter jag dem i en överbliven kruka eller planterar i något överblivet hörn och låter bli att sköta om dem om jag inte har tid. Om de tar sig så räknas det som en ren bonus, om de inte klarar sig så har jag i alla fall inte lagt för mycket tid på dem. Förra blev dessutom alla mina vänner påtvingade en chiliplanta eller två
gunnelö
10-04-2006, 19:03
Snöflinga
10-04-2006, 20:24
Ja, vi är tydligen många med samma dilemma  Minns då förra årets stackars frön av Atlasblomma som jag sått i en glassbunke ... tiden och orken räckte inte riktigt till att omskola, så i slutet på Maj tryckte jag ned hela klumpen i rabatten och si .... beundrad av många, tät och fin, med mängder av blommor
LisaPalm
10-04-2006, 20:43
Jag sår ca 1000 sommar blommor varje år och planterar i urnor ,stora krukor, amplar, lådor och rabatter. Jag tar bara reda på de bästa exemplaren (ca800 ) resten hammnar på komposten.
Katti med torpet
11-04-2006, 21:28
CITAT (LisaPalm @ 10-04-2006, 20:43) Jag sår ca 1000 sommar blommor varje år och planterar i urnor ,stora krukor, amplar, lådor och rabatter. Jag tar bara reda på de bästa exemplaren (ca800 ) resten hammnar på komposten.  Oj, 1000 sommarblommor!! Vore kul att se lite bilder på denna blomsterprakt men du verkar inte ha något album?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|